Mangler inspiration til mad

Du læser en tråd i debat > kost

re: Mangler inspiration til mad
Hej Kathrine ;=)

Lidt i ideer til madlavning uden ris, pasta kartofler. Ved ikke om du spiser mælkeprodukter, men siden du ikke skriver noget om det, og der er milda i din ret, er der lige taget et par med det også ;=) så må du tage det du kan bruge.

Taziki lavet på græsk yoghurt 2 % med grønsager og groft brød eller et stykke mager kød.

Fuldkorns pitabrød med tun eller skinke grønsager osv.

kalkun snitzel med squash,løg, majs og flået tomat, salt og peber.
Kalkun steget på panden og grønsagerne steges og tomat tilsættes til sidst. Spises som en slags grønsagssovs.

Kartoffelsalat / du skifter bare kartoflerne ud med letdampet blomkål. Lav en dressing på græsk yoghurt, sennep, kary, purløg, rå løg, salt, peber, en tsk honning.
Tilbehør kalkun eller kylling frikadeller og grønsager.

Hønsesalat. Kogt kylling kød, græsk yoghurt, evt lidt mayo, kary, salt peber, asparges, champignon og lidt purløg. Nydes med frisk ananas og evt. fuldkornsbrød.

laksesalat lavet på røget laks, dild, citronsaft, mayo, peber, græsk yoghurt 2 %. Det hele blendes og smøres på brødet. Jeg kommer nogle gange rød peberfrugt i tern i til aller sidst.

æggekage med dild eller purløg. Spises med fuldkornsbrød eller bare med grønsager.

Kogt hamburryg med kogte eller friske grønsager. Evt friske let dampede asparges og gulerødder med masser af kryderurter.

Sammenkogt med tartar kød, løg, tomat hvidløg, evt. lidt hvidkål, champignon, oregano, paprika, kary, salt og peber. Spises alene eller med letdampede grønsager.

Grønsagssupper eks. karysuppe med kyllingkød, tomatsuppe med italinske kødboller, blomkålssuppe osv.

Mvh

13 år22. marts 2011 kl. 20:21
Jeg elsker at lave mad med grønsager og kylling.

Jeg laver som dig tit wok-mad. Hvis jeg var dig ville jeg overveje at erstatte mildae'n og karry med fx soya og østerssauce. Som man tilsætter når man svitser grøntsager og kød.

Ellers har jeg to yndlingsretter:

1. Du skal bruge: Hvidkål, gulerod, grønne bønner og hvad du ellers kan lide samt noget kylling. Skær hvidkål og gulerød ud i tynde skiver, kog bønner. Skær kyllingen ud i passende stykker. Steg først kylling derefter grøntsager. Tilsæt undervejs de krydderier du godt kan lide. Jeg plejer at bruge grill-krydderiet fra 10'eren. (:
Vupti, en meget sund og lækker ret.

2. Du skal bruge: Hvidkål, løg, oksekød og madpandekager. Enten bagselv eller tortillaer. (red. fuldkorn) Hvidkål, løg og oksekød steges sammen og tilsættes soya.
Smager supert sammen med en let varmet madpandekage. (:
13 år22. marts 2011 kl. 20:41
Indisk inspireret mad synes jeg ofte er god inspiration. Jeg har et par stykker jeg laver af og til:

Rosenkål m. karrypasta og feta.

Rosenkål ordnes og skæres i halve. Løg (gerne rødløg) skæres i skiver. Ristet på panden (evt i lidt olie) sammen med en gavmild teske rød karrypasta. Simrer ved middelvarme til rosenkålen er mør (men ikke udkogt) En god håndfuld feta skæres evt i mindre tern og smeltes lige hurtigt med på panden. Jeg spiser det som regel som selvstændig ret, men det kan også bruges som tilbehør eller spises med brød.

Ellers er der "Aloo Gobi" (du kan evt google opskriften). Som kort sagt er kartofler og blomkål krydret med indiske krydderier og jævnet med lidt creme fraiche - her kan man jo altid variere kartoffel-mængden.
13 år23. marts 2011 kl. 09:43
Hej med dig,
jeg har fundet en del gode opskrifter på go kur på tv2 websitet. Jeg har tilmeldt mig kuren og får hver uge en ugeplan med madopskrifter til hver dag. Jeg følger ikke kuren slavisk, for det synes jeg den er alt for besværlig til, men jeg har fået nogle gode nye retter.
Blandt andet har en marinade af 1 dl. soya og 1 tsk sukker - som jeg har brugt til svinemørbrad, kalkun og kylling og de smager vildt godt og så kan man stege/koge det uden fedtstof. Jeg har også lavet hans havregryns chips - det var faktisk rigtig godt - kan forestille mig at det smager rigtig godt med lidt parmesan på. Prøv evt. at google kuren og et fx. uge 1 eller uge 2 osv. så kommer der nogle links frem, hvor du kan finde opskrifterne.
13 år23. marts 2011 kl. 12:55
Ja jeg synes Quorn-produkterne mætter godt og så er der ikke meget fedt i. De findes både som fars så man kan lave "kødsovs" eller "frikadeller" af dem og de findes som små bidder og som filéter.
13 år23. marts 2011 kl. 21:06
Tak for hjælpen alle I dejlige mennesker!
Jeg har allerede været i gang med at nye afprøve opskrifter, allerede nu er det sjovere at stå i køkkenet igen - fedt med nu inspiration!!

Igen tak til alle :)
13 år23. marts 2011 kl. 21:18

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });