De 8 kostråd er mindst lige så omstridte som atikinskuren, blodtypediæterne og alt det andet - undskyld mit jydske - bavl, der findes derude!
Tor Nørretranders har bl.a. langet ud efter Arne Astrup og de danske ernæringsråd i hans bog "Menneskeføde". Men selv Tors agenda i bogen er værd at være skeptisk overfor*.
Selv er jeg meget enig med Mia: Det burde sgu være muligt at leve på almindeligt tilgængelige fødevarer - også fra det industrialiserede samfund. Der findes masser af slanke mennesker der gør det.
*) men hvis jeg skal anbefale noget som helst slankelæsning, så er det alligevel den. Velskrevet.
#12 af hemmeligspion (slettet)
Jeg har søgt efter lidt mere videnskabelige artikler og det er ikke meget der dukker op, men det betyder naturligvis ikke at der ikke er lavet forskning som kan ligge til grund for blodtype diæten.
Men jeg fandt da en lidt ældre artikel om selve diæten i
Tidsskrift for den norske lægeforening år 2002, hæfte 14. Må tilstå at jeg ikke har læst mere end indledning og afslutning, men kort fortalt så fastslår de i artiklen at der ikke er videnskabelig evidens for blodtype diæten, men at man godt kan følge den uden at blive fejlernæret. Det er bare dyrt og besværligt. Desuden skal man passe på hvis man har blodtype O, da man i så fald risikerer at få for lidt Calcium i kosten, og blodtype A kan mangle D-vitamin.
tidsskriftet.no