løbetråd uge 30
Du læser en tråd i debat > motioniakob
re: løbetråd uge 30
Jeg tror ikke du får skader som sådan, men du kan måske godt overbelaste din krop. Både sener, mulsker og knogler er jo uvante med at løbe og de skal trænes op.
Men du ved hvis du har overgjort det, når du ikke kan rejse dig fra en stol uden at stønne højlydt og have ondt i benene ;-)
Problemet med at overgøre det sådan til den milde side som du overvejer, er snarere at det kan blive hårdt at fortsætte træningen fordi kroppen ikke når at restituere sig før du skal ud at løbe igen.
Det er i hvert tilfælde min erfaring.
Men du ved hvis du har overgjort det, når du ikke kan rejse dig fra en stol uden at stønne højlydt og have ondt i benene ;-)
Problemet med at overgøre det sådan til den milde side som du overvejer, er snarere at det kan blive hårdt at fortsætte træningen fordi kroppen ikke når at restituere sig før du skal ud at løbe igen.
Det er i hvert tilfælde min erfaring.
16 år24. juli 2008 kl. 20:56
Kaktus (slettet)
Veile> Du kan da prøve med de 8 min. og se hvordan det går. At springe 1 uge frem i programmet kan være okay for nogen men ikke for andre - du må prøve dig frem :)
Kan godt huske,da jeg skulle løbe 8 min. i træk - det var en kæmpe milepæl for mig :)
Jeg er i gang med uge 8 - og det går stadig fint.
Én af de største fremskridt jeg har gjort er, at jeg rent faktisk føler mig som en "løber" og gerne taler "med" når andre taler om løb.
Selvom de fleste jeg taler med er garvede løbere og løber både hurtigere og længere end mig, oplever jeg kun respekt for mit "arbejde" - alle kan formentlig huske, hvordan det var, da de selv gik i gang med at løbe :)
Jeg har fødselsdag om en måneds tid, og da jeg talte med min famile så de kun lettere desorienterede ud, da jeg sagde, at jeg ønskede mig løbeudstyr :-D
Kan godt huske,da jeg skulle løbe 8 min. i træk - det var en kæmpe milepæl for mig :)
Jeg er i gang med uge 8 - og det går stadig fint.
Én af de største fremskridt jeg har gjort er, at jeg rent faktisk føler mig som en "løber" og gerne taler "med" når andre taler om løb.
Selvom de fleste jeg taler med er garvede løbere og løber både hurtigere og længere end mig, oplever jeg kun respekt for mit "arbejde" - alle kan formentlig huske, hvordan det var, da de selv gik i gang med at løbe :)
Jeg har fødselsdag om en måneds tid, og da jeg talte med min famile så de kun lettere desorienterede ud, da jeg sagde, at jeg ønskede mig løbeudstyr :-D
16 år25. juli 2008 kl. 08:32
Kaktus (slettet)
Overvandt mig selv på løbeturen idag....
Plejer at løbe i store, tykke, sorte jogging bukser, men idag var det simpelthen for varmt, så jeg skruede mig ned i et par løbe-tights / cykelshorts-agtige bukser *gisp*
De gjorde ikke just underværker for selvtilliden, men de var meget behagelige at løbe i, så mon ikke jeg finder dem frem igen næste gang jeg skal ud og løbe?
På søndag går det i øvrigt løs med 16 min. løb i træk.....
Plejer at løbe i store, tykke, sorte jogging bukser, men idag var det simpelthen for varmt, så jeg skruede mig ned i et par løbe-tights / cykelshorts-agtige bukser *gisp*
De gjorde ikke just underværker for selvtilliden, men de var meget behagelige at løbe i, så mon ikke jeg finder dem frem igen næste gang jeg skal ud og løbe?
På søndag går det i øvrigt løs med 16 min. løb i træk.....
16 år25. juli 2008 kl. 09:46
Kaktus (slettet)
Veile> Mht. at "springe" i programmet :
Kom til at tænke på:
De gange jeg har haft "ekstra" overskud og tid, har jeg gjort det, at jeg har løbet ekstra - altså 6+5 min. løb i følge programmet og så taget f.eks. ekstra 5 min løb. Jeg sprang ikke frem i programmet - skrev blot de + 5 min. på programmet for den pågældende dag, og fortsatte så med at følge proframmet efterfølgende.
Mit program hænger på køleskabet, og det er en KÆMPE tilfredsstillelse at X'e dagene ud efterhånden som de er gennemført.
På programmet kan jeg så også følge med i de dage jeg har løbet / gået ekstra og være stolt af det :)
Kom til at tænke på:
De gange jeg har haft "ekstra" overskud og tid, har jeg gjort det, at jeg har løbet ekstra - altså 6+5 min. løb i følge programmet og så taget f.eks. ekstra 5 min løb. Jeg sprang ikke frem i programmet - skrev blot de + 5 min. på programmet for den pågældende dag, og fortsatte så med at følge proframmet efterfølgende.
Mit program hænger på køleskabet, og det er en KÆMPE tilfredsstillelse at X'e dagene ud efterhånden som de er gennemført.
På programmet kan jeg så også følge med i de dage jeg har løbet / gået ekstra og være stolt af det :)
16 år25. juli 2008 kl. 09:57
veile
@kaktus jeg krydser også af efterhånden.
Jeg løb 8 minutter i træk i morges :-) Men så tog det også pænt lang tid inden åndedrættet var normalt igen.
Hvis ikke jeg bliver vildt træt eller får vildt ondt (har indtil videre slet ikke haft ondt pga. løb) tror jeg bare at jeg vil fortsætte herfra.
Det lader stadig til at være åndedræt, snarere end muskler, der sætter grænsen for hvor langt jeg kan løbe.
Faktisk har jeg snydt hele tiden og løbet hver anden dag, selvom programmet siger at man een gang om ugen har to hviledage i træk. En enkelt gang har jeg dog haft to hviledage fordi jeg havde malet hele dagen og var træt i ryggen.
Så længe jeg ikke får ondt, vil jeg prøve at køre frem i mit eget tempo.
Jeg løb 8 minutter i træk i morges :-) Men så tog det også pænt lang tid inden åndedrættet var normalt igen.
Hvis ikke jeg bliver vildt træt eller får vildt ondt (har indtil videre slet ikke haft ondt pga. løb) tror jeg bare at jeg vil fortsætte herfra.
Det lader stadig til at være åndedræt, snarere end muskler, der sætter grænsen for hvor langt jeg kan løbe.
Faktisk har jeg snydt hele tiden og løbet hver anden dag, selvom programmet siger at man een gang om ugen har to hviledage i træk. En enkelt gang har jeg dog haft to hviledage fordi jeg havde malet hele dagen og var træt i ryggen.
Så længe jeg ikke får ondt, vil jeg prøve at køre frem i mit eget tempo.
16 år25. juli 2008 kl. 15:58
Kaktus (slettet)
Tror også bare, at man skal gøre tingene i sit eget tempo, så god fornøjelse :)
Jeg løber også hver anden dag - med et par undtagelser - og har heller ingen problemer med at klare det (endnu)
Jeg løber også hver anden dag - med et par undtagelser - og har heller ingen problemer med at klare det (endnu)
16 år26. juli 2008 kl. 09:42
Kirsten P (slettet)
hej kaktus . Det er flot du føler dig som løber. Det gør jeg ikke selvom jeg har deltaget i 10 km løb.
Inden i mit hovedet er jeg stadig en der forsøger at komme til at løbe.
Inden i mit hovedet er jeg stadig en der forsøger at komme til at løbe.
16 år27. juli 2008 kl. 11:45
bruger slettet
Jeg har også lige løbet 8 min i træk... Sikke en sejer!! :D
Dejligt at det går godt for alle løberne herinde.... :D
Hvordan går det med at løbe i varmen???
Jeg har lige lavet mig en blog over mit løb og vægttab:
helle.kreativeomgivelser.dk
hvis nogen har lys til at læse!!!! ;)
Dejligt at det går godt for alle løberne herinde.... :D
Hvordan går det med at løbe i varmen???
Jeg har lige lavet mig en blog over mit løb og vægttab:
helle.kreativeomgivelser.dk
hvis nogen har lys til at læse!!!! ;)
16 år27. juli 2008 kl. 16:19
Frk Jakob (slettet)
Nu læste jeg lige med i Helle´s anden tråd og jeg tænker egentlig at det kunne være fedt at kunne løbe, men jeg har to dårlige knæ og tilbagevendende seneskedehindebetændelse i skinnebenene, så hver gang jeg har forsøgt at starte op har jeg mistet lysten, fordi jeg får ondt... Jeg rider meget, dyrker aerobic, pilates og powerwalker uden at få ondt, men hvis jeg løber bare lidt nede i træningscentret, så har jeg ondt i skinneben dagen efter. Jeg har ellers nogle gode løbesko fra Nike...
Så jeg ved ikke om jeg skal opgive eller om jeg skal prøve igen... Jeg har prøvet flere gange og har nogle gange (op til at jeg skulle løbe med hest på dyrskuet) haft tvunget mig selv til at løbe, fordi jeg skulle kunne løbe 10 min i træk. Men det er ikke nemt for mine ben...
Jeg kan dog godt blive rigtig misundelig på jer, som løbetræner..
Så jeg ved ikke om jeg skal opgive eller om jeg skal prøve igen... Jeg har prøvet flere gange og har nogle gange (op til at jeg skulle løbe med hest på dyrskuet) haft tvunget mig selv til at løbe, fordi jeg skulle kunne løbe 10 min i træk. Men det er ikke nemt for mine ben...
Jeg kan dog godt blive rigtig misundelig på jer, som løbetræner..
16 år27. juli 2008 kl. 19:58
I går skulle løbe 4+3 minutter. Men jeg glemte at starte uret, startede den lidt senere og tog så alligevel tiden ud. Det blev altså til ca. 5 min. Anden gang kunne jeg lige-så-godt tage 4 minutter så .....
Da jeg tjekkede løbeprogrammet er jeg jo så lige hoppet et par dage frem, og hvis jeg fortsætter derfra skal jeg løbe 8 minutter i træk i morgen.
kan dog ikke helt bestemme mig til om det er en god ide, eller jeg helere skal slappe lidt af.
Hvis jeg kan løbe 8 minutter sker der vel ikke noget ved det.... gør der......?
Nu får vi se, det er jo slet ikke sikkert at jeg kan :-S