#12 af Krestina (slettet)
Menuen Vægt Balance
Du læser en tråd i debat > madital.dkKrestina (slettet)
re: Menuen Vægt Balance
Oki, mange tak for svar... Jeg må bare forsøge mig med lidt forskelligt... så vægten ikke kommer til at gå i stå :)
12 år1. oktober 2012 kl. 20:47
Jeg kan give dig et eksempel.
I mange år spiste jeg for meget sukker og for mange kulhydrater. Jeg tabte mig alligevel, men meget langsomt. Jeg tabte mig alligevel fordi der trods alt var et kalorieunderskud.
For lidt til morgenmad (i forhold til anbefalingerne), for lidt til frokost og alt for meget til aftensmaden og især mellemmåltider. Men på et tidspunkt kunne jeg ligesom ikke tabe mig mere. Kroppen nægtede at smide de sidste kg og uanset hvad jeg gjorde, så virkede det ikke.
Så ændrede jeg kost. Og fordelingen hed lige pludselig meget mere til morgenmad, mere til frokost, ikke ret meget til mellemmåltider, og en aftensmad svarende til de andre måltider eller bare en smule større. Og så begyndte jeg modsat før at spise masser af proteiner, masser af fedt (monoumættet - vigtig detalje ;-) ) og ikke ret mange kulhydrater - og vupti så røg de sidste kg.
Så hvad der virker er virkelig forskelligt fra person til person - og måske også undervejs i vægttabet. Det kommer an på så mange ting og vi er bare forskellige.
Det der med vægten er altså en lille smule kryptisk, for det handler ikke kun om at have kalorieunderskud. Andre ting kan også påvirke vægten: ophobninger af væske i kroppen, menstruation, ægløsning for nogens vedkommende, stress, manglende søvn, om man kommer ordentligt på toilettet, om man har store mængder mad i kroppen, når man vejer sig osv osv.
Selvom du har taget 300g på, er det ikke sikkert, at du sådan rigtigt har taget 300g på. Du er nødt til at vente og se på længere sigt, hvordan det går.
Og husk; hvis kiloene skal blive væk, så er det bedre at tage det med ro og så kunne holde vægttabet. Hvis du taber dig hurtigt, og vender tilbage til den kost du spiste førhen, så tager du lynhurtigt på igen.
Og sidst men ikke mindst, så er jeg glad for at høre, at du har opdaget, at det ikke er så smart med at tabe 2 kg i ugen - og at du ikke orker at motionere så meget. Motion er godt, det er godt at spise sundt osv, men alt med måde og det er altid godt at have lidt balance i tingene ;-)