#2 af Girl next door
Kulhydrat vs. kostfibre?
Du læser en tråd i debat > madital.dkGirl next door
re: Kulhydrat vs. kostfibre?
I sin tid - vist for nogle år siden - blev kostfibrene netop ikke talt med - hverken her eller på mange varedeklarationer. Men så blev det ændret... Kan faktisk ikke huske hvorfor, så jeg er også spændt på at høre svaret ;-)
12 år9. november 2012 kl. 08:44
Lone
administrator
administrator
Hej Britta,
I 2009 blev det ændret således, at kostfibrene skulle medtælle i den samlede energi.
Jeg har medtalt det under kulhydrat, da kostfibre er kulhydrat, men er efter dit spørgsmål samt et par netsøgninger pludselig kommet i tvivl, om det er rigtigt i forhold til energifordelingen.
Jeg har derfor skrevet til Fødevarestyrelsen og vender tilbage, når de har svaret. Det plejer at gå hurtigt, så jeg forventer at kunne videregive svar på mandag :-)
Tak for undringen :-)
Mvh Lone
I 2009 blev det ændret således, at kostfibrene skulle medtælle i den samlede energi.
Jeg har medtalt det under kulhydrat, da kostfibre er kulhydrat, men er efter dit spørgsmål samt et par netsøgninger pludselig kommet i tvivl, om det er rigtigt i forhold til energifordelingen.
Jeg har derfor skrevet til Fødevarestyrelsen og vender tilbage, når de har svaret. Det plejer at gå hurtigt, så jeg forventer at kunne videregive svar på mandag :-)
Tak for undringen :-)
Mvh Lone
12 år9. november 2012 kl. 17:58
briped (slettet)
1000 tak, Lone. Jeg tjekker mandag/tirsdag stykker, så. Af en eller anden grund bliver jeg ikke adviseret pr. mail når der kommer svar på mine indlæg, men det er god hukommelsestræning ;o)
Jeg er meget spændt på hvad de siger, især fordi de jo nok går ind for de mere traditionelle kostråd (bare mit gæt) end dem LCHF folkene plejer at hylde.
Tak for dit kæmpe arbejde.
Venligst,
Britta
Jeg er meget spændt på hvad de siger, især fordi de jo nok går ind for de mere traditionelle kostråd (bare mit gæt) end dem LCHF folkene plejer at hylde.
Tak for dit kæmpe arbejde.
Venligst,
Britta
12 år10. november 2012 kl. 11:58
briped (slettet)
Hmmm, er fødevarestyrelsen mon faldet lidt af på den?
:o)
:o)
12 år16. november 2012 kl. 05:49
Lone
administrator
administrator
Hej Britte,
Jeg har desværre ikke modtaget svar endnu. Jeg prøver igen :-)
Mvh Lone
Jeg har desværre ikke modtaget svar endnu. Jeg prøver igen :-)
Mvh Lone
12 år19. november 2012 kl. 22:33
Girl next door
Er der stadig ikke kommet noget svar?
12 år25. november 2012 kl. 19:58
Lone
administrator
administrator
Jeg har desværre endnu ikke modtaget svar, men har forsøgt at skrive nok engang.
Det undrer mig meget, de plejer at være hurtige med respons. Har desværre ikke nået dem inden for åbningstid på telefonen i dag, men ellers må jeg forsøge dér.
Mvh Lone
Det undrer mig meget, de plejer at være hurtige med respons. Har desværre ikke nået dem inden for åbningstid på telefonen i dag, men ellers må jeg forsøge dér.
Mvh Lone
12 år30. november 2012 kl. 17:55
Girl next door
Tak fordi du fortsat prøver, Lone :-)
12 år1. december 2012 kl. 16:47
Girl next door
Hej Lone.
Er der stadig ikke kommet svar?
Hvis ikke, vil du så være sød at prøve at spørge igen?
Er der stadig ikke kommet svar?
Hvis ikke, vil du så være sød at prøve at spørge igen?
12 år27. december 2012 kl. 20:07
Et eksempel: Grønne bønner (dybfrost) kylhydrat 20g kostfibre 15g. De to værdier bliver lagt sammen (de orange felter nedenfor) således at det ser ud til at man har spist 35g kulhydrater (vildt meget), men i virkeligheden har man kun spist 20g. - 15g = 5g. hvilket er langt bedre.
Ville det ikke give et mere retvisende billede hvis madital trak kostfibrene fra kulhydraterne i stedet for at lægge dem sammen, eller hvad er det jeg misforstår?
Venligst,
en glad bruger :o)
Britta