dalig Kcal indtag

Du læser en tråd i debat > kost

dalig Kcal indtag
Hej Alle sammen

Jeg er lige herinde, og ville gerne høre hvor I nogen lunde ligger med jeres daglige kcal indtag?

Jeg er en mand på 29 år, vejer 100kg. Lige for tiden er jeg arbejdsøgende, hvilken begrænser den daglige aktivitet. Jeg træner ca 5 x 1,5 time om ugen.

knæk og bræk til jer alle herinde :)
13 år4. januar 2011 kl. 20:27
re: dalig Kcal indtag
shit man... tror da vidst det gik lidt stærkt da jeg skulle skrive indlægget..
mente selvfølgelig daglig Kcal.. og at jeg lige er startet herinde :)

selvom jeg har sat min aktivitet helt i bund, så siger den at jeg skal have ca 2850 kcal dagligt. Hvilket jeg udfra alt andet jeg har læst mig til, og erfaringsmæssigt, så er det alt alt alt for meget.

13 år4. januar 2011 kl. 21:13
Er det virkelig så meget tabu herinde, hvor mange kcal i indtager dagligt??
Jeg vil jo bare gerne vide hvad jeg skal forholde mig til, ift hvad den siger herinde, og i forhold til hvad I har af erfaring?!!
13 år4. januar 2011 kl. 22:16
Hehe folk sidder jo ikke på nåle herinde for konstant at svare med det vums, giv os lige en chance ;)

Altså med din vægt og køn bør du indtage en betydeligt større mængde end fx jeg gør, da jeg er en ung pige på 60kg, så mit indtag kan du nok ikke sammenligne så meget med dit eget, men jeg ligger da normalt på 1000-1200kcal når jeg skal tabe mig, og på 1800cirka når jeg vil holde vægten. Lidt mere hvis jeg træner ekstra meget. Men jeg har været igennem et vægttab på 25kg og jeg tager meget nemt på igen har jeg opdaget, det er derfor jeg ligger så lavt.

Du skal da næppe under 2400kcal selvom du skal tabe dig vil jeg tro. Med en vægt på 100kg forbrænder du 100kalorier hver time, bare på at holde kroppen i live, altså selvom du er helt inaktiv. Dertil kommer hvad du ellers forbrænder ved at gå og stå og motionere. Og det lyder jo som om du træner ret meget så det skal der jo klart tages højde for.
Om det hovedsageligt er cardio, konditions- eller styrketræning du praktiserer spiller en væsentlig rolle, da man ikke forbrænder ret meget ved styrketræning i forhold til konditionstræning.

Derfor er der en del faktorer, der gør det svært for mig at vurdere hvilken mængde du bør indtage, men som udgangspunkt ville jeg sige 2400 som minimum da det er hvad dit basalstofskifte ligger på.

Du kan finde adskillige sider på nettet, hvor du kan beregne hvor mange kalorier du skal have hver dag, fx lidtfedt.dk, er en supergod side. Ellers kan du jo prøve at taste mad ind for 2400kcal og se hvilket vægttab madital regner med at du ville få ud af det.

Held og lykke med det hele :)
13 år5. januar 2011 kl. 10:31
Giver lige LittleNugget ret hehe, ikke altid man lige får læst det hele - alle indlæg!!
Nu er jeg kvinde 39 år, 66 kg - jeg skal have 1300 kcal om dagen for at tabe mig. Synes umiddelbart det virker rigtigt med dine. Mænd skal jo spise væsentlig mere end os kvinder ;-)

Det kommer selvfølgelig også an på om du træner!? Selv træner jeg rimelig hårdt 5-6 gange om ugen og der kan jeg indtage væsentlig flere kcal.

13 år5. januar 2011 kl. 11:38
Littlenugget.... Jeg er helt enig med dig i, at folk lige skal have tid til at svare. Men kunne jo se at over 30 mennesker allerede havde læst indlægget, men ikke én havde svaret hehe
Men er rigtig glad for dit svar, og de link du henviser til.
Jeg har før været på kur, hvor jeg trænede 2 timer dagligt, 7 dage om ugen. 1 time styrketræning, og 1 time motion pr dag.
Og på det tidspunkt var jeg nede på maks 1500 kcal, før der begyndte at ske bare en smule. derfor virkede det pludselig bare som meget at skulle have ca 2850 kcal. Det vil jeg jo anse om normal ligevægtsindtag, for en person der har fast arbejde, men ellers ikke dyrker nogen former for motion.
13 år5. januar 2011 kl. 11:50
hov... den fik jeg lige sendt afsted lidt for hurtig.

Jeg takker i hvert fald for begge jeres svar. Og håber samtidig på flere svar fra flere, så jeg har noget at sammenligne mig med :)
13 år5. januar 2011 kl. 11:51
Tror også det har meget at sige hvilke kcal man indtager :-)
Det kan du læse mere om mange steder her på madital! Men focus på protein og gode grøntsager og fuldkorn!! Jeg ved da at hvis jeg har et par dage med for meget brød, så tager jeg på - selvom jeg holder mig til det tilladte!!!
Af samme grund rører jeg helst ikke lyst brød - men gerne rugbrød. Ris og pasta kun enkelte gange i ugens løb - og udelukkende fuldkorn!!!
Synes godt nok det er vildt hvis du som mand skal ned på 1500 kcal!!! Medmindre du er meget lav!??????
13 år5. januar 2011 kl. 12:43
Hej JiBar
i de perioder jeg taber mig spiser jeg minimum 800kcal pr dag. i de perioder jeg holder vægten minimum1200kcal. i de perioder jeg har travlt ca 1800kcal.
gennerelt bør man ikke spise under 800kcal pr dag. og man bør ikke spise 800kcal i længere tid end 2måneder af gangen.
her er lidt indkøbs hjælp:

Indkøbsguide
Anbefalet indhold pr. 100 gram af varen:
                                         Kostfibre     Fedt
Hvedebrød                          mindst 5 g     højst 5 gram
Rugbrød                             mindst 8 g     højst 5 gram
Morgenmadsprodukter         mindst 8 g     højst 10 gram
(maks. 15 gram sukker pr. 100 gram)
Mælk og mælkeprodukter                         højst 1,5 gram
Ost                                                        højst 18 gram (30+)
Kød og pålæg                                         højst 12 gram
Fisk (uden panering)                         Ingen øvre grænse
Færdigretter, frosne kartoffelprodukter     højst 5 gram
Dressinger, saucer, pålægssalaterhøjst     højst 5 gram
(Hjerteforeningen)

lidt hjælp til dit eget daglige indtag:
hvilestofskifte: (kg x 42) + (cm x 26,3) – (20,7 x år) – 676,2 = kJ/døgn (man dividerer så resultatet med 4,2 hvis man vil ha' det i kcal istedet

13 år5. januar 2011 kl. 14:43
nu ved jeg ikke hvad du definere som meget lav hehe men jeg er 176... :)
Jeg synes også selv at 1500 kcal er temmelig lidt, især når man elsker at lave og spise mad :)
Men har altid haft problemer med at tabe mig, især at bibeholde den nye lettere vægt.
Men som jeg skrev i første indslag, så er jeg for tiden arbejdssøgende, hvilket i sig selv gør, at jeg automatisk kommer til at være mindre aktiv i løbet af dagen.

13 år6. januar 2011 kl. 11:15

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });