HJÆLP - kan ikke komme ned under 1800kcal

Du læser en tråd i debat > kost

re: re: re: re: re: HJÆLP - kan ikke komme ned under 1800kcal
Hej i to

Kan manm være med?

Jeg startet på114, er nu på 101, men har virkelig krise og kunne godt bruge nogle at maile med.

Jeg kan desværre ikke bruge MSN da jeg skriver fra arbejdet, men hvad siger i til mail-støtte?

Gitte
17 år4. september 2007 kl. 07:27
re: re: re: re: re: re: HJÆLP - kan ikke komme ned under 1800kcal
Hej Muddes mor. Du er så hjertelig velkommen! :-) Jeg har mail adresse helle_koed_jensen@hotmail.com vi kunne sagten have os en lille "klub" :-) for os over 90 kg. :-) Skriv endelig - tjekker min mail hver dag, vi er os 3 indtil videre hvis i har lyst! :-)
17 år4. september 2007 kl. 20:56
re: HJÆLP - kan ikke komme ned under 1800kcal
Hej Helle

Som du skal jeg også tabe mig utroligt meget. Jeg er også en temlig stor pige.
Jeg har dog ikke haft de store problemer i at komme ned på omkring 1500 kalorier nogen dage mindre.
Du er meget velkommen til at kigge på min mad plan.
Jeg har kigget på din, og syndes faktisk den ser okay ud. Nogen aftener, er jeg meget sulten, og ligefrem kan blive dårlig. Så tager jeg gerne et ekstra mellem måltid. På foreksempel et fladbrød, med pålæg eller ost. Eller A38 1,5% en dl er 45 kcal og så blander jeg et æble eller banan i. Smager virkelig godt.!
Jeg har efterhånden fundet ud af, de dage hvor jeg har intaget lidt flere protiner, end hvad jeg burde, oplever jeg at jeg er mere mæt, og derfor ikke behøver noget mellem måltid om aftenen.
Men generelt syndes jeg du gør det godt, det hjælper jo heller ikke at gå og blive dårlig fordi man er sulten.
De bedste hilsner
17 år2. oktober 2007 kl. 15:42
glemte at sige, at jeg har fundet utrolig mange gode mad opskrifter som er kalorieletter på
fedtfattig.dk håber godt man må oplyse om websider her.
Men der har de altså virkelig god og næringsrig mad, som er sunde, jeg har altid haft den opfattelse, at sund mad er = kedelig salter, tørstegt kød, ingen smag. Men jeg blev virkelig overrasket over hvor nemt og godt, sund mad faktisk smager.!
De bedste hilsner
17 år2. oktober 2007 kl. 15:46
Hej Julle! Tak for dit indlæg.. :-) Jeg vil også hellere spise lidt mere og være ekstra mæt end at gå og have hul i maven. Så tror jeg nemlig man for alvor kører surt i det og giver op. Mit indlæg i går var under HJÆÆÆÆLP... for min vægt er gået helt i stå. Det er typisk for mig efter de der ca. 3 kg og så er det jeg giver op. Nu SKAL jeg holde ved... :-) Din plan ser også mere end meget fornuftig ud, så din vægt går da nedad ikke? :-) Jeg tjekker lige fedtfattig.dk ud, skulle jo nødig gå glip af gode opskrifter! :-D
17 år2. oktober 2007 kl. 19:17
Hej Helle

Jeg kan godt forstå du syndes det er svært at holde motivationen helt i top når der bare intet sker på vægten.
Jeg har faktisk fået af vide, om det passer ved jeg ikke, at når vægten står helt stille, er det fordi kroppen er blevet for vandt til de kalorier intagelse man gør, og holder på kiloerne og kalorierne, fordi den tror der er hungers nød. Men så skulle man efter hvad mange har rådet mig til, spise lidt flere kalorier over nogen dage, og så gå ned på de kalorier igen som man indtog på diæten, så har man snydt kroppen til at tro den skal forbrænde mere, og der skulle så efter sigende komme gang i vægt tabt igen, dette skal man gøre hver gang det står stille på vægten.

Desvidre har jeg hørt, at holde man sig generelt 500 kalorier under det man hidtil indtog, ja så vil man have vægt tabt hver uge...
Jeg syndes der er mange forskellige råd.
Den bog jeg fik fra lægen, i den står der at normal vægtige kvinder spiser omkring 2000 kalorier hver dag, hvis man så spiser 1500 kalorier, plus motioner en del, så kan man have et vægt tabt på mellem 0,5 og 2 kilo hver uge, selvfølgelig en der er så stor som mig, ville tabe mig mere, end en der kun skulle af med 10 kilo.
Angående motion står der også, at lange gå ture er en rigtig god start for sådan en som mig, det hjælper ikke at tæske rundt i et fitness center, fordi det bare kan give nederlag. Så jeg går rigtig meget, syndes jeg altså selv i forhold til hvad jeg gjorde før hen. Jeg tvinger mig selv ud og gå 1 time og 15 min hver dag om aftenen. Ud over jeg generelt prøver at bevæge mig mere end normalt. Børnene nyder det kun, for pludselig har de en mor som er lang mere aktiv og gider de lidt mere hårde lege..
Jeg har en dreng på 5 og et hold tvillinge piger på 2½.
Men igen, man må ikke gå og være sulten det er ikke meningen på en diæt.
De bedste hilsner
17 år3. oktober 2007 kl. 09:02
Hej Julle!
Spændende råd og læsning du har gjort dig :-) Jeg har også hørt den med at kroppen vænner sig til det kalorieindtag man har. Derfor har jeg engang fået et råd med at "sulte" 2 gange i ugen. Ikke at man slet ikke skal spise, men holde sit indtag af mad på det ultimative laveste. Det har jeg nu ikke tænkt mig at gøre -så desperat er jeg ikke.
For os der er så store, handler det jo om at komme til at leve sundt og blive ved med det. :-)
Jeg var ved lægen og blive vejet i dag, det gik godt, men hun tog også fat i det psykiske aspekt. Endte med at jeg sad og græd :-( Det er SÅ typisk at svært overvægtige også har psykiske problemer. Jeg tror det er lige så vigtigt at tage fat om de ting som selve det at komme ned i vægt, ellers er det man tager alt på igen som man har smidt...
Ang. motion får jeg slet ikke motioneret så meget som dig. Jeg har ikke tid til det :-( Men jeg har fået hevet mig i nakken til gåture 2 gange i ugen i ca. 1 time af gangen. Det er også realistisk atjeg kan holde det i længden. Jeg skal under ingen omstændigheder heller ikke i fitness center, der vil jeg have det rigtig træls med at være. Så hellere en gåtur i naturen hvor man også får reflekteret over tingene som er sket i løbet af dagen... :-)
17 år3. oktober 2007 kl. 22:27
Hej Helle

hemmm den med at sulte sig, har jeg dog aldrig hørt. Og som du siger, er det bestemt heller ikke noget jeg vil gør. Jeg ville mene hvis man sulter sig, og intager mindre kalorier end man normalt ville gøre på sin diæt, så ville man tage på når man spiser diæten igen. Men det ved jeg ikke, det har jeg ingen forstand på, det siger min logiske sans mig bare. :o)
Jeg mener ikke selv jeg har noget på det psyiske der gør at jeg er overvægtig, det tror jeg da ikke. Som tenager var jeg faktisk en rigtig slank pige, men så mødte jeg min kæreste og tog hurtigt 15 kilo på. Så mistede jeg min søster i en alt for tidlig alder, hun var blot 29 da hun døde, det gjorde at jeg tog noget mere på faktisk. Så blev jeg gravid med vores søn, og tog over 30 kilo på, men tabte 15 af dem ved at gå på diæt. Så blev jeg gravid med vores tvillinge piger, som var pænt store ved fødslen af tvillinger at være, den ene faktisk lige så stor som hvis det kun var en. Da jeg ventede dem tog jeg over 41 kilo på. Har siden tabt de ca 20 af dem. Men mangler rigtig meget endnu.
Derimod ligger det i gener i min familie at være overvægtig. Ikke alle er det, og mange af dem har tabt sig. Men min mormor var voldsomt stor, i dag er hun nydelig slank ældre dame :o) min mor har været stor en gang, min far, og mange i min fars familie. Og jeg er sikker på, det har meget at sige. Den ene af pigerne er kronisk lungesyg, og får den ene lungebetændelse efter den anden, jeg har været rigtig bange 2-3 gange hvor jeg troede hun ville dø, at jeg aldrig fik hende med hjem igen. :*( sådan har det stået på i 2½ år, men nu er der endelig noget ro på, og man har fået taget de nødvendige prøver, og fået en forløblig diagnose der hedder cilliedyskinesi, en fimmerhår sygdom, vi mangler stadigvæk svar på om det er kronisk eller hun vil vokse sig fra det. Så de sidste to år, har jeg BARE SLET IKKE haft overskud til at ændre på kost og vaner, fordi jeg har været der 200% for min datter.
Nu hvor der er ro på, er det anderledens.
Jeg kan se på vores anden tvillinge datter at hun har problemer med vægten, eller ikke problemer endnu, men vil få det hvis ikke vi tager fat om det nu. Hun har også den tildens til at blive overvægtig hvis ikke vi passer på. Og det er til trodsfor at hun elsker grøntsager, hader kager og ikke så meget til søde sager. Derfor er vi nødt til virkelig at passe på hende.

Du skriver at "For os der er så store, handler det jo om at komme til at leve sundt og blive ved med det. "
Der er jeg dig helt og aldels enig. Det handler om at lave om på vaner, og blive ved det.
Vores børn har stadigvæk deres ugentlig slik dag, selv om de får en smule slik, så vil de faktisk hellere have frugten vi sætter på bordet til mig og deres far.
Den ene af pigerne, vil aller helst have frugten frem for slikket. :o)

Det handler også om virkelig at være motiveret. Jeg har været på så mange kure, som er gået tabt så snart vægten stod stille. Så har jeg mistet motivationen. Denne gang er det anderledens, fordi jeg rent faktisk må spise, og ikke føler mig sulten, som alle de andre gange. Jeg er totalt top motiveret, mere end nogen sinde før. Og er 100 på at denne gang skal det nok lykkes. Det gælder om at finde det rette tidspunkt tror jeg, altså i mit tilfælde har mit liv været en hel del kaotisk indtil nu, og der har bare slet ikke været overskud til noget. Men nu ser det helt anderledens ud, til trods for min datter rander rundt her, med lungebetændelse for nok snart 25 gang på sine 2½ år, og slet ikke er helt frisk.

Du skriver at der nok i dit tilfælde ligger noget psykisk, hvis det er tilfældet Helle, hvilket du har helt ret i, at mange overvægtige bliver overvægtig på grund af noget psykisk, man kan også bliver undervægtig af det, men hvis det er dit tilfælde, vil jeg råde dig til en psygelog, de ved lige hvor de skal gå ind henne og finder kernen til problemet. Der er INGEN skam i at gå til en psygelog. For som du siger, du er sikker på du er nødt til at tage fat om de problemer, også for at du bliver glad og lykkelig med din nye livstil, og dit nye jeg.
Forstår du hvad jeg mener?

De bedste hilsner
17 år4. oktober 2007 kl. 09:43
Hej igen Julle. Sikke som vi får skrevet frem og tilbage her - hyggeligt! :o)

Må indrømme at jeg næsten blev trist af at læse din historie, det har været nogle barske ting du har skullet igennem og ER igennem med din datter. Jeg håber og ønsker virkelig det bedste for jer, at i får et dejligt liv og hun kan vokse fra sin sygdom.

Jeg kan nikke genkendende til meget af det du skriver: der er også tendens til at være overvægtig i min familie, både min mor og hendes søskende, mine fættre og kusiner er overvægtige eller har været. Så der er slet ingen tvivl om at generne har rigtig meget indflydelse på vægten. Og jeg selv har været overvægtig siden baby, så det har ligesom lagt til mig...

Men der er kommet eksta kilo på i løbet af årene og der er røget flest på når jeg har haft det dårligt. F.eks. i folkeskolen var der et par år hvor jeg var rigtig ked af at gå i skolen, da tog jeg på... Da jeg mødte en rigtig modbydelig fyr og lukkede ham ind i mit liv, da tog jeg RIGTIG MEGET på... Og da min far døde for 2 år siden, tog jeg desværre også noget af det på som jeg ellers havde tabt...

Da min far døde blev jeg MEGET bevidst om det. Jeg kunne virkelig mærke, at jeg ikke skulle føle, tænke eller mærke hvordan jeg havde det, når jeg spiste. Og det er det man kalder at trøste-spise.

Førhen har jeg ikke kunnet se det, og anede ikke hvornår jeg spise for meget og hvorfor. Det gør jeg nu...

Jeg har faktisk været ved terapeut (ikke psykolog) det var i forbindelse med min fars død. Og her kom vi hurtigt ind på andre ting også, bla. min overvægt og selvværd. Det har selvfølgelig også fået mne øjne op for nogle ting.

I dag har jeg det SUPER godt og har ikke brug for terapi af nogen art. Jeg har en dejlig mand som bakker mig op, og mit liv er skønt i det hele taget! Derfor har jeg nu overskud og lyst til at komme ned i vægt. Skulle der en dag komme noget i vejen så jeg får lyst til at spise igen, er jeg meget mere bevidst om det og kan tage det i opløbet, det er jeg ikke i tvivl om. - jeg er meget mere stærk i dag, i forhold til tidligere!

Så om det psykiske har noget at sige ved dig ved jeg ikke, det er nok rigtig mange ting, store som små der gør at man er blevet den størrelse man er - stor som lille! ;-)

En ting er vigtigt, at finde ud af hvorfor man er blevet stor så man undgår at blive større... :-D

Det er i hvert fald FEDT at være så TOP motiveret som vi to er... :-D
17 år4. oktober 2007 kl. 20:01
Kære begge 2.
Jeg er også gået i kast med et vægttab på 30 kg, har indtil videre tabt de første 7, så det er da på vej den rigtige vej.
Jeg har fuldstændig lagt kosten om denne gang, jeg har også før i tiden prøvet diverse kure og haft held med flere af dem, en gang tabte jeg 23 kg, og fik af min forærende en helt ny lækker garderobe, og derefter blev alt tykke tøjet smidt ud, med det resultat at den nu står og griner af mig, og jeg har 3 par bukser jeg har måttet købe efterfølgende.
Men denne gang tror jeg på at det lykkes, jeg er begyndt til aerobic, og har gået til det et stykke tid, og det er det eneste sted jeg har fundet, hvor man når alle kroppens muskler igennem, og der bliver strammet op både her og der, og man mærker pludselig muskler man ikke anede man havde.
Jeg spiser 1200 kcal om dagen og vejer om skriver alt ned, det har gjort mig meget bevist om hvad der var nødvendigt at spise.
Håber i begge får en god dag.
Kh Ulla
17 år17. oktober 2007 kl. 14:17

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });