#2 af M_A (slettet)
hvad spiser du til morgenmad?
Du læser en tråd i debat > kostM_A (slettet)
re: hvad spiser du til morgenmad?
Hvor mange kcal regner du med at sætte af til morgenmaden?
Har du en bestemt fordeling af kulhydrat/protein/fedt du gerne vil nå?
Havregrød er altid et mættende alternativ, synes jeg? 1 dl havregryn (35 g) med vand og 1/2 æble og put ~250 g mælk over den kogte grød. evt. med lidt kanel på. Det kunne være et alternativ. (247 kcal, 14 g protein, 39 kylhydrat, 3 fedt)
100 g æggehvide kan også sagtens koges med, hvis morgenmaden mangler protein. Det vil istedet give 24 g protein og ~300 kcal.
Har du en bestemt fordeling af kulhydrat/protein/fedt du gerne vil nå?
Havregrød er altid et mættende alternativ, synes jeg? 1 dl havregryn (35 g) med vand og 1/2 æble og put ~250 g mælk over den kogte grød. evt. med lidt kanel på. Det kunne være et alternativ. (247 kcal, 14 g protein, 39 kylhydrat, 3 fedt)
100 g æggehvide kan også sagtens koges med, hvis morgenmaden mangler protein. Det vil istedet give 24 g protein og ~300 kcal.
12 år8. december 2011 kl. 14:26
fraadern (slettet)
Jeg vil sige, drop frugtyoghurten og erstat den med alm fedtfattig yoghurt - drop chococrunch, put evt noget lækker frisk frugt oven på i stedet.
Får du også for mange kalorier kalorier når du spiser rugbrød? For så er det måske at putte lidt mindre pålæg på brødet, og se om du kan droppe mayonnaisen, evt krydre pålægget i stedet, eller supplere med lidt frisk grønt. Eller droppe mælken når du spiser makrel til morgenmad, der får du jo rigeligt protein og fedt fra makrellen (går jeg da ud fra?).
Får du også for mange kalorier kalorier når du spiser rugbrød? For så er det måske at putte lidt mindre pålæg på brødet, og se om du kan droppe mayonnaisen, evt krydre pålægget i stedet, eller supplere med lidt frisk grønt. Eller droppe mælken når du spiser makrel til morgenmad, der får du jo rigeligt protein og fedt fra makrellen (går jeg da ud fra?).
12 år8. december 2011 kl. 14:28
calcit
tag et krus A 38 med Fibersund...eller anden fedfattigt mælkeprodukt max 0,5 -1 % fedt. Det hjælper maven det gør yoghurt ikke...eller evt. en portion øllebrød hjemmelavet.
12 år8. december 2011 kl. 15:14
fraadern (slettet)
Hej calcit, nu er jeg nysgerrig,hvad er der galt med yoghurt?
12 år8. december 2011 kl. 15:31
calcit
A 38 indeholder kulturer til maven og det er nødvendigt. Hjælper med fordøjning og optagelse af vitaminer...Det gør yoghurt mig bekendt ikke og er for kalorie holdige....og slet ikke med et sukkerprodukt på toppen....
12 år8. december 2011 kl. 16:18
calcit
en anden morgen mad kan være et blødkogt æg eller 2 med rugbrød...
12 år8. december 2011 kl. 16:26
fraadern (slettet)
Så vidt jeg ved er mælkesyrekulturer det, der gør mælk til yoghurt (og a38 osv). Yoghurt 0,1% kan indeholde færre kalorier end a38 0,1%.
Jeg blev nysgerrig på, hvad forskellen er på yoghurt og a38 og googlede det: A38 er en slags yoghurt: edit.arla.dk
Jeg blev nysgerrig på, hvad forskellen er på yoghurt og a38 og googlede det: A38 er en slags yoghurt: edit.arla.dk
12 år8. december 2011 kl. 16:33
loseandwin (slettet)
Prøver lige at svare på alt i en besked :)
Min yougurt er 0,5% og indeholder 70 kcal. på 100 g. så jeg synes umiddelbart ikk den er slem??
Spiser den sommetider med frugt, men for ikke at gå træt i det har jeg købt crunch..
Jeg har aldrig maveproblemer.
Jeg får ifølge tallene herinde for meget protein og for lidt fedt, og sådan har jeg altid spist.. min mor har altid været fedt hystade, så den vane får jeg rigtig svært ved at slippe af med..
Drikke mælk for at få kalk nok.
Min yougurt er 0,5% og indeholder 70 kcal. på 100 g. så jeg synes umiddelbart ikk den er slem??
Spiser den sommetider med frugt, men for ikke at gå træt i det har jeg købt crunch..
Jeg har aldrig maveproblemer.
Jeg får ifølge tallene herinde for meget protein og for lidt fedt, og sådan har jeg altid spist.. min mor har altid været fedt hystade, så den vane får jeg rigtig svært ved at slippe af med..
Drikke mælk for at få kalk nok.
12 år8. december 2011 kl. 18:23
calcit
ok det krus a38 og de 2dl ca mælk dagligt betyder jeg får kalk nok....jeg er nød til at spise det a38 - Spiser jo ikke hvidt brød mere...men har det fint med det. Jeg har aldrig før haft en stabil mave tværtimod.Det nyder jeg nu.....men forstår godt det med at morgen maden pludselig bliver for mange kalorier. Sådan har jeg det med havregryn for jeg kan godt spise 100 gram og blive sulten lige efter...det klare jeg åbenbart bedre med a38.
12 år8. december 2011 kl. 18:54
Mit problem er nemlig at jeg får for mange kcal. til morgenmad, så jeg er nød til at "spare op" til aftensmaden, og dermed er mit mad om eftermiddagen ret begrænset :s
I morges fri jeg 50 g. havregryn, 2 dl. yoghurt, og 20 g. choko crunch..
ellers er det normalt rugbrød, eller havregryn med mælk og frugt.. Jeg er ikke så vild med havregryn, så derfor tilsætter jeg altid noget, ellers får jeg simpelthen ikke spist det :)
Se evt. min dagbog (der er denne uge og sidste uge) og hjælp mig med hvad jeg gør forkert...