søger kostplan
Du læser en tråd i debat > kostlykke18
re: søger kostplan
jeg kan godt lide smagen det er både konsistensen og så tror jeg måske også der er noget allergisk for når vi er ude og spise hos bekendte har jeg opleved at vi måtte tage hjem fordi jeg begyndt at kaste op... hvor det senere har vidst der var grøntsager i sovsen... jeg er 23 år
12 år2. august 2012 kl. 14:42
fedania
Jeg ville starte hos lægen med at få undersøgt det med frugt og grønt. Eller bruge penge på at undersøge, om det ikke "blot" er psykologisk (det kan det jo altså sagtens være selvom det har varet hele livet, hvis du som lille har besluttet at du ikke kunne li' det og derfor spyttede det ud/kastede op). Men lægen er billigere.
De 1115 kcal - hvad er det? Er det dit basale stofskifte, dit energibehov med nuværende aktivitet eller dit energimaks med dit mål (og hvad har du sat målet til - 1 kg. på en uge er jo fx rimelig optimistisk :))
De 1115 kcal - hvad er det? Er det dit basale stofskifte, dit energibehov med nuværende aktivitet eller dit energimaks med dit mål (og hvad har du sat målet til - 1 kg. på en uge er jo fx rimelig optimistisk :))
12 år2. august 2012 kl. 14:49
lykke18
det er ikke psygisk for tit har jeg ikke anede at jeg har spist det, før jeg kaster op?så ved vi jo hvad grunden er. det er det der står jeg må spise på en dag i den der smiley hoved . nej har sat 1 kg til 93 dage så kan heller ikke være derfor
12 år2. august 2012 kl. 14:54
fedania
Inde under smiley'en er der altså op til flere steder med kcal, så det gør det lidt svært at hjælpe dig, når du er så upræcis.
Er det "Din krop behøver et indtag på mindst X kcal pr. dag." eller "Jeg kan spise X kcal mere i dag og nå mit mål." du kigger på, når du siger, at du må spise 1115 kcal?
Hvor længe er det siden du sidst har udfordret dig selv med frugt og grønt? Jeg er selv kræsen, og i en periode gik jeg til psykolog for at få hjælp til at komme videre. Der lavede vi nogle "forsøg" som skubbede til min forestilling om både det ene og det andet. Så selvom du er helt sikker på, at du ikke kan tåle frugt og grønt, så vil jeg foreslå, at du prøver et teste det for at undersøge det så specifikt som muligt. Altså - hvad sker der, hvis jeg spiser en lille bitte buket blomkål? Skriv ned hvordan du har det lige inden du spiser det, hvordan du har det mens du spiser det, hvordan smager det, hvordan har du det lige efter du har spist det og i flere timer efter. Dagen efter, så prøver du med et lille bitte stykke gulerod, så broccoli, så æble, hvidkål osv osv. Det kommer til at tage rigtigt mange dage - men så får du et mere reelt indblik i, hvordan du reagerer på diverse fødevarer fremfor at du tror det måske er det. Måske er det noget helt andet, du har reageret på hos venner og familie - et krydderi, nødder osv.
Er det "Din krop behøver et indtag på mindst X kcal pr. dag." eller "Jeg kan spise X kcal mere i dag og nå mit mål." du kigger på, når du siger, at du må spise 1115 kcal?
Hvor længe er det siden du sidst har udfordret dig selv med frugt og grønt? Jeg er selv kræsen, og i en periode gik jeg til psykolog for at få hjælp til at komme videre. Der lavede vi nogle "forsøg" som skubbede til min forestilling om både det ene og det andet. Så selvom du er helt sikker på, at du ikke kan tåle frugt og grønt, så vil jeg foreslå, at du prøver et teste det for at undersøge det så specifikt som muligt. Altså - hvad sker der, hvis jeg spiser en lille bitte buket blomkål? Skriv ned hvordan du har det lige inden du spiser det, hvordan du har det mens du spiser det, hvordan smager det, hvordan har du det lige efter du har spist det og i flere timer efter. Dagen efter, så prøver du med et lille bitte stykke gulerod, så broccoli, så æble, hvidkål osv osv. Det kommer til at tage rigtigt mange dage - men så får du et mere reelt indblik i, hvordan du reagerer på diverse fødevarer fremfor at du tror det måske er det. Måske er det noget helt andet, du har reageret på hos venner og familie - et krydderi, nødder osv.
12 år2. august 2012 kl. 15:45
Wolfgirl (slettet)
Jeg tror altså også at det må være noget andet du reagerer på. Jeg tror simpelthen det er umuligt at være allergisk overfor alt frugt og grønt. At man kan være det overfor nogle få ting, ja, men alt? Det skulle virkelig komme bag på mig. Jeg ville godt nok også tage forbi lægen...
12 år2. august 2012 kl. 20:45
lykke18
men har i ingen ideer til hvad jeg så kan spise og hvor meget
12 år2. august 2012 kl. 22:09
fedania
Altså - det virker på mig lidt som om du er ude efter en hurtig løsning, som ikke kræver nogen indsats fra din side?
Og ærlig talt: Det har jeg ikke tænkt mig at bidrage til. Jeg vil derimod meget gerne hjælpe dig med at finde frem til hvilke grøntsager du kan spise, så du kan få en varieret, sund kost, som gør dig sund og slank :)
Og ærlig talt: Det har jeg ikke tænkt mig at bidrage til. Jeg vil derimod meget gerne hjælpe dig med at finde frem til hvilke grøntsager du kan spise, så du kan få en varieret, sund kost, som gør dig sund og slank :)
12 år2. august 2012 kl. 22:21
Wolfgirl (slettet)
Altså madital fortæller dig jo hvor meget du kan spise
Så gælder det bare om at følge de otte kostråd så vidt muligt indenfor de kalorier du er tilladt.
Men tror at det er ret meget vigtigere at du finder ud af hvordan du kan komme til at spise frugt og grønt end at tabe et par kilo.. Så hvis jeg var dig ville jeg ikke bare give op og det er nok også det vi andre herinde ikke rigtig kan se bort fra og derfor ikke fokuserer på selve dit spørgsmål om kostplan, når det er ret så alarmerende aldrig at få frugt eller grønt
Så gælder det bare om at følge de otte kostråd så vidt muligt indenfor de kalorier du er tilladt.
Men tror at det er ret meget vigtigere at du finder ud af hvordan du kan komme til at spise frugt og grønt end at tabe et par kilo.. Så hvis jeg var dig ville jeg ikke bare give op og det er nok også det vi andre herinde ikke rigtig kan se bort fra og derfor ikke fokuserer på selve dit spørgsmål om kostplan, når det er ret så alarmerende aldrig at få frugt eller grønt
12 år3. august 2012 kl. 06:34
karin1 (slettet)
i tillæg til de andre vil jeg også mene at det er virkelig vigtigt at du finder ud af hvorfor du ikke kan spise frugt og grønt -allergi kan vel udelukkes når du nu kan drikke smoothies?
12 år3. august 2012 kl. 09:52
Det kunne jo godt lyde som en allergisk reaktion hvis ikke det er pga. smagen.
Jeg ville nu alligevel få gjort noget ved det selvom blodprøverne er fine, jeg bliver bekymret for mit eget helbred hvis der går bare 1 dag hvor jeg ikke får frugt eller grønt.. hehe og der er altså virkelig mange gode ting man går glip af uden frugt og grønt.
Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men hvis du er ung nu, kan kroppen sagtens nå at danne mangelsygdomme osv senere hen i livet hvis man ikke har fået den korrekte næring. Og et helt liv uden frugt eller grønt kan jeg bare ikke forestille mig kan være sundt på nogen måde.