søger kostplan
Du læser en tråd i debat > kostfedania
re: søger kostplan
Første skridt vil nok være at skære ned på junk, is, kage, chips og sodavand. Brug vand til at slukke tørsten - evt. med noget i til at give smag (jeg bruger fun light eller et par skiver lime/citron).
Dernæst er det en god idé at skifte de "hvide" produkter ud med fuldkornsudgaver - altså fuldkornspasta, rugbrød osv. på bordet. Skru også gerne op for proteinerne (bønner, kød, æggehvider osv.), da det ofte giver en længere mæthedsfornemmelse end fedt og kulhydrater.
Selvom der er noget motion du ikke kan lige nu pga. knæet, så er motion på ingen måde umuligt. Der findes masser af styrketræningsøvelser for overkroppen, og hvis du er heldig, så har dit lokale træningscenter en maskine til at "cykle" med hænderne for at få noget cardiotræning ind. Jeg vil også tro, at en lang "gå"-tur på krykker giver godt med motion - selvom det er uvant og hårdt.
Hvad angår grøntsagerne og frugten (eller mangel på samme) så vil jeg anbefale, at du finder ud af hvad årsagen til ubehaget er. Her kunne psykolog eller hypnose måske være en vej?
Alt i alt: Der er masser af muligheder, hvis der er vilje :)
Dernæst er det en god idé at skifte de "hvide" produkter ud med fuldkornsudgaver - altså fuldkornspasta, rugbrød osv. på bordet. Skru også gerne op for proteinerne (bønner, kød, æggehvider osv.), da det ofte giver en længere mæthedsfornemmelse end fedt og kulhydrater.
Selvom der er noget motion du ikke kan lige nu pga. knæet, så er motion på ingen måde umuligt. Der findes masser af styrketræningsøvelser for overkroppen, og hvis du er heldig, så har dit lokale træningscenter en maskine til at "cykle" med hænderne for at få noget cardiotræning ind. Jeg vil også tro, at en lang "gå"-tur på krykker giver godt med motion - selvom det er uvant og hårdt.
Hvad angår grøntsagerne og frugten (eller mangel på samme) så vil jeg anbefale, at du finder ud af hvad årsagen til ubehaget er. Her kunne psykolog eller hypnose måske være en vej?
Alt i alt: Der er masser af muligheder, hvis der er vilje :)
12 år2. august 2012 kl. 11:05
fedania
Sidst men ikke mindst: Lav et mål her på siden, så du kan se hvor meget energi du mindst og maksimalt kan indtage om dagen, og vej din mad, så du er sikker på, at dine indtastninger er korrekte :)
12 år2. august 2012 kl. 11:07
lykke18
vi spiser altid fuldkornspasta herhjemme. drikker tit fun light pærresaft.og i mit lokale fitness har de intet til hænderne. og jeg må ikke gå ture på krykkerne da jeg skal holde mig i ro og have bennene højt :( det virker umuligt at tabe sig når man ikke kan spise salat grøntsager og frugt ..og ikke dyrke motion
12 år2. august 2012 kl. 11:28
fedania
Har du lavet et mål her på siden, så du kan se hvor meget/lidt energi du skal indtage om dagen, for at nå dit mål? Og har du prøvet at taste ind, hvad du spiser i løbet af en dag, for at se hvor meget du mangler, for at ligge i det grønne område?
Kan du ikke skrive ind præcist hvad du har spist de sidste 3 dage (hvis du ikke har skrevet det ned, så skriv ned de næste 3 dage og skriv det her i tråden til den tid) - så er det lettere at hjælpe dig på vej med hvilke ændringer du kan lave, for at komme i den rigtige retning.
Der er desuden stadig masser af styrketræning du kan lave, selvom du skal holde benene i ro og knæet højt. Tag eventuelt en snak med din læge om, hvad du må og ikke må af træning mens knæet heler?
Hvis det virkelig er no-go med motionen, og du ikke kommer i det grønne område, hvis du undlader junk, is, kage, chips og sodavand, så er det måske et dårligt tidspunkt at forsøge at tabe dig? Så giver det mere mening at vente til knæet er klar igen, og så putte motion på der :)
Hvad med årsagen til din modvilje mod frugt og grønt - har du tænkt mere over, hvad du vil gøre ved det?
Kan du ikke skrive ind præcist hvad du har spist de sidste 3 dage (hvis du ikke har skrevet det ned, så skriv ned de næste 3 dage og skriv det her i tråden til den tid) - så er det lettere at hjælpe dig på vej med hvilke ændringer du kan lave, for at komme i den rigtige retning.
Der er desuden stadig masser af styrketræning du kan lave, selvom du skal holde benene i ro og knæet højt. Tag eventuelt en snak med din læge om, hvad du må og ikke må af træning mens knæet heler?
Hvis det virkelig er no-go med motionen, og du ikke kommer i det grønne område, hvis du undlader junk, is, kage, chips og sodavand, så er det måske et dårligt tidspunkt at forsøge at tabe dig? Så giver det mere mening at vente til knæet er klar igen, og så putte motion på der :)
Hvad med årsagen til din modvilje mod frugt og grønt - har du tænkt mere over, hvad du vil gøre ved det?
12 år2. august 2012 kl. 12:39
lykke18
alså hensyn til frugt drikker jeg smoothies. og salat og grønt jeg ved ikke hvad der er at gøre ved det ..
12 år2. august 2012 kl. 13:32
Wolfgirl (slettet)
Er der er fysiologisk årsag til du ikke kan få frugt eller grønt ned eller er det psykologisk?
Hvis det er psykologisk så vil terapi eller hypnose som nævnt nok være værd at tage op. Frugt og grønt er jo meget vigtigt i kosten.
Og hvor der er vilje.. Er der vej :)
Forresten mener du virkelig 1 kg eller skulle der have stået 10 eller lignende? 1 kg er godt nok ikke meget. Forsvinder nok af sig selv når du dropper junken igen. Chillaxe ;)
Hvis det er psykologisk så vil terapi eller hypnose som nævnt nok være værd at tage op. Frugt og grønt er jo meget vigtigt i kosten.
Og hvor der er vilje.. Er der vej :)
Forresten mener du virkelig 1 kg eller skulle der have stået 10 eller lignende? 1 kg er godt nok ikke meget. Forsvinder nok af sig selv når du dropper junken igen. Chillaxe ;)
12 år2. august 2012 kl. 13:45
lykke18
der skulle stå 1 kg eller 3 :D imellem 1-5 kg er fint... jeg har altid kastet op af det siden jeg var spæd. selv om de skjulte det i maden så kastet jeg op.. lægen har altid sagt at de ikke kunne se på min blodprøver osv at jeg ikke spiste det :D
12 år2. august 2012 kl. 14:18
lykke18
jeg må kun få 1115 kcal!!! det er godt nok lidt...
her er hvad min dag idag har bestået af fordi jeg har tænkt meget over hvad jeg må spise idag.
lille portio havregrød ( 40 gram gryn 3 dl vand) 1 tsk kanel på og 1 tsk salt i grøden.
frokost 2 rugbrødmadder med 100 gram leverpostej fra den grønne slagter. og allerede nu er jeg hunde sulten
i aften koger jeg 200 gram fuldkornspasta til kæresten og jeg og så er der 250 gram kyllingbryst til hver. han skal smide 10 kg
her er hvad min dag idag har bestået af fordi jeg har tænkt meget over hvad jeg må spise idag.
lille portio havregrød ( 40 gram gryn 3 dl vand) 1 tsk kanel på og 1 tsk salt i grøden.
frokost 2 rugbrødmadder med 100 gram leverpostej fra den grønne slagter. og allerede nu er jeg hunde sulten
i aften koger jeg 200 gram fuldkornspasta til kæresten og jeg og så er der 250 gram kyllingbryst til hver. han skal smide 10 kg
12 år2. august 2012 kl. 14:22
lykke18
og med det jeg har skrevet ned der så får jeg mere ind jeg må :( der er laaang tid til aftensmad
12 år2. august 2012 kl. 14:23
mit problem er jeg kan ikke dyrke motion lige pt skal sidde stille da jeg har skadet mit knæ og hopper på krykker, jeg spiser hverken grøntsager eller nogen form for salat. heller ingen frugt. elsker dog smoothies. jeg kan ikke få det andet ned. brækker mig inden det kommer ned. vil så gerne spise det men kan jeg ikke.
hvordan skal jeg tabe mig :(