At få nok kcal fra maden

Du læser en tråd i debat > kost

re: At få nok kcal fra maden
JiBar - mere end halvdelen af dit indlæg er det man kalder "broscience" - som intet hold har i virkeligheden. Det er virkelig ærgerligt at se den slags forkerte oplysninger blive spredt :(
11 år13. april 2013 kl. 00:44
Okay ha ha jeg er max forvirret - jeg må heller gå i seng og så kigge på det imorgen med friske øjne :-) Men det er jo en spændende debat - fordi det er noget vi alle vil have, det rette kcal indtag, høj forbrænding og vægttab :-)

11 år13. april 2013 kl. 00:59
Det basale energibehov er det antal kcal som kroppen skal bruge bare for at holde din krop kørende - korrekt

Hvis du så er aktiv ved siden af stiger din samlede forbrænding. Og du skal derfor spise mere end dit basale energibehov - ikke korrekt

En tommelfingerregel sigar faktisk at man ikke må ligge med mere end 500kcal under sin samlede energiforbrug - ikke korrekt

Kommer du i for lav kcal underskud for ofte eller over x antal dage, kan din forbrænding falde. Da din krop er så smart at den tilpasser sig :) - delvist korrekt, forstået på den måde, at hvis dit indtag ligger jævnt på det samme hele tiden, så tilpasse kroppen sig. Det gælder uanset om du spiser 2 kcal for lidt eller 2000 kcal for lidt.

Men ligger man under 1200kcal som kvinde, kan det faktisk på sigt medføre alvorlige konsekvenser, såsom udsættelse/komplikationer med din menstruation samt muligheden for at få børn!! samt mange andre risici uanset køn. - ikke korrekt, med mindre du omformulerer til "hvis du konsekvent over en længere periode ligger under dit basale energibehov, så kan det få alvorlige konsekvenser. Konsekvenserne kommer ikke af et specifikt antal kalorier, men at ligge under ens basale energibehov Og vi snakker konsekvent i en længere periode - ikke fordi man ind i mellem ligger under.

En måde at holde sin forbrænding oppe er faktisk at man ca 1 gang om ugen har en "cheat" dag. For man indtager flere kcal end man forbrænder. Fx hvis du forbrænder 2500 kcal, så kan du måske vælge at indtage op imod 3000kcal. - Ikke korrekt. Det er på ingen måde nødvendigt at indtage mere end man forbrænder, hvis man vil tabe sig. Det er fint at indtage op til det man forbrænder, men over er at skyde sig selv i foden og sænke farten på vægttabet.

Men også de rette råvarer. Får man for mange "tomme kcal" fx gennem cocio eller andre ting der indeholder rafineret sukkerarter, så fucker man mere kroppen op en gør noget gavn - Det er simpelthen for simplificeret at stille det sådan op. Cocio (og andet kakaomælk) er en glimrende proteinkilde og indeholder ikke særlig meget sukker. Desuden fucker man ikke kroppen op ved at indtage sukker - men man når meget hurtigt sin kaloriegrænse uden at føle mæthed, og kommer derfor let til at spise for meget, hvorfor man tager på. Men sukker i sig selv fucker ikke kroppen op.

Så bare ved at spise 20 mandler(20 g) får du 125 kcal samtidig med at du får masser af protein og det sunde gode fedt som kroppen har brug for - Igen er vi ude på et overdrev. At påstå, at 4g protein (eller 15% af energien) er "masser af protein" vidner simpelthen om en manglende forståelse for indholdet i fødevaren. Fødevarer der indeholder "meget protein" er fødevarer som hytteost (61% af energien), æggehvider (80% af energien) og tun (92% af energien) for bare at nævne 3.

Håber det hjælper dig Yeswecan (og andre) til at skelne skidt fra kanel :)
11 år13. april 2013 kl. 08:19
Med andre ord så det fint, at jeg ligger på ca. 1500 kcal.

Vil det sige at så længe jeg ligger på de 1500 kcal, burde min forbrænding ikke gå ned ? Jeg ved ikke om forbrændingen er dalet, jeg har ikke tabt mig i lang tid. Jeg giver så selvfølgelig træningen skylden, forstået på den måde, at jeg har taget væske, glycogen på m.m. men dog tabt cm ( fedt).

Men som har været oppe i denne tråd - tror I at det at ligge på det samme kcal indtag dag efter dag i en længere periode, vil sætte forbrændingen ned, på trods af indtaget ligger over det basale stofskifte ?

Eller kan det være fordi jeg har tabt næsten 22 kg og nu går det langsomt ? hmm.... :-)

11 år13. april 2013 kl. 10:58
Ja det kan godt være de sidste kilo er sværere at slippe af med. Selv så har jeg altid haft svært ved at glide under de 73 kilo. Både som ung og nu her sidst.
11 år13. april 2013 kl. 14:57
Jeg mangler godt en del - men ja når kroppen har vænnet sig til et kcal imellem 1200-1500 kcal, så kan det godt være det ? Man rammer vel også bare stilstand ind imellem ?
11 år13. april 2013 kl. 15:15
Altså, i takt med at du bliver mindre, skal der jo mindre energi til at opretholde din krops funktioner. 100 kg kropsvæv kræver mindre vedligehold end 50 - det giver sig selv :)

Men jeg tvivler på, at din krop har nedsat dit stofskifte til lavere end normalt, bare fordi du har været på diæt i en længere periode. Det kan dog være en fordel, hvis du varierer dit indtag lidt.

Lad os sige, at dit basale energibehov er 1400 kcal og din forbrænding normalt er 2300 kcal (og så motion ud over det). Så ville jeg på en uge forsøge at lave mit indtag således:
3 dage med 1400 kcal, 2 dage med 1600 kcal og 2 dage med 1900 kcal. Det giver dig et gennemsnitligt indtag på 1600 kcal, hvilket svarer til et dagligt underskud på 700 kcal, hvilket vil give et vægttab på ca. 700g om ugen. Bland lidt rundt, så det ikke er mandag-onsdag med lav, torsdag + fredag med mellem og lørdag + søndag med høj hver uge, men en god blanding som varierer fra uge til uge.

Hvis det ser helt afskrækkende ud at skulle så højt op, så start med at tilføje lidt nødder eller olie i din kost. Hvis det ikke er nok, så vælg nogle lidt federe udgaver af det du spiser (letmælk i stedet for skummet-/minimælk, den knapt så fedtfattige dressing osv.)
11 år13. april 2013 kl. 17:24
Nej det skræmmer mig sræmmer mig ikke og skulle højre op i kcal nogle dage, det er mere om jeg kan have det i maven :-) Men så må jeg drikke mig til kcal hvis det bliver et problem, altså ikke alkohol :-) Men cocio eller mælk osv.

Det kan godt være jeg skal forsøge og med forskelligt indtag i en periode, jeg står alligevel stille på vægten for tiden :-) Så må man finde en anden løsning der virker. Og så som I siger ikke så meget system i det, andet end det samlede kcal skal være mindre end jeg forbrænder. Jeg skal snyde min krop til, at tro jeg lige har nedlagt en bjørn og der er mad i KÆMPE mængder :-)
11 år13. april 2013 kl. 17:33
Undskyld jeg roder i den første lidt i det ;-) der skulle stå, at det ikke skræmmer mig, at skulle højt op nogle dage :-)

Men Jibar sagde jeg havde misforstået det omkring det basalestofskifte, det skal jeg lige ha på det rene om jeg har :-) Man kan altid blive klogere jo ;-) Jeg troede, at hvis jeg holder mig til de anbefalede 1450 kcal, så ville min krop ikke tro den sulter, og vil opretholde forbrændingen, men selvfølgelig falde i takt med jeg slæber rundt på færre kg. Så i løbet af denne debat er jeg jo blevet i tvivl om flere ting mange gange :-)
11 år13. april 2013 kl. 17:39

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });