#2 af bruger slettet
Hjælp SULT!!
Du læser en tråd i debat > kostbruger slettet
re: Hjælp SULT!!
Hmm kan ikke umiddelbart se hvad du kan ændre på, da det ser ret mættende ud det du spiser og det ser ud som om du fordeler maden godt ud over dagen.
Dyrker du meget motion?
Altså jeg vil gætte på at du har ret i at sulten er psykisk, måske skal du bare lige vænne dig til ikke at få så meget som du plejer?
Måske er din mavesæk stor? I så fald vil den skrumpe så den passer til den mængde du indtager efter lidt tilvænning.. Så det eneste du kan gøre er vel at ignorere sulten og evt forsøge at bruge 20min mindst på at spise hvert måltid da det er den tid det tager for hjernen at opfatte at man er blevet mæt..
Jeg kan godt følge din frustration, for det lyder super irriterende, især når du sammensætter din kost så flot som du gør! :-)
Dyrker du meget motion?
Altså jeg vil gætte på at du har ret i at sulten er psykisk, måske skal du bare lige vænne dig til ikke at få så meget som du plejer?
Måske er din mavesæk stor? I så fald vil den skrumpe så den passer til den mængde du indtager efter lidt tilvænning.. Så det eneste du kan gøre er vel at ignorere sulten og evt forsøge at bruge 20min mindst på at spise hvert måltid da det er den tid det tager for hjernen at opfatte at man er blevet mæt..
Jeg kan godt følge din frustration, for det lyder super irriterende, især når du sammensætter din kost så flot som du gør! :-)
13 år2. marts 2011 kl. 20:19
Elmann (slettet)
Tak for svar...
Det er ikke fordi jeg lige er gået igang med at tabe mig.. så kan ikke forstå hvis jeg pludselig skulle have en større mavesæk end ellers.. men måske har du ret, jeg må bare sulte lidt..
Ja, jeg dyrker meget motion.. ca. 7 timer om ugen omklædt træning og så en del cykling som transport.. jeg vil tro jeg i gennemsnit forbrænder ca 2500 kcal om dagen.. så 1800 kcal er minimumsindtag og 2000 er max.. men jeg kan slet ikke holde mig her.. ;-/
Har overvejet at bestille tid hos lægen, men alligevel lyder det bare så plat.
Men jeg fatter slet ikke at nogle herinde kan holde sig mæt for 1200-1500 kcal om dagen.. det gad jeg fandme godt!
Det er ikke fordi jeg lige er gået igang med at tabe mig.. så kan ikke forstå hvis jeg pludselig skulle have en større mavesæk end ellers.. men måske har du ret, jeg må bare sulte lidt..
Ja, jeg dyrker meget motion.. ca. 7 timer om ugen omklædt træning og så en del cykling som transport.. jeg vil tro jeg i gennemsnit forbrænder ca 2500 kcal om dagen.. så 1800 kcal er minimumsindtag og 2000 er max.. men jeg kan slet ikke holde mig her.. ;-/
Har overvejet at bestille tid hos lægen, men alligevel lyder det bare så plat.
Men jeg fatter slet ikke at nogle herinde kan holde sig mæt for 1200-1500 kcal om dagen.. det gad jeg fandme godt!
13 år2. marts 2011 kl. 20:25
Ingeborg59
Hej Elmann
Det ser jo ganske fornuftigt ud, og det er svært at se nogle oplagte fælder i din kost, men jeg spekulerer på, om du får proteiner nok. Jeg har af min diætist fået at vide at jeg skal have ca 90-110 g protein om dagen eller nærmere de 30%. Derudover er en gylden "diætist-regel", at man ikke springer sine mellemmåltider over, d.v.s du skal have noget ca. hver 3. time. Jeg spiser ikke ret meget frugt, for det giver sult hos mig, så mine mellemmåltider er groft knækbrød (Husmanns) med lidt ost eller et par skiver pålæg (der må gerne frådses i det magre), eller gulerødder, blomkål og/eller sukkerærter, der alle har mange fibre og giver mæthed. Jeg ville måske prøve at undgå smoothies og frugt, hvis du ellers kan. Min morgenmad er i øvrigt et ordentlig skud protein i form af 150 g fromage frais blandet med ca 100 g cheasy, lidt fiber mysli fra Urtekram og friske bær. Drikker du nok i løbet a dagen. Jeg drikker en masse te og ok med vand.
Håber du kan bruge det til noget.
KH
Ingeborg59
Det ser jo ganske fornuftigt ud, og det er svært at se nogle oplagte fælder i din kost, men jeg spekulerer på, om du får proteiner nok. Jeg har af min diætist fået at vide at jeg skal have ca 90-110 g protein om dagen eller nærmere de 30%. Derudover er en gylden "diætist-regel", at man ikke springer sine mellemmåltider over, d.v.s du skal have noget ca. hver 3. time. Jeg spiser ikke ret meget frugt, for det giver sult hos mig, så mine mellemmåltider er groft knækbrød (Husmanns) med lidt ost eller et par skiver pålæg (der må gerne frådses i det magre), eller gulerødder, blomkål og/eller sukkerærter, der alle har mange fibre og giver mæthed. Jeg ville måske prøve at undgå smoothies og frugt, hvis du ellers kan. Min morgenmad er i øvrigt et ordentlig skud protein i form af 150 g fromage frais blandet med ca 100 g cheasy, lidt fiber mysli fra Urtekram og friske bær. Drikker du nok i løbet a dagen. Jeg drikker en masse te og ok med vand.
Håber du kan bruge det til noget.
KH
Ingeborg59
13 år2. marts 2011 kl. 20:37
Elmann (slettet)
Hej Ingeborg
Tak for svar.
Jo tak, jeg får skam masser af protein.. minimum 100 gram om dagen og de fleste dage meget mere.
Drikker 1,5-2 liter vand om dagen og 1-2 kopper te.
Mit mål er også at spise hver 3. time, mene jeg bliver som regelt mere sulten end jeg kan udholde inden der er gået 3 timer hvorfor jeg typisk spiser 2 mellemåltider om formiddagen og 2 om eftermiddagen + et om aftenen :/
Tak for svar.
Jo tak, jeg får skam masser af protein.. minimum 100 gram om dagen og de fleste dage meget mere.
Drikker 1,5-2 liter vand om dagen og 1-2 kopper te.
Mit mål er også at spise hver 3. time, mene jeg bliver som regelt mere sulten end jeg kan udholde inden der er gået 3 timer hvorfor jeg typisk spiser 2 mellemåltider om formiddagen og 2 om eftermiddagen + et om aftenen :/
13 år2. marts 2011 kl. 20:46
sentus
hej Elmann
det jeg gør er at spise salat både til frokost og aftensmad, og den består af både gulerødder, hvidkål og blomkål, (en masse hårde grønsager), fordi de giver mæthed længe, og så noget salat, agurk mv.,og så spiser jeg den med hytteost til, da den så ikke bliver kedelig.. jeg føler mig sjældent sulten, og spiser ca. 1400 kcal om dagen.
min morgenmad består af en smoothie og rugbrød. frokosten af salat og rugbrød, og aftensmad af salat og noget andet. og så spiser jeg gulerødder om formidddagen, og lidt forskelligt om eftermiddagen
det jeg gør er at spise salat både til frokost og aftensmad, og den består af både gulerødder, hvidkål og blomkål, (en masse hårde grønsager), fordi de giver mæthed længe, og så noget salat, agurk mv.,og så spiser jeg den med hytteost til, da den så ikke bliver kedelig.. jeg føler mig sjældent sulten, og spiser ca. 1400 kcal om dagen.
min morgenmad består af en smoothie og rugbrød. frokosten af salat og rugbrød, og aftensmad af salat og noget andet. og så spiser jeg gulerødder om formidddagen, og lidt forskelligt om eftermiddagen
13 år2. marts 2011 kl. 21:00
Mrsjag (slettet)
Jeg har samme problem som dig, mere eller mindre i hvert fald. Og jeg er slet ikke i tvivl om, at det er psykisk. Jeg kunne på et tidspunkt klare det ved at drikke mere vand, men har fundet ud af at te er meget bedre. Jeg drikker simpelthen en kop te, og så føler jeg mig tilfreds. Jeg siger ikke det vil hjælpe for dig, men det er muligvis et forsøg værd.
13 år3. marts 2011 kl. 05:31
Elmann (slettet)
Tak for svar alle.
Vil prøve at indføre lidt mere te.. og lade maven rumle lidt med håb om, at den skrumper.
Derudover har jeg besluttet mig for at høre efter en fast kostplan den næste måned. Jeg tror at jeg har nemmere ved at holde mig til måltiderne hvis jeg ikke har noget valg om hvad jeg skal spise, men simpelthen har planlagt det.
Planen bliver ikke urealistisk at følge.
Læs mere om den i min tråd: Slutspurt - de sidste 5 i 'vægttab's foraet.
Jeg er stadig åben for input til mit 'sult'-problem.
Vil prøve at indføre lidt mere te.. og lade maven rumle lidt med håb om, at den skrumper.
Derudover har jeg besluttet mig for at høre efter en fast kostplan den næste måned. Jeg tror at jeg har nemmere ved at holde mig til måltiderne hvis jeg ikke har noget valg om hvad jeg skal spise, men simpelthen har planlagt det.
Planen bliver ikke urealistisk at følge.
Læs mere om den i min tråd: Slutspurt - de sidste 5 i 'vægttab's foraet.
Jeg er stadig åben for input til mit 'sult'-problem.
13 år3. marts 2011 kl. 07:44
biologi c
hej Elmann
jeg spiser dybfrost grønssagsblandinger med 25kcal pr 100gram til mellemmåltider. det mætter fint.
jo mere mad der står fremme, jo mere spiser man. så det er klart at en frokost buffet..fremmer sulten.
lakridsrodste er også godt til grøntsager.
jeg spiser dybfrost grønssagsblandinger med 25kcal pr 100gram til mellemmåltider. det mætter fint.
jo mere mad der står fremme, jo mere spiser man. så det er klart at en frokost buffet..fremmer sulten.
lakridsrodste er også godt til grøntsager.
13 år3. marts 2011 kl. 07:51
Ingeborg59
Det lyder som om du kunne bruge en diætist. Jeg er også med på Slankedoktor.dk, der desværre har haft problemer med deres site på det seneste, men jeg ved man kan købe en diætistvejledning på et basisabonnement til relativt få penge.
Held og lykke med det, det er ikke sjovt at være sulten, det kan jeg godt skrive under på :o))
KH
Ingeborg59
Held og lykke med det, det er ikke sjovt at være sulten, det kan jeg godt skrive under på :o))
KH
Ingeborg59
13 år3. marts 2011 kl. 09:18
Håber I kan hjælpe eller komme med nogle gode råd/erfaringer.
Jeg er simpelthen konstant sulten. Kan spise og spise uden at føle mig rigtig mæt :/
Jeg træner rigtig meget og det er altså ikke fordi jeg prøver at sulte mig selv. Jeg kan ikke forstå, at jeg ikke kan blive mæt af 1800 kcal, da jeg altid spiser sundt, groft og grønt.
Nedenstående er hvad jeg har spist i dag og jeg har følt mig nogenlunde mæt - men stadig med sult imellem måltiderne. Jeg har desværre ikke vejet al maden:
Morgenmad kl 6.15
Havregrød lavet på 55 gram havregryn, vand og 1,5 dl mælk, blandet med 1 appelsin i stykker og drysset med hasselnøddeflager (ca. 5 gram) og toppet med 75 gram skyr.
Mellemmåltid kl. 8.15
Smoothie lavet på 50 gram hindbær, 50 gram jordbær, 50 gram banan, 100 gram skyr, 100 gram skummetmælk.
Mellemmåltid kl. ca 10.30
En banan, 1 kop te
Frokost kl 12 - buffet hos kunden
Starter med at fylde min tallerken med rodfrugter, bønner, grøntsager, salat og unghanebryst svarende til 1 knyttet hånd. Det er en stor portion grøntsager jeg får.
Da jeg har spist den føler jeg mig 5 minutter efter stadig sulten og tager derfor et halvt stykke rugbrød med ost.
Ca. 20 minutter efter er jeg stadig sulten og tager derfor endnu et halvt stykke rugbrød med ost samt bagte rodfrugter svarende til en knyttet hånd.
Aftensmad kl. 16.30 (jeg spiser normalt et eftermiddagsmåltid, men grundet det store frokostmåltid kunne jeg holde mig nogenlunde mæt indtil 16.30 hvor jeg både spiser min aftensmad og mit eftermiddagsmåltid):
1 stykke knækbrød med magert kyllingepålæg
2 stykker rugbrød med magert kyllingepålæg og 2 skiver mager ost
100 gram agurk
Tidlig aften kl. 20
Føler mig mere sulten
Spiser ca. 200 gram hytteost, 1 stykke knækbrød samt en lille portion havregryn med 1 æble i skiver, 100 gram skyr og lidt skummetmælk + ca 10 mandler.
Ja.. det er 5 minutter siden jeg afsluttede det måltid, og jeg er stadig ikke mæt. Jeg er godt klar over, at jeg ikke skal være propmæt, det har jeg heller ikke lyst til, men jeg har en tom fornemmelse i maven stadig og føler, at jeg har brug for mere mad.
Hvad fanden gør jeg galt? Fejler jeg et eller andet eller er sulten psykisk?
I så fald, hvordan slipper jeg af med den?
Jeg har ikke trang til usunde ting, spiser bare meget almindeligt mad fordi jeg føler mig sulten :/
Jeg drikker meget vand i løbet af dagen 1,5 - 2 liter + 1-2 kopper te.
Intet andet. Og jeg forstår det ikke, jeg er snart ved at være godt frustreret.
Håber der er nogle der kan hjælpe.. ideer, tanker, råd, erfaringer, hvad som helst.