Kulhydrat vs. kostfibre?

Du læser en tråd i debat > madital.dk

re: Kulhydrat vs. kostfibre?
Hej, jeg ringede til Fødevarestyrelsen inden jul og spurgte. Desværre skulle jeg sendes videre til en, der sad i møde og hende jeg fik fat i noterede det endda som en hastesag, så det undrer mig meget at jeg ikke hører noget. Jeg har ikke oplevet dette før, og jeg har da efterhånden henvendt mig til dem nogle gange igennem tiden :-)

Jeg prøver igen efter nytår, for det lader ikke til at jeg får et tilbagekald.

De arbejder jo lige pt. på at ændre landets officielle kostråd, så måske er det dét, der skyldes travlheden?

Jeg vender tilbage ... igen :-)

Mvh Lone
12 år30. december 2012 kl. 18:06
Hej Lone.

Tak for din ihærdighed :-)

Bliver da mere og mere spændt på det svar ;-)
12 år31. december 2012 kl. 09:58
Så fik jeg endelig et svar efter at have været sendt lidt rundt i systemet.

Trine Grønlund fra Fødevarestyrelsen kunne slå fast, at kostfibrene går ind under kulhydrater, når vi taler om energiprocenter :-)

Tak for spørgsmålet i første omgang. Jeg fik mere viden med på vejen, som jeg måske kan benytte mig af senere. Det er jo dejligt :-)

Mvh Lone
12 år4. januar 2013 kl. 18:25
Men i øvrigt kan jeg oplyse om, at dataene for kulhydrater og kostfibre findes hver for sig under graf-ikon > detaljer mad.

Hvis man ønsker disse oplysninger :-)

Mvh Lone
12 år4. januar 2013 kl. 18:27
Tak for svaret - rart at vide :-)
12 år5. januar 2013 kl. 20:18
Den biologiske forklaring er
Vi har ingen enzymer der kan nedbryde kostfibre, derfor blev det ikke talt med.
For flere år siden fandt man så ud af at bakterier i tarmen nedbryder kostfibrene og derfor bliver korstfibrene nedbrudt så vi kan optage dem.
Nu er vi så nået dertil hvor det er et krav at næringsdeklarationsreglerne skal medtage kostfibrene som energikilde
12 år31. januar 2013 kl. 00:46
Så med andre ord er man gået fra at mene, at fibrene ikke talte i regnskabet og kalorierne var gratis, til at nu tæller kalorierne med i regnskabet?
12 år31. januar 2013 kl. 11:19
Spændende info.

Lone - ved du hvordan reglerne er for næringsdeklarationen på fødevarer er i forhold til kulhydrat og fibre? Altså - er fibre angivet som en "heraf" værdi i forhold til kulhydrat (ligesom sukker er) eller bliver det angivet som "ud over" værdi? For det er jo interessant i forhold til hvordan det skal regnes ud her i programmet - om en vare indeholder 20g kulhydrat hvoraf de 15 er fibre eller om varen indeholder 20g kulhydrat og 15g fibre.
12 år31. januar 2013 kl. 11:34
jeg er godt nok ikke Lone men måske kan dette link give dig svar
altomkost.dk
12 år31. januar 2013 kl. 23:18
fedania > kostfibrene er "ud over" på næringsdeklarationer. Ellers ville der stå "heraf" som ved sukker.

På foodcomp.dk er kostfibre dog "heraf", så det er ikke en almen regel for alle steder. Men dog en almen regel for næringsdeklarationer ;-)

Skousen > du er velkommen til at deltage ;-)

Mvh Lone
12 år31. januar 2013 kl. 23:39

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...