Lavt ligevægtsindtag

Du læser en tråd i debat > kost

re: Lavt ligevægtsindtag
nu skrev jeg jo sukkerfri kakao (40kcal /100g ligesom minimælk)
12 år8. februar 2012 kl. 22:34
Det var ikke for at angribe noget som helst, ingen har sagt at du ikke mener det vel ;) jeg frygtede bare et øjeblik at det var den her 'drik kakao efter træning'-bølge som der er så mange der fejlagtigt er hoppet på, for den har så vidt jeg ved intet med forebyggelse at ømhed at gøre.

Jeg siger bare at kakao er normalt ikke noget man behøver at forbinde med træning. Kakao er ganske rigtigt sundt hvis du vælger den helt rene, naturlige form, men der er ingen grund til at det skulle være specielt godt i forbindelse med træning, hvor man netop har brug for mange proteiner og kulhydrater som kakao og mælk(medmindre vi snakker store mængder) jo ikke indeholder. Nu ved jeg ikke om denne kakao overhovedet drikkes med mælk eller hvordan du fremstiller den men jeg mente bare at der da er væsentligt bedre ting at indtage efter træning. Fx hytteost, tun, magert kød mm.

Den med muskelømheden har jeg godt nok aldrig hørt om, men man hører så meget om forskellige fødevarer der gør dit og dat og jeg giver ikke så vildt meget for den slags teorier men det kan da helt sikkert være et forsøg værd for de som døjer med muskelømhed efter træning.

Jeg ved ikke helt hvad det er du vil have et link til/dokumentation til da det jeg har skrevet ikke rigtig indeholder andet end pure fakta i stil med solen stiger op i øst xD

Men igen der var intet negativt ment med mit indlæg, det var såmænd bare lidt velmente tanker fra min side også :)

12 år8. februar 2012 kl. 23:01
Silverchair:
Den der kakaomælk uden hverken protein eller kulhydrat - kan du ikke skrive hvor man kan få fat i den. Så skal der bælles igennem af den velsmagende drik :-)
(Bemærk at sarkasme kan være anvendt i ovenstående)

Seriøst: Hvis du i ramme alvor vil påstå at kakaomælk hverken indeholder protein eller kulhydrat, så vil jeg påstå at du har drukket af natpotten, for det er da en gang vås af dimensioner!!!!
At det ikke er det optimale restitutionsmåltid kan vi nok godt blive enige om men at det direkte er noget skrammel, holder sgu ikke.

TeamDanmark er heller ikke specielt enig i din holdning til kakaomælk
Citat:
Som tommelfingerregel anbefaler Team Danmark, at eliteudøvere, som har lille appetit og som har svært ved at holde vægten/tage på, bør vælge restitutionsmåltider som for dem er lette at indtage, og som ikke hæmmer deres appetit til næste måltid. Det kan fx være sukkersødet mælkeprodukt (kakaoskummetmælk/drikkeyoghurt).
Citat slut:

I det åbne vindue efter træning, vil jeg til hver en tid hellere have valleprotein, men i mangel af bedre.......
12 år8. februar 2012 kl. 23:03
Kom lidt for sent - kan se at Silverchair har trukket lidt i land :-)

At tylle en liter kakao til styrketræning er ret almindeligt og giver løbende proteintilførsel - 35 gram i alt og masser at (tarveligt) sukker. Pga. de mange pauser mellem sættene må man formode at maven er i stand til at optage næringsstofferne, så det er billig måde at få dækket sit behov på. For yngre personer med forældre som er bange for at proteinpulver = doping, absolut den letteste da en Matilde ikke behøver at være på køl.

Mht muskelømhed er ingefær værd at prøve men har ikke noget videnskabeligt på det.
12 år8. februar 2012 kl. 23:11
Jeg har læst om kakaos gavnlige effekt på ømme muskler i i form for et års tid siden. Det er muligt at deres artikler er dybt useriøse, men jeg går ud fra at de er baseret på et forsøg et eller andet sted i verden, at den slags forsøg er nærmest umulige at lave fuldstændig valide er en anden sag. Det er muligt at effekten er begrænset i et glas kakao, men trods alt kan man drikke den med nogenlunde god samvittighed.
At sige at kakao efter træning er værdiløst, er et lige så gyldigt faktum som at solen står op i øst, er sq noget af en tilnærmelse, jeg gætter på at INGEN der beskæftiger sig med mads virkninger på kroppen tør udtale sig med netop den kategoriske sikkerhed, da kontrollerede forsøg på mennesker er nærmest umulige.
Jeg er mere end villig til at antage at ting jeg har hørt kan være mere eller mindre sande, specielt når det omhandler hvad der er sundt eller gavnligt men at udtale sig om absolutte sandheder, i netop den sammenhæng, synes jeg er totalt misforstået.

Hvorvidt der lige er er brug for helt præcise (igen hvordan kan man vide hvad der er korrekte mængde) antal gram protein i netop dette tilfælde er også lidt forfejlet synes jeg når spørgsmålet gik på at skrue indtaget op uden at tage på - i forvejen er 50% af indtaget protein - det må være RIGELIGT selv hvis man kun interesserer sig for at opbygge muskler - tænker jeg ....

hele denne deat er vist ikke til meget gavn i forhold til det oprindelige spørgsmål. så skal vi ikke bare lade det ligge :-)
12 år8. februar 2012 kl. 23:18
haha.. nu drikker jeg faktisk allerede kakao. bare min "egen udgave" rent kakao pulver, varmt vand og sødetabletter. Men om det virker på muskelømhed, den har jeg dog ikke oplevet.

noget helt andet er.. hvor meget grønt vil du så tilråde jeg såiser? pt. ligger mit indtag på en 800-1000g om dagen'ish?
synes bare det er så forbandet svært at spise flere kulhydrater, da de er blevet bandlyst længe. det kræver lidt en overvindelse.
12 år9. februar 2012 kl. 09:12
Jeg ved heller ikke om kakao hjælper på ømme muskler, jeg er slet ikke slem til at blive vildt øm.

OK - tror måske du spiser grønt nok så :-)
Jeg er også selv temmelig kulhydrat froskrækket, men ligger dog kun omkring 30% protein og så lige så meget fedt.
Prøv at google lidt omkring GL som også tager højde for at der måske ikke er så meget kulhydrat i en fødevarer. Jeg har lidt skyet kartofler men er efterhånden blevet klog på at de måske nok har en høj GI, men da der ikke er så mange kulhydrater (eller kalorier) betyder det ikke så meget i et samlet måltid.

Jeg spiser tørrede abrikoser, som er ret kalorietætte, men har en ret lav GI (så er ikke så farlige) gerne sammen med mandler. Jeg skal ikke bruge vildt meget mad for at tage en lille sult. Jeg gætter på at du heller ikke er særlig sulten og egentlig ikke behøver mere mad, så du skal nok indføre nogle meget energitætte fødevarer som mandler, olie, avocado, fed fisk og groft rugbrød.

Hvis du laver din dagbog offentlig (og skriver mad ind) er det nememre at kommentere på.

Jeg har tidligere tabt mig på omkring 1200-1300 kcal men opdagede (tilfældigt) at jeg faktisk taber mig ca. lige så hurtigt på 1500-1600 kcal.....

Jeg har aldrig prøvet ligevægtsindtag da jeg altid tager på eller taber mig :-S Ja det vil sige jeg havde faktisk ligevægt på 113 i et par år :-S
12 år9. februar 2012 kl. 09:45
ja, eller jeg sad og kiggede på noget carb-cycling, om man måske skulle springe ud i det?
t-nation.com

ja, jeg er typen som har tusind projekter jg godt kunne tænke mig at forsøge. kender I det?

Well.. jeg kan også hurtigt smide et eksempel på min kost ud? den er mere eller mindre ens fra dag til dag, dog med variation i kød og grønt.

Morgen
100 g æble + 100 g kød (lys fisk, kylling, hamburgerryg, helt magert oksekød)
(morgentræning)
frokost
500g blandet salat + 100 g kød + salat tern light.
(eftermiddags træning)
aftensmad
500g blandet salat + 100 g kød.
sen aften/eftermiddag. (endten eller)
kan være 100 g skyr m. 10 mandler, eller grønt og kød, igen.
ikke at jeg ikke vil gøre min dagbog offentlig, men der er ikke de store udsving i den. udover jeg er dårlig til at skrive ind, så det hele kommer til at stå under aftenkaffe (;
12 år9. februar 2012 kl. 12:50
Nu må I lige tage at styre jer. I læser ting som jeg slet ikke skriver. Jeg har ALDRIG påstået at kakaomælk ikke indeholder hverken protein eller kulhydrat, jeg har endda skrevet at det indeholder 3,5-4g protein/100g.
Jeg har også skrevet at hvis man drikker store mængder, så giver det et ok proteinindtag. Jeg er godt klar over at det for en styrketrænende mand er normalt at bælde en liter kakaomælk, men tænk på om det er nu er hensigtsmæssigt for en kvinde, der måske ikke forbrænder ligeså meget og måske gerne vil tabe sig. Så er det ikke særlig smart at bælde en liter kakaomælk hvilket giver 600kcal.

Som du selv siger at der langt bedre restitutionsmåltider hvilket er det ENESTE jeg overhovedet har sagt til at state med. Det har været min pointe fra start af. Og jeg var i tvivl om hvorvidt omtalte kakao var lavet på mælk overhovedet, for hvis ikke, giver det jo endnu mindre mening at forbinde med træning.

Det var så inden jeg fik at vide at det MULIGVIS kunne hjælpe på muskelømhed ifølge uspecificerede kilder.

Så nu vil jeg godt lige bede om kammertonen tak. Og jeg holder stærkt fast i at eftersom jeg ikke har udtalt andet end at mælk indeholder 3,5g protein/100g og det ikke er optimal præ-træningsmad hvis ikke man indtager store mængder. Det ER fakta og jeg har faktisk ikke sagt andet overhovedet så jeg ved ikke hvad det er du vil have en kilde på. Detfor siger jeg at det er på linje med solen der stiger op i øst. For der er jo ingen der kan modsige proteinindholdet i mælk :S og at folk skal have 25g protein efter styrketræning er også fakta. Og at det også er godt at tanke op på gode kulhydrater også er jo heller ikke noget man behøver at dokumentere. Det er min pointe. Og så synes jeg at det ville være rart hvis folk kunne lade være med at hakke én ned. Jeg har ikke prøvet andet end at hjælpe. Og jeg synes godt nok at folk er noget sarte bare fordi man stiller spørgsmålstegn til et umiddelbart ulogisk råd.
12 år9. februar 2012 kl. 13:02
Siverchair, læs lige hvad du selv skrev 8 februar kl 17:05:
Citatpluk:
Det er en myte at kakaomælk er godt efter træning. Det er altså ikke godt..... men der er ingen grund til at forbinde det med træning.....Efter træning skal man satse på ca 25g protein og gerne en opfyldning af kulhydrater også. Kakao giver ikke nogen af delene...
12 år9. februar 2012 kl. 20:09

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });