PCO - Så er det i dag... gisp

Du læser en tråd i debat > off topic

re: PCO - Så er det i dag... gisp
PCO... Jamen det er jo en længere forklaring hvad det er og ikke mindst hvad følgerne er.... I bund og grund er det noget med at man producerer flere mandlige homoner end normalt... man producerer det rigtige antal kvindelige hormoner men eftersom der er flere mandlige så er balancen forkert og man får derfor ikke ægløsning deraf problemet med at blive gravid. Selvom man har mens af og til er det ikke udskillelse af et æg som det ellers normalt er. Min gynækolog sagde til mig at de kvindelige hormoner sætter sig i fedtet på maven så derfor er der chance for, hvis man taber sig hurtigt, at blive gravid da der dermed bliver frigjort nogle kvindelige hormoner som dermed udvikler de små æg og man får ægløsning. Hvis man kommer ned og bliver normalvægtig er der jo heller ikke så meget fedt til at optage de kvindelige hormoner og dermed en større chance for ægløsning. Undskyld hvis det bliver for langt *GGG* Men jeg har levet med pco så langt tilbage jeg kan huske og fik det konstateret for 13 år siden.... Nogle oplever en større sukkertrang andre har stort behov for at sove meget, manglende mens, øget hårvækst(f.eks. skæg, hår på ryggen, maven eller andre steder på kroppen som man ellers finder på mænd), ikke så sjovt.. man skulle også være lettere hysterisk når man har pco eller kan være det *GGG* man har ikke nødvendigvis alle gener men få er også nok... Kvinder med pco har en tendens til at være overvægtige.. jeg tror det er 1 ud af 10 med pco som er normal eller undervægtige... resten er overvægtige og fedtet sidder overvejende på maven... desværre... Det er rigtigt at man siger at pco gør det sværere at tabe sig men det har jeg ikke oplevet så man kan også have let ved det som mig. Jeg har tabt 25 kg på 1½ år og er stadig i gang jeg synes selv at jeg mangler 3 kg men så burde jeg også være færdig... Maven er der stadig men jeg ved at den aldrig helt forsvinder - jeg er simpelthen ikke villig til at arbejde nok til at den forsvinder...
Følgesygdommene er nu værre, indtil videre er beskeden at du har dobbelt så stor chance for at få sukkersyge som andre, hjerte/kar problemer eer også en risiko men som jeg har forstået det er det også i forhold til din vægt.. Er du normaltvægtig skulle chancen ikke være lige så stor som hvis du er overvægtig så alt i alt skulle en del af problemerne i forb. m. pco forsvinde hvis du taber dig... Nemt at sige undskyld men det er som jeg har forstået det.... Mit søvnbehov er stort og forsvinder ikke af at jeg har tabt mig.. min sukkertrang forsvinder heller ikke... min hysteri er nu heller ikke forsvundet *GGG* Jeg håber til gengæld at min evne til at producere æg er blevet bedre... Der er forsket lidt i det og zoneterapi kan faktisk hjælpe på ægproduktionen - det har jeg nu gået til i et års tid og jeg kan mærke klare ændringer på min krops cyklus end før... så den vælger jeg at tro på.... Undskyld det lange indlæg men endelig noget jeg ved bare en lille smule om *GGGG*

Knus & Kram

Henriette
16 år22. maj 2008 kl. 09:57
Tusind tak for forklaringen. Altså er selv normalvægtig vil jeg mene (str.36 i tøj og okay trænet) , men har oplevet øget hårvækst især på hagen, hvilket er virkelig klamt! Altså plukker hårene med pincet og sådan, men det er stadigvæk super ulækkert og udeblevet menstruation,.. Men hader læge besøg så det lyder til det ikke er farligt :-)
16 år22. maj 2008 kl. 14:39
Hej Amalie
Det lyder ikke som om du har fået konstanteret PCO?
Skægvækst kan sikkert godt forårsages af andre årsager end pco... Nu gætter jeg for jeg ved det ikke.
Problemet med pco opstår jo som regel først når kvinderne gerne vil være gravide men ikke bliver det. Hvis/når du kommer dertil foreslår jeg så at du ikke venter alverdens tid før du tager til lægen for at blive henvist til en gynækolog... Der er jo ingen grund til at gå 5 år før du finder ud af at du skal have mere hjælp end bare mandens sædceller for at blive gravid.

Knus & Kram

Henriette
16 år23. maj 2008 kl. 07:03
Nej nej det har jeg heller ikke fået konstateret overhoved. Synes bare der har været meget snak herinde om det og så er det man altid lige tjekker om man selv skulle have nogle af symptomerne, og det måske skulle medregnes i ens kostplan etc., men jeg må vel vente til den dag jeg vil have børn :-)

Har bare undret mig over skægget og menstruationen :-(
16 år23. maj 2008 kl. 12:52
Hej - og undskyld ventetiden.....

Jamen, der sker jo heller ikke noget ved at overveje om man evt. selv kunne have det.... Lægerne ved ikke en disse om det - min læge aner stadig ikke hvad PCO er, til trods for den forhøjede risiko for div sygdomme.. Det synes jeg faktisk er ret elendigt.. Derfor er mit råd at hvis/når du skal have børn - hvis det tager sin tid at blive gravid så bed om en henvisning.. For din læge tænker ikke nødvendigvis i de baner...

Knus & Kram

Henriette
16 år28. maj 2008 kl. 07:57
Jeg har også PCO, så hvis nogen har spørgsmål omkring det, vil jeg gerne prøve at svare på dem :)
16 år23. juli 2008 kl. 00:20
Er PCO ikke også ret udbredt?
Jeg synes man hører om flere og flere som har det..
Har også selv været inde og blive tjekket, da jeg har taget på og min krop ikke vil slippe fedtet igen, samtidig med at jeg faktisk ikke har haft mens i flere år :( blev scannet og havde også cyster på æggestokkene.. Har haft andre lidt mærkelige 'symtomer', pludselige smerter i maven og B12 vitamin mangel. Men blodprøverne siger ikke noget unormalt og har heller ikke øget hårvækst.

Men håber virkelig ikke jeg også har PCO eller en anden sygdom... venter bare på at blive kontaktet fra sygehuset igen, de kan ikke rigtig finde ud af hvad der er galt med mig.

Men rart at høre at der er andre herinde med PCO, så man altid kan få lidt hjælp og spørge :)
16 år1. september 2008 kl. 21:08
Jeg blander mig lige i debatten herinde. I sidste uge fik jeg også konstateret PCO, jeg har været igennem en del undersøgelser og jeg har næsten alle symptomerne på det.

Jeg er lettet over at have fået konstateret PCO, jeg har i form af manglende mens og øget hårvækst godt vidst der var noget i vejen med mig.
Mht. til vægttab tror jeg man skal slå koldt vand i blodet, vægttab efter at man har fået stillet diagnosen er jo ikke sværre end før, tværtimod, jeg har fået udskrevet metformin (bruges også til diabetes 2) Og jeg har mistet lysten til søde sager og har ikke så stor sultfølelse.
Desuden blev jeg efter diagnosen blev stillet tilbudt samtale til en diætist og henvist til en hudlæge der kan fjerne min øgede hårvækst i ansigtet. Jeg ser frem til begge dele, selv om jeg egentlig godt ved hvordan jeg skal spise for at tabe mig (og har tabt 16 kg siden april) kunne det være rart nok at få lidt proffesionel hjælp, idet det er vigtigt med PCO at styre ens blodsukker.
Og det er en byrde der er løftet fra mine skuldre at jeg kan få fjernet mit "skæg" jeg ved det ikke er en evig løsning men sammen med vægttab skulle det i hvert fald hjælpe.
Så på trods af at jeg nu resten af livet skal have en sygdomsbetegnelse på mig er jeg optimistisk, livet er ikke meget anderledes end før, jeg ved blot nu hvad jeg skal rette mig efter.
16 år9. oktober 2008 kl. 11:06
Er der egentligt stadig tvivl om hvad der kommer først (hønen eller ægget?) overvægten eller PCO'en?

Jeg synes ikke rigtig at kunne blive klog på det for 4 år siden da jeg var i behandling for at blive gravid, netop pga. PCO.

Jeg har idag 2 dejlige unger... nummer 2 kom som noget af en overraskelse, da jeg jo ikke regnede med at kunne blive gravid :)

For mig var PCO blot en diagnose og intet andet.. Jeg har i årevis (siden min første menstruation) godt vidst at min krop ikke fungerede.... Så nu fik jeg blot en forklaring på hvorfor :)
Om der så er forskel i graderne? Det vil jeg tro... jeg er da i hvert tilfælde endt op med en lykkelig historie :D :D

hehh... Overvægten har jeg stadig... men jeg er nu overbevist om at jeg nok skal komme af med den når den rette tid er til det :)
15 år28. marts 2009 kl. 20:28
PCO kommer først i de fleste tilfælde, men man kan også få PCO af at være overvægtig. Jeg var slank da jeg fik konstarteret PCO og cyster på æggestokkene.
15 år7. maj 2009 kl. 15:22

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });