Rygestop og nu vægtøgning

Du læser en tråd i debat > off topic

Rygestop og nu vægtøgning
Jeg stoppede for 3 uger siden med at ryge. Den første uge gik tog jeg kosten afslappet og forøgede min vægt fra 62 med 3 kilo - derefter panikkede jeg! - kæmpede med kost og motion - men tog stadig på igennem den næste uge. Min vægt var steget med 5,5 kilo gennem de første to uger. Den tredje uge har vægten været stabil. Derfor meldte jeg mig til dette site for at tabe mig igen.

har andre erfaringer med rygestop og vægten? - synes det er pænt hårdt med rygningen i sig selv. Og tænker at det er brandærgerligt at få et nyt problem i stedet.
14 år3. august 2010 kl. 08:24
re: Rygestop og nu vægtøgning
Jeg ryger ikke.

Men fra bekendte ved jeg, at hvis man stopper sukkerfrit tyggegummi i munden med samme interval som cigaretterne - så er det i hvert fald ikke mad der ryger derind i stedet for.

Og husk, at du heller ikke får gået uden for i pauser mere - så nu skal du op af stolen på andre tidspunkter. Tag cyklen, tag trapperne, tilbyd at gå med naboens hund - alt tæller!
14 år3. august 2010 kl. 08:52
i 2008 besluttede jeg at lægge mit liv om. Tabte mig 25 kg, begyndte at løbe og være "sund" mine højt elskede cigaretter undtaget.
Jeg stoppede den 1.september og har ikke røget siden. Intet plaster, tyggegummi eller lign, bare en kold tyrker. Lå rimeligt tæt på min idealvægt 85 kg da jeg stoppede. Samme dag som jeg stoppede øgede jeg min motion (løb) med over 100% og på trods af dette tog jeg 9 kg på de første 6 uger herefter + 3 kg:(
Har nu fået bremset vægtøgningen og har tabt 3 af de 12 jeg tog på. Jeg er ikke i tvivl om at dit stofskifte påvirkes meget af røg og det derfor næsten uanset hvad kan ses på vægten når du stopper. jeg er fast besluttet på at tabe de resterende 9 kg - derfor madital.
14 år3. august 2010 kl. 12:25
ja det er ikke nemt... kan godt se at det passer nogenlunde med det antal kalorier som jeg kan spise iforhold til min vægt og motion. Og at jeg før har fået 'gratis' point ved at ryge. Stadig er det meget frustre´rende at tage på i vægt og derved blive straffet.
Min vægt er om ikke andet nogenlunde stabil ligenu. Men synes de nye pauser jeg nu har fået er svære at fylde ud med andet end smøger.
Håber at tiden arbejder for mig :)
14 år6. august 2010 kl. 13:46
Forslag: brug pauserne konstruktivt med en lille notesblok: skriv små tips til dig selv, idéer og opmuntringer. Eller tegn en tegning. Store kunstværker er blevet til på den måde! :-)
14 år7. august 2010 kl. 15:42
Jeg stoppede med at ryge 1. februar og gik i gang med 3x motion ugentlig i motionscentret. Jeg blev altså røgfri og har tabt 1,5 kg tillige. I sommerferien skulle cigaretterne lige prøves ved poolen og jeg røg i en uge, sammenlagt vel 40 cigaretter. Stoppede igen og nu skal jeg love for vægten og maven protesterer. Hvorfor var jeg så dum??
14 år27. august 2010 kl. 13:26
Jeg har en plan.... håber den virker..

Når jeg er kommet ned på min ideal vægt vil jeg nemlig også meget gerne holde op med at ryge, men i stedet for at indtage lidt flere kcal for at stabilisere vægten, når jeg ikke skal tabe mig mere, vil jeg fortsætte med at spise og træne som jeg gør nu, dvs at jeg skal indtage færre kcal end kroppen bruger og dermed håber jeg at jeg i det mindste ikke tager på under mit rygestop... :-) det lyder jo meget logisk og jeg håber det virker i praksis..

Studier på området viset at hvis folk som spiser almindeligt og fortsætter med at spise som de plejer efter et rygestop så er vægtøgningen kun på ca 3 kg.

Tager man mere på end det, tyder det på at man på den ene eller anden måde er begyndt at indtage flere kcal end man gjorde før rygestoppet...

Så jeg tror det er en god ide at indtage færre kcal under rygestoppet og bevæge sig mere.. så skulle det jo helst ikke give udslag i en vægtøgning... trods det at forbrændingen falder en smule.
14 år10. november 2010 kl. 09:04
Hej

Hvorfor er du stoppet med ar ryge?

Er du også hoppet med på Kræftens Bekæmpelses smædekampagne mod rygere?

Der er ikke nogen videnskabelige beviser for at det er usundt at ryge.

Tværtom er det oftest sådan at rygere er meget venlige og behagelige personer. Specielt personer der ryger cigar og pibe er meget venlige og behagelige.

Så mit råd er: Start med at ryge igen og koncentrer dig da om hvad du spiser. Sund mad og daglig motion er vejen til et langt og lykkeligt liv.

Hilsen Smoking Knud

Just Love Prince:-) My best Friend
14 år10. november 2010 kl. 23:32
hej Kbla (knud)

Jeg er heldigvis ikke en fanatisk forhenværende ryger.. jeg er stadig ryger og det har jeg været siden jeg var 9 år gammel.. dvs at jeg har været ryger i 22 år...

Jeg vil ikke give dig ret i, at det ikke er usundt at ryge.. den ene gang efter den anden viser det sig at folk bliver syge af at ryge... jovist kan ikke rygere og folk der aldrig har røget, få både rygerlunger og lungekræft men statistikken viser gang på gang at rygerne går ned med flaget før ikke rygerne..

Selvfølgelig er der nogle rygere der kan pulse fra de bliver født til de bliver 100 år uden at mærke det mindste tegn på lungeproblemer.. men det vil jeg forklare med at der er nogle der er disponible for at udvikle lunelidelser når de udsætter deres lunger for røg og så er der dem der er så heldige at de kan ryge hele livet uden problemer.. sådan er vi jo så forskellige...

Grunden til at jeg vil holde op med at ryge er at jeg har fået konstateret obstruktive forandringer og en nedsat lungekapasitet -25% pga rygning fra en tidlig alder.. jeg har bare langsomt vænnet mig til at have en dårligere og dårligere lungekapasitet -det er nemlig en rigtig sniger sygdommen - kol... ! min krop har bare vejet iltmanglen op, ved at øge min blod % meget smart, hvis ikke det var fordi det giver en forøget risiko for blodpropper...

Jeg er desværre bare så svag at jeg først vil tabe mig og derefter holde op med at ryge, for så er der ikke så stor en risiko for at jeg ryger op på min kampvægt... :-)

og ja rygere er et hyggeligt folkefærd, især nutildags hvor vi samler os i klynger udendørs fordi vi ikke kan få lov at opholde os indedørs steder.. men mon ikke -ikkerygerne hygger sig lige så godt inde i varmen..

Venlig hilsen

Tanja
14 år11. november 2010 kl. 11:42
Hej Tanja

Hvis det var sundhedsskadeligt at ryge ville staten naturligvis forbyde røg.

Problemet er at man ikke kan bevise at eks nedsat lungekapacitet skyldes den røg man ha indåndet fra cigaretter. Årsagerne til nedsat lungekapacitet kan være mange andre. Men det er korrekt at sige at der er en stor sandsynlighed for at det kan skyldes indånding af cigaretrøg. Derfor kan det også være en god ide ved nedsat lungekapacitet at ryge max. 10 cigaretter om dagen.

Interessant er det at staten eks. ikke forbyder stort set al skibstrafik. Skibe er stærkt forurenende da de sejler på råolie. Så København er faktisk en af de aller værste steder at bo i hele verden, da der sejler rigtig mange skibe forbi via Øresund. Der er lavet undersøgelser heraf i Los Angeles der viser at 100.000 mennesker dør hvert år pga af skibstrafik.

Så min anbefalig er: Ryg roligt op til 10 cigaretter om dagen. Det er ikke sundhedsskdeligt.

Knud
14 år12. november 2010 kl. 16:53

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...