Jeg tænker altså også mit. En dreng der slet ikke er færdig med at vokse skal ikke tabe sig. Allerhøjest vægtvedligeholde. Og det gøres bedst ved at der kun serveres sunde ting i hjemmet, og at vægte fællesmotion højt. På et år vil han se mere harmonisk ud, da han jo stadig vokser i højden, hvis han beholder den vægt han har nu. Og det kan du sagtens se, uden at putte ham på vægten i tide og utide.
Hvorfor ikke tage i badeland/svømmehal eller hoppeloppeland hver weekend. Køb en trampolin til drengene, og gå selv forest til at bruge den sammen med dem. Tag på skovtur med sund madkurv. Tag på stranden og hav en bold eller freesbee med. Leg med dem, hop, dans, sjip om kap, tummel med dem til i alle har sved på panden, en rask pudekamp hver søndag morgen i mors seng.
Gør alle de skøre og dejlige ting som børnene vil elske dig for, og lad være med at fortælle dem, at det er fordi han skal tabe sig, for det er bare til at give ham dårlig selvtillid, hvilket nemt kan føre til anoreksi.
Viser han interesse for en sport f.eks fodbold, så sørg for at bakke ham op et hundrede procent. Husk at hans livsglæde vil være en stor belønning i sig selv.
Og ja jeg ved hvad jeg taler om, da vores den største har haft samme problem, og idag er en dejlig stor muskuløs fyr der elsker hans sport og hans komputer.
#12 af bruger slettet
(et forældet link til arla.dk er blevet fjernet)
Jeg kan ikke lige se hvilken aldersgruppe den henvender sig til (det er til børn), men måske kan du hjælpe din dreng hvis han ikke selv kan endnu.
Ideen er at børnene får en maddag og så får de en email een gang om ugen omkring denne maddag.
Jeg tænkte at erfaring jo er bedre end belæring - og ved at give drengen en ugentlig maddag (evt assisteret af mor) så kan man jo tale om dagens måltid - som supplement til at tale generelt om mad.
Jeg ved godt at dette ikke adresserer dit spørgsmål, men det var måske en ide du kunne bruge alligevel.