At få nok kcal fra maden

Du læser en tråd i debat > kost

At få nok kcal fra maden
Hej allesammen

Jeg bestræber mig med at komme op på det kcal der er anbefalet, ca 1450 kcal.

Men nogle dage når jeg ikke der op, hvis jeg ikke er sulten - ja sjovt nok når jeg træner, bliver jeg mindre sulten.

Hvad siger jer kloge hoveder, tror I der sker noget ved det rent forbrændingsmæssigt. Der er ikke fordi det sker tit, men kan se jeg har haft 2 dage i træk hvor jeg har haft travlt og ikke været så sulten. Den ene dag er jeg kommet op på ca. 1000 og den næste ca. 1200 kcal. Jeg ønsker jo min forbrænding skal være høj og stofskiftet ikke må falde ? sker der noget ved det, tror I ?

Mange hilsner.
11 år6. april 2013 kl. 21:59
re: At få nok kcal fra maden
Ps. nogle gange drikker jeg nupo for at komme op på det kcal antal der er anbefalet, men jeg synes det er en kamp at få noget som helst ned når jeg ikke er sulten :-) Bare lige til info.
11 år6. april 2013 kl. 22:00
Så længe det ikke er hver dag, så tror jeg ikke der sker noget. Faktisk tror jeg det er en fordel, at du skifter mellem lavt og højt indtag, da kroppen på den måde kan mærke, at det ikke er fordi der er hungersnød, men samtidig ikke bare vænner sig til et (fast) lavt indtag.
11 år6. april 2013 kl. 22:23
Godt tak fedania. Det håbede jeg også på at det ikke havde den store betydning. Det er ikke hver dag nemlig. Og forsøger specielt at komme op i kcal efter jeg er begyndt og træne meget.

Mange hilsner
11 år7. april 2013 kl. 11:34
Jeg så en udsendelse om en læge, der ville prøve det han kalder "faste". Det betød for ham, at han indtog omkring 2000 kalorier om dagen, hvor jeg så vil sige, at du nok skal indtage de 1400 kalorier. To dage i ugen valgte han så at "faste", hvor han indtog en proteinholdig mad og kun nåede op på 600-800 kalorier i de dage. Det er en ret ny måde at tabe sig på, men ifølge den udsendelse havde de fundet ud af, at det giver forbrændingen et boost, så man ikke hele tiden ligger på samme høje eller lave kalorieindtag, da det kan påvirke forbrændingen negativt.
Jeg håber det kan hjælpe. :)
11 år10. april 2013 kl. 20:10
uhh lyder interessant :-)

Kan du huske hvad lægen hed eller hvad udsendelse hed ? Spændende, det er jo det når man har tabt mange kg - så lige pludselig skal man være sindsygt tålmodig. Mange kæmper jo en evighed med de sidste 3 kg :-)
11 år10. april 2013 kl. 20:17
Så måske er det vigtigt ikke og ligge på det samme altså eks. 1450, 1500, 1475 osv. men at man ligger vidt forskelligt på indtag. Jeg synes det lyder meget interessant, fordi jeg har selv forsøgt og overvinde den stilstand der er nogle gange :-) Og måske er det er noget der kan øge forbrændingen også på sigt :-)
11 år10. april 2013 kl. 20:22
Jeg ved, at kroppen vænner sig til den mængde energi man tilfører den, hvis man er alt for konsistent i indtaget. Så jeg forsøger at variere, hvor jeg nogle dage spiser lidt, andre dage spiser middel og nogle dage spiser meget. Jeg ser som regel på indtaget over 1 eller 2 uger, men det gør naturligvis at man skal være afklaret med, at vægten godt kan hoppe ret meget.

Om det virker bedre end andre måder ved jeg ikke - men det virker i hvert fald fint for mig (når jeg altså husker at følge det)
11 år10. april 2013 kl. 21:48
Hej med dig

Lige først vil jeg gerne spørge dig om hvorfra du har de ca 1450 kcal? er det madital programmet der siger det udfra de oplysninger du har givet den eller?
For kan være du muligvis misforstår det?! ved mig siger den at mit basale energibehov ligger på 1850 kcal(ifølge madital), hvilket jeg formoder er det du mener??? Men det er ikke det du skal indtage for at tabe dig!! Det basale energibehov er det antal kcal som kroppen skal bruge bare for at holde din krop kørende. Hvis du så er aktiv ved siden af stiger din samlede forbrænding. Og du skal derfor spise mere end dit basale energibehov. En tommelfingerregel sigar faktisk at man ikke må ligge med mere end 500kcal under sin samlede energiforbrug. Altså forbrænder du sammenlagt 2500kcal på et døgn skal du minimin ligger på 2000kcal. (2500 - 500 =2000 kcal). Kommer du i for lav kcal underskud for ofte eller over x antal dage, kan din forbrænding falde. Da din krop er så smart at den tilpasser sig :) der sker umiddelbart ikke noget ved man er 1000kcal under det samlede energiforbrug engang imellem. Men ligger man under 1200kcal som kvinde, kan det faktisk på sigt medføre alvorlige konsekvenser, såsom udsættelse/komplikationer med din menstruation samt muligheden for at få børn!! samt mange andre risici uanset køn. En måde at holde sin forbrænding oppe er faktisk at man ca 1 gang om ugen har en "cheat" dag. For man indtager flere kcal end man forbrænder. Fx hvis du forbrænder 2500 kcal, så kan du måske vælge at indtage op imod 3000kcal. På den måde chokker du kroppen og den beholder sin forbrænding oppe. Desuden er det faktisk ikke KUN antal kcal der er afgørende. Men også de rette råvarer. Får man for mange "tomme kcal" fx gennem cocio eller andre ting der indeholder rafineret sukkerarter, så fucker man mere kroppen op en gør noget gavn. :( desuden taber kroppen sit i ryk og ikke som en lige linie :) Man kan sagtens stå stille 2-3 uger selvom man gør det rigtige. :)
lige til sidst, hvis du har problemer med at få nok kcal fordi du ikke er sulten nok, så spist nogle mere energitætte råvare. Såsom nødder osv. Mandler har fx ca 600 kcal pr 100 gram. Så bare ved at spise 20 mandler(20 g) får du 125 kcal samtidig med at du får masser af protein og det sunde gode fedt som kroppen har brug for. :)
Håber det har kunne hjælpe dig en lille smule :)
11 år12. april 2013 kl. 21:22
Så ud fra det jibar siger, spiser jeg alt for få kcal ? ja det er det basale 1450 kcal som jeg jo ikke synes er lidt, og så dyrker jeg sport ved siden af. Jo jeg får også sukker osv. men ikke hver dag, den cocio jeg drikker er den uden sukker. Men hvor meget skal jeg så op og spise for at tabe mig mest. Jeg forbrænder imellem 2300-2500 kcal pr. dag skal jeg så spise ca. 1800 kcal ?

Det er sådan med mig hvis jeg ikke kan spise noget, så kan jeg ikke få noget igennem halsrøret desværre. Og nogle dage er jeg bare ikke ret sulten, specielt hvis jeg har travlt.

Men tror du, at min forbrænding er dalet ? jeg har jo i mange mdr. lagt på et kcal indtag på mellem 1200-1500 kcal ?

Mange hilsner
11 år12. april 2013 kl. 23:19

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });