Strengt taget er BMI heller ikke beregnet til at vurdere om et enkelt individ er for tyk eller ej. Af de årsager som allerede er nævnt.
Men måler man på en befolkning, vil denne have en "gennemsnitlig muskelmasse" - den varierer nemlig ikke så frygtelig meget, og der er BMI et fremragende værktøj til at vurdere om befolkningen så har for meget fedt på kroppen eller ej.
At BMI på mystisk vis er blevet en individuel indikator og især at fagkundskaben har taget det til sig, er yderst mystisk.
Det svarer til at vurdere om en bil er hurtigt eller langsom alene ved at vurdere den på motorvolumen og hverken se på om den er med eller uden turbolader eller kører på benzin eller diesel. Jojo, det giver en indikation men strengt taget kan det ikke bruges til noget som helst.
Spejlet er ikke objektivt - mange har et skævt syn på egen krop.
Målebånd og fedttang er til gengæld fine værktøjer. I betragtning af at en fedttang kan fås relativt billigt, er det underligt at den ret sikre målemetode ikke har vundet indpas hos mange andre end fitness-nørder.
Anyway - uanset højde og BMIs manglende kvaliteter in mente, så tvivler jeg at ret mange udover dig selv vil finde en vægt med en BMI under 18½ passende. Hvis det virkelig skulle passe, ville jeg kraftigt overveje at lægge noget styrketræning ind i hverdagen for at få noget muskelmasse på kroppen.
Lige nu fungerer du fint men når du engang passerer pensionsalderen, vil aldersvækningen begynde at vise sit grimme ansigt og hvis du ikke har ret meget muskelmasse at tage af, kunne du let risikere at ende i den gruppe af ældre som har svært ved at klare sig i eget hjem og risikerer en masse bøvl og i værste fald tidligt død som følge at komplikationer ved faldulykker.
Men det er måske bare mig som allerede nu tænker den slags ind i hvad jeg foretager mig i hverdagen?
Nå, men til topic:
1300kcal på en dag med spinningtime er imho helt hen i vejret og regulært hærværk på sin krop.
#12 af gtfh (slettet)
Som Benni selv siger, hn føler endda at hn skal ligge over 25 på skalaen, også selvom det ifølge bmi så er overvægtigt. Jeg ligger helst lige på eller under, da det er her jeg føler mig allerbedst tilpas (og stadig er sund og rask ja). Man kan ikke altid måle kroppe efter tal og statistikker, da ingen kroppe er ens :)