Hvor mange kcal når man træner?

Du læser en tråd i debat > kost

re: Hvor mange kcal når man træner?
Jeg tror det er fordi jeg har sat mit målvægt som under 18,5 ja. Men nu vil jeg sige at I jo ikke kan se min krop og hvordan jeg ser ud - det lyder måske, som om jeg vil blive meget tynd og alt for undervægtig. Men jeg er en høj pige og det ser simpelthen helt forkert ud hvis mit bmi skulle op i den høje ende af 20-25 skalaen, selvom det ifølge BMI'en skulle være sundt. Det passer simpelthen ikke til min krop! Jeg er bygget meget spinkelt og kommer også hurtigt til at se tykkere ud. Jeg har tidligere været på den vægt jeg stiler efter, sund og rask og spiste al det jeg havde brug for :) Det er på den vægt jeg har det bedst og jeg føler mig mest sund, rask og energifyldt... Det er derfor lidt irriterende at jeg ikke kan bruge maditals beregner til det...
Som Benni selv siger, hn føler endda at hn skal ligge over 25 på skalaen, også selvom det ifølge bmi så er overvægtigt. Jeg ligger helst lige på eller under, da det er her jeg føler mig allerbedst tilpas (og stadig er sund og rask ja). Man kan ikke altid måle kroppe efter tal og statistikker, da ingen kroppe er ens :)
12 år23. januar 2012 kl. 12:46
Strengt taget er BMI heller ikke beregnet til at vurdere om et enkelt individ er for tyk eller ej. Af de årsager som allerede er nævnt.

Men måler man på en befolkning, vil denne have en "gennemsnitlig muskelmasse" - den varierer nemlig ikke så frygtelig meget, og der er BMI et fremragende værktøj til at vurdere om befolkningen så har for meget fedt på kroppen eller ej.

At BMI på mystisk vis er blevet en individuel indikator og især at fagkundskaben har taget det til sig, er yderst mystisk.

Det svarer til at vurdere om en bil er hurtigt eller langsom alene ved at vurdere den på motorvolumen og hverken se på om den er med eller uden turbolader eller kører på benzin eller diesel. Jojo, det giver en indikation men strengt taget kan det ikke bruges til noget som helst.

Spejlet er ikke objektivt - mange har et skævt syn på egen krop.
Målebånd og fedttang er til gengæld fine værktøjer. I betragtning af at en fedttang kan fås relativt billigt, er det underligt at den ret sikre målemetode ikke har vundet indpas hos mange andre end fitness-nørder.

Anyway - uanset højde og BMIs manglende kvaliteter in mente, så tvivler jeg at ret mange udover dig selv vil finde en vægt med en BMI under 18½ passende. Hvis det virkelig skulle passe, ville jeg kraftigt overveje at lægge noget styrketræning ind i hverdagen for at få noget muskelmasse på kroppen.
Lige nu fungerer du fint men når du engang passerer pensionsalderen, vil aldersvækningen begynde at vise sit grimme ansigt og hvis du ikke har ret meget muskelmasse at tage af, kunne du let risikere at ende i den gruppe af ældre som har svært ved at klare sig i eget hjem og risikerer en masse bøvl og i værste fald tidligt død som følge at komplikationer ved faldulykker.

Men det er måske bare mig som allerede nu tænker den slags ind i hvad jeg foretager mig i hverdagen?

Nå, men til topic:
1300kcal på en dag med spinningtime er imho helt hen i vejret og regulært hærværk på sin krop.
12 år27. januar 2012 kl. 12:17
Benni hun sagde UNDER 25, ikke på 25. Og hun siger at programmet ikke tillader hendes mål, dvs hun har et mål på en bmi under 18,5.
12 år27. januar 2012 kl. 13:51
Må give gtfh ret: Jeg tror ikke der er mange andre end dig selv der mener, at du skal have en BMI under 18,5.
Flere passer fint med et BMI over 25, men dette er oftest fordi de styrketræner, har mange muskler. Hvis din krop har 'brug for' et BMI under 18,5, er det ikke musklerne der er nok af: Faktisk er der for lidt. Så styrketræn til du finder en passende kropsform - og en BMI over de 18,5.
12 år27. januar 2012 kl. 13:59
Enig med gtfh, selvom bmi generelt er et dårligt værktøj til beregning af over eller undervægt, så er der virkelig ikke ret mange, der er er sunde med et bmi under 18,5. Måske hvis du er meget spinkel og naturligt ligger deromkring, men gjorde du det ville du ikke have behov for at tabe dig dertil for så ville du automatisk ligge der, fordi din krop hørte til dér. Jeg kender rigtig mange piger, der siger 'åh jeg ved godt at min bmi er alt for lav, men jeg er altså bare federe end andre piger og slet ikke bygget til en højere bmi, jeg er bare høj/kraftig/spinkel/æbleformet/pæreformet/lav/hjulbenet/whatever', der er ikke de grunde folk ikke kommer med. Men det er altså simpelthen bare dårlige undskyldninger alle sammen, hvorfor er det så svært for jer unge piger at acceptere jeres kroppe/at acceptere normalvægt?
Hvis I er normalvægtige og stadig ikke er tilfredse så drejer det sig om at komme i form, spise sundt, stramme op og måske få lavere fedtprocent. Styrketræn. Lad nu bare ffs være med at tabe jer så meget.
Undskyld jeg lyder lidt tvær. men man bliver så træt af at høre på unge kvinder, der ødelægger dem selv. jeg skal ikke pege fingre, for har selv haft anoreksi, men lad nu bare være med at følge de tynde idealer. I er med til at gøre verden til et sygere sted at være når I gør det. Hellere være sund og slank og et godt forbillede for andre unge kvinder og piger.
12 år27. januar 2012 kl. 14:06
Okay så er budskabet vidst også blevet hørt - jeg synes måske det er lige i overkanten med beskyldninger, a lá at jeg "er med til at gøre verden til et sygere sted at være" - nu har jeg jo hverken tabt mig derned til (endnu) eller gjort noget somhelst andet sundhedsmæssigt uforsvarligt.

Gtfh - Nej jeg tænker normalt ikke over til hverdag, hvordan mit liv ser ud som 80-årig og om jeg da skal have hjemmehjælp eller ej. Det regner jeg bestemt heller ikke med at jeg vil ligge i 'farezonen' for, da jeg jo NETOP vil leve sundt, få mine vitaminer gennem kosten, regelmæssig god motion og hvad der ellers hører til. Jeg har bestemt ikke har tænkt mig at leve mit liv som en underernæret, sulten kz-fange og derfor lide af knogleskørhed om 25 år.... ELLER efterligne en syg size-0 model for den sags skyld.
- Men tilbage til det egentlige emne og dit svar på dette:

Hvis 1300 kcal dagligt med eksempelvis spinning er fuldstændigt forrykt og decideret hærværk på egen krop, hvad vil du da selv foreslå?!

Dette er udelukkende noget jeg gør for mig selv (ikke omverdenens) og fordi jeg netop tidligere har haft et lavere bmi hvor JEG følte mig rigtig godt tilpas - og som sagt tidligere - var sund, frisk og rask. Dengang fik jeg desuden taget forskellige sundhedstests (som intet havde med min vægt at gøre) og det blev derfor slået fast, at min krop havde det fantastisk og ikke manglede noget.

Jeg synes ikke jeg har nogle ''dårlige undskyldninger'' som mange andre piger i landet åbenbart (Silverchair - måske skal du ikke læse mit indlæg, hvis du bliver så træt af det), for at passe på min egen krop og gøre noget aktivt for, at jeg selv er glad og tilfreds med mig selv... Min vægt har naturligt lagt der, hvor jeg selv stiler efter igen, men i de seneste år er jeg røget i en rigtig træls sukkerfælde, som jeg også kæmper for at komme ud af - derfor de trælse kg som har sneget sig på... Jeg vil gerne ud af den sukkerafhængighed og lære at tackle stress bedre, da jeg er ret sikker på at de to ting er sammenhængende, for mit vedkommende hvertfald... Og den proces er jeg i fuld gang med.

Så derfor, det korte af det lange - Synes ikke i skal skære alle unge piger over éen kam, og stemple mig som halvanorektisk og med et sygt forhold til mig selv og mad - for det er jeg bestemt ikke :) Jeg vil bare meget gerne gør det optimale for mig selv og min krop, og være så glad for den, som jeg var engang.
12 år3. februar 2012 kl. 17:33
En normal kvinde trænger ca. 1800 kcal om dagen.. så du vil tabe dig med fx 1600 om dagen især når du nu har spinning. Da jeg er mand er det mest af alt en vurdering.
12 år3. februar 2012 kl. 18:48
Naturligvis skal man heller ikke til hverdag tænke over livet som 80årig. Men jeg skænker det da en tanke fra tid til anden og sætter mine aktiviteter efter at selv gerne ville kunne skrue låget af sildeglasset og helst også selv rende på toilettet. Og jeg har set en del ældre, især kvinder som jo bliver ældre end os andre end mænd og som udgangpunkt har mindre råstyrke (en tarvelig kombo fra naturens hånd), have store kvaler i den retning fordi de ikke har nok muskelmasse/styrke at miste af.

Men nok om det.

Jeg er i det store og hele enig med Katrine ovenfor.
Som udgangspunkt skal du ikke meget længere ned end 1800kcal. selvom du i forvejen er tynd. Tommelfingerreglen er max 500kcal i underskud/døgn for ikke at kanibalisere muskelmasse. det giver 1300kcal. Til gengæld for spinningtime er der behov for at indtage lidt mere. Med mindre du er cykelrytter på konkurrenceplan, skal du ikke regne med at bruge mere end 4-500kcal på en time og så er vi oppe på 17-1800kcal igen.

Men nu ved vi jo ikke hvordan dit bmi er nu, så tag det med et gran salt.

Når jeg stejler voldsomt ved 1300kcal er det især fordi at når man kompenserer for spinningtimen, kommer du under de "magiske" 1200kcal der i min verden udløser ordet hærværk.

Har du talt kalorier, f. eks. over en uge, så du ved hvad du forbrænder? Ellers kan du jo prøve engang og sigte efter at kommer 4-500kcal under pr. dag. Det skal dog taget med et lille forbehold for at dit stofskifte er tiltet, personlige variationer og bla bla bla - men en fin tommerfingerregel. Man skal dig huske A L T man indtager, ellers virker det ikke.

Når dit BMI nærmer sig de 20, håber jeg at du vil se grundigt på dig selv og vurdere om du stadig synes at du bør tabe dig mere. Så kan vi altid blive uvenner til den tid, haha!!!

Og så i øvrigt stor ros for at du skriver igen, selvom vi har trådt dig over tæerne - det er alligevel stort, synes jeg.
12 år3. februar 2012 kl. 20:35
Åhr hvor er det pisse irriterende at man ikke kan rette tåbefejl - det er naturligvis Benni jeg er enig med.
12 år3. februar 2012 kl. 20:37

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });