HAVREGRØD

Du læser en tråd i debat > kost

re: HAVREGRØD
Hej i stedet for sukker kan du bruge et par dråber flydende sød, det bruger jeg til mange ting
Min opskrift er
1dl havregryn -- 1dl letmælk -- 1dl vand ,smages til med lidt sød endelig ikke for meget af gangen
Hilsen Esther
13 år21. februar 2011 kl. 09:23
Jeg forstår ikke helt det der med mæthedsindexet.. Jeg laver typisk havregrød af 2½ dl havregryn og dobbelt vand. og smider noget frugt i, og så en tur i mikroen. Men efter kort tid - knap en time er jeg supersulten. Hvorimod jeg kan gå længe på en grovbolle med leverpostej.
13 år22. februar 2011 kl. 08:48
FALKEN: Det er fordi protein mætter mere end fibre fr fx havregryn. Der er protein i leverpostegn, så måske derfor? Jeg har det selv lige sådan :)

DEBBIE17: Jeg plejer at lave havregrød sådan; 1 dl havregyn og 2 dl vand i i dybt tallerken og så 2 minutter i mikroovnen. Hvis jeg vil have det sødt kommer jeg sukker, flydende honning eller rosiner på :)
13 år22. februar 2011 kl. 17:31
Synes det smager fantastisk med æble!
River et æble og drysser det på toppen, når grøden er færdig! Mmmh :-)
13 år22. februar 2011 kl. 17:39
Jeg blander som regel bare 50g gryn med vand og lidt salt. Men hvis det skal være mere spændende eller energirigt så kommer jeg enten 20g rosiner i eller blander 10-15g hakket 85%-mørk chokolade i. Det bliver til en slags chokoladegrød og det smager bare fantastisk :) Også med lidt flydende sød evt.

Noget andet lækkert jeg gør er at mose en halv banan og koge med i grøden, det er virkelig VIRKELIG lækkert ;)
13 år23. februar 2011 kl. 07:42
Jeg spiser også havregrød om morgenen, og også uden smørklat, da jeg ikke bryder mig om smagen af smør, men i stedet for sukker, blander jeg lidt flydende sød i, og så smager det ligesom hvis det var rigtigt sukker...
13 år31. juli 2011 kl. 20:39
havregrød er supersundt

men jeg har en variant der hedder cheasy yoghurt og havregryn rimelig fedtfattig og man får alt det gode fra havregrynene uden tilsat sukker

13 år31. juli 2011 kl. 20:56
Det lyder meget skørt i mine ører, at havregrød skulle fede. Det tror jeg bestemt ikke på, og især ikke, hvis du laver den, som mange herinde har skrevet, på vand eller halvt vand, halvt mælk :-)

Jeg kan rigtig godt lide min havregrød lavet på vand tilsat salt og hakkede valnødder. Til jul drysser jeg kanel på, som en slags erstatning for risengrød :-)

Tror jeg skal prøve at variere med et drys ren kakao, det lyder rigtig lækkert! Også med most banan i eller æggehvider. Men hvordan fungerer det helt præcist, hvis man laver grøden med æggehvide? Hvad skal forholdet mellem gryn, vand og hvider være?? :-)
13 år1. august 2011 kl. 09:32
Brugeren har valgt at få sine indlæg slettet.
13 år1. august 2011 kl. 09:40
det er rigtigt at at alt hvad man ikke forbrænder feder - der er bare det at havregryn mætter meget, så man kan simpelthen ikke spise så meget, som man kan af eksempelvis chokolade.
i havregryn er der mange vigtige næringsstoffer og kostfibre de 50 gram jeg spiser hver morgen dækker til fulde behovet for fibre fibre holder maven i orden og desuden holder fibrene længere på maden så man ikke går og bliver småsulten og forfalder til ikke så gode spiser.
13 år1. august 2011 kl. 17:24

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });