Julen nærmer sig

Du læser en tråd i debat > off topic

Julen nærmer sig
Er der nogle der har gjort sig nogle tanker omkring hvordan i vil forholde jer i julen??

Vil i smage på det hele i moderate mængder?

gå fuldstændig i fråde og spise hvad i lyster? for derefter at være helt afklaret med at det kræver noget ekstra at komme tilbage på ret køl igen?

holde jer til jeres kostplan eller og slet ikke røre noget af de fede og søde i julen???

Jeg har gået og overvejet hvordan jeg vil forholde mig..

Jeg vil holde mig til at drikke vand til maden både til julefrokoster, juleaften og nytårs aften. (kl 24.00 vil jeg dog tillade mig et glas champagne, for at skåle nytåret ind)

Til Julefrokoster vil jeg vælge de sundeste alternativer og nøjes med at spise til jeg ikke er sulten mere altså ikke noget med de gamle vaner, hvor jeg spiser til jeg triller :-))

Jule bagværk og juleslik vil jeg holde mig helt fra bortset fra et enkelt eller 2 stykker mørk chokolade.

risalamente vil jeg tillade mig en meget lille portion af.

Og julemaden bliver lidt kartofler med and og da jeg skal holde jul hos min mor tillader jeg mig at tilberede nogle grønne bønner til mig selv som tilbehør.

men ellers vil jeg holde mig til min kostplan, for jeg vil dælme ikke lade julen ødelægge mit gode arbejde, så jeg skal til at smide nogle af de samme kg som jeg alerede har smidt...

Jeg synes ikke man er mindre social fordi man ikke spiser kolosale mængder af fed mad - man kan evt spise lidt langsommere så man ikke er den første der sidder med en tom tallerken :-)

Jeg håber der er andre der vil dele deres tanker omkring hvordan i vil forholde jer til julens overflod af mad og konfekt.

venlig hilsen Tanja
14 år10. november 2010 kl. 12:52
re: Julen nærmer sig
Hej Tanja

Ja mit svar på dit spørgsmål er enkelt:

Nul julekager og konfekt
Nul julefrokoster
Nul Alkohol
Nul champagne nytårsaften

Den 24 dec. vil jeg spise lidt and og lidt af tilbehøret og ris a la mande til dessert.

Tiden mellem d. 24 dec og 31 dec vil jeg bruge på at træne og spise mega sundt.

Jeg har jo besluttet mig for at jeg ikke længere gider de her rutscheture mht vægt, udfra den erfaring at jeg bare synes at det er så super hårdt at blive slank, sund og stærk igen.

Konklusion: For mig er der kun en vej frem: At leve sundt og dyrke motion hver dag for ever and that`s for sure:-)

Jeg syndede faktisk lidt i weekenden. Kom lige til at købe en pose med Buggles majschips, da den var på tilbud til kun en tier. Spiste så halvdelen af posen, skulle da brække mig, syntes pludselig at chipsene var smadre hamrende ulækre. Smed så resten ud. Stor, megastor sejr for mig. Jubiiiii

knud
14 år10. november 2010 kl. 14:18
åh jeg har siddet og overvejet det samme så længe nu. men jeg er kommet frem til at det jo egentlig kun er én aften jeg spiser jule mad. jeg spiser til jeg er mæt, og så slut. jeg laver lidt sundere konfekt her i december, men jeg sørger for at spise sundt resten af dagen, hvor jeg får konfekt.
14 år10. november 2010 kl. 14:23
Jeg vil ikke holde mig tilbage. Jeg vil prøve at se om jeg ikke kan holde vægten sådan nogenlunde stabil mellem den 23/12 og frem til den 2/1. Dog vil det sikkert blive med nogle udsving lige omkring de store dage.

Juleaften er det kun om aftenen jeg kommer til at spise ekstra, om dagen kan jeg sagtens holde mig til mit alm. madindtag - det samme kommer til at gælde for nytårsaften. Og for at tage fx et kilo på i fedt skal der altså indtages en del kalorier. Vægten vil nok stige dagene efter, men det er jo ikke fedt jeg har taget på der. Og i løbet af nogle dage vil vægtstigningen være tilbage.

Jeg har vændet mig til at spise mindre, så mit indtag af lækker julemad og konfekt vil helt automatisk være mindre end de forgangne år.

Når jeg er til fødselsdage eller andet socialt arrangement holder jeg mig heller ikke tilbage, jeg syntes det er en del af min ændring af livsstil at lære at spise med måde. Og det fungerer faktisk ret fint uden de store udsving.

Det er kun jul en gang om året og det er ikke den dag der gør os tykke, det er alle de andre i resten af året.
14 år10. november 2010 kl. 14:37
SUK!!!! Den her bekymring har jeg været igennem et par jule... Har prøvet en jul hvor jeg var 100% standhaftig og kun lige juleaften brød det lidt.
Med det resultat at den januar gik jeg helt agurk og spiste ALT!!!

Jeg vil virkelig prøve at holde mig til små portioner, og kun LIDT guf når vi er ude.

Og ellers de dage der ikke sker noget, være benhård og ikke tillade mig noget.
Og som jeg plejer....træne en hvis legemsdel ud af bukserne!!

Jeg ved af tidligere erfaring at når jeg bliver for "max 12-1400 kcal om dagen" og undgår alt det lækre, så falder jeg lige pludselig i og æder som et svin (og det er ikke løgn!)

Sååå forhåbentlig en balancegang og TÆNKE over hvad jeg putter i munden. Er den småkage nu det værd, eller er det bedre med et stykke mørkt chokolade :-)

Og alkohol vil jeg også begrænse, det giver altså mange kalorier. Har sagt til min mand at jeg kører til julefrokosterne hehe.

Håber for os alle at det bliver nogle gode dage og vi alle kommer godt igennem!!!

14 år10. november 2010 kl. 15:28
Jeg holder mig til lidt af del hele.....sådan har jeg kørt det hele mit vægttab - så det går lidt langsomt, har kun tabt 6 kg siden januar, men jeg er typen der bare helst ikke vil undvære noget, så hellere spise lidt mindre ;-)

Dog vil jeg fortsætte min gode stil med minus E-numre og sødestoffer, så lige der skal jeg tænke mig om. Så det kommer nok til at betyde sild uden karrysalat (æv ;-)) og hjemmelavet rødkål, men sådan har jeg levet siden sommer, så jeg klarer nok julen over også :-)
14 år10. november 2010 kl. 16:35
Træning, træning og masser af træning!

Og så vil jeg spise moderat af julemaden, tillade mig selv lidt rødvin (det gør jeg i øvrigt også i weekenden). Slikket siger mig ikke en hel masse, der tror jeg ikke jeg vil få problemer...

Men for mig vil det helt sikker betyde noget, at jeg kommer af sted i motionscenteret...

Jeg tænker hele tiden i, at denne livsstil også skal holde, når jeg har nået mit mål - og hellere at det går lidt langsommere, end at jeg skal forsage alt ting, for så ved jeg også af erfaring, at alt der er "forbudt" bliver så meget mere spændende!!

14 år10. november 2010 kl. 19:45
Jeg er lidt bekymret for julen - jeg skal tilbringe hele ugen hos familien og sidste år resulterede det i + 8 kilo - har bare ingen rydrad overhovedet når det står på bordet foran mig.

I år håber jeg dog at jeg får trænet hver dag så skaden formindskes. Har dog efterhånden tabt 70+ kilo siden september 09 og for mig har det virket at give mig selv lov til at synde i fx jule og sommerferie.
14 år12. november 2010 kl. 21:36
rydrad = rygrad
14 år12. november 2010 kl. 21:37
Skal til 3 julefrokoster og så jul og nytår og der vil jeg spise normalt - dvs. ikke ædeflip a la tømme alle konfektskålene for marcipansnitter!
Sørge for juleaften at spise mig mæt i det mindst fedende, dvs. anden! Drikke cola light!
Julefrokoster! Spare på rugbrødet - så hellere tage lidt mere af det proteinholdige og lækre! Drikke et par glas rødvin og cola light!
Resten af december skal jeg isolere mig selv med eksamensopgaver, så der er jeg på min sædvanlig kur!
14 år13. november 2010 kl. 10:41

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });