Spis efter din blodtype

Du læser en tråd i debat > kost

Spis efter din blodtype
Jeg er blevet opmærksom på at blodtypen har betydning for hvilke madvarer man har bedst af at spise, og hvilke der kan give problemer, både med overvægt og helbredet generelt.

Jeg er type 0, den oprindelige blodtype fra da vi var jægere og samlere, og vil derfor prøve at udelade mælkeprodukter, hvede og kartofler fra min kost og spise mere kød - i det mindste i en periode.

Er der nogen der har erfaringer med vægttab gennem blodtypekost?
14 år28. juli 2010 kl. 15:44
re: Spis efter din blodtype
Har læst bogen, været til foredrag etc. Jeg bryder mig ikke om denne måde at leve på da man skal tage en masse kosttilskud uanset blodtype. Personligt mener jeg man bør kunne få alle sine næringsstoffer via kosten hvis det er noget man vil leve efter permanent - da det er mest naturligt. Og min mand havde en anden blodtype så vi kunne næsten intet spise af det samme hvilket var ret besværligt.

14 år28. juli 2010 kl. 15:55
Spis efter din blodtype er meget overbevisende skrevet, og derfor er det let at følge logikken f.eks. argumenterne med at jægeren skal have masser af kød. Men disse anbefalinger er sjældent baseret på reel videnskab, læs f.eks. den her artikel:
(et forældet link til gomotion.dk er blevet fjernet)

Følg hellere de 8 kostråd.
altomkost.dk
14 år28. juli 2010 kl. 16:23
Tak for respons.

Miaengel: Som jeg forstår det, rådes der til at blive tjekket om forkert levevis gennem årene evt. har ført til fejlernæring, og så rette op på det ved i en periode at tage tilskud. Når man spiser efter sin blodtype bliver fordøjelsen forbedret, og man får flere vitaminer gennem kosten.

Jeg opfatter ikke noget mad som forbudt, men vi kan vel godt være enige om at det er smart at vide, hvis der er noget man skal være specielt opmærksom på at undgå til daglig. Da jeg netop tilfældigvis har allergi, karakteristisk for type 0's problemkompleks, ja, så synes jeg ikke der er noget at betænke sig på.

Amjiddrengen, jeg forstår synspunktet om at det kan være spildte kræfter. Tanken om at jeg skulle tage at få mig et liv i stedet, har strejfet mig, og jeg arbejder på det, hæhæ.

Den artikel du henviser til synes jeg bare hverken er seriøs eller videnskabelig, men udtryk for en subjektiv holdning fra en idrætskyndig person. Blodtypediæten, som der netop ikke skrives om specifikt (den slås blot i hartkorn med andre mere og især mindre serøse metoder), er baseret på traditionelt videnskabelige forskningsresultater.

Jeg går bestemt ikke ind for blindt og fanatisk at følge dogmer, heller ikke kostrådene, hvis oprindelse og seriøsitet der kan sættes spørgsmålstegn ved, men som jeg ser det er der nu intet til hinder for samtidig at følge kostrådene og spise efter sin blodtype.

Jeg hører gerne flere meninger og erfaringer.
14 år28. juli 2010 kl. 18:47
Ja ok men den mand jeg snakkede med som holdt foredraget og solgte produkterne sagde man skulle tage en masse kosttilskud ved siden af hver dag da man ellers ville blive fejlernæret.

Kan ikke huske hvad der stod i bogen. Er mange år siden jeg læste den.

Men du kan jo afprøve den og se hvordan du har det.
14 år28. juli 2010 kl. 19:17
Hvad var det for nogle produkter?
14 år28. juli 2010 kl. 20:39
Han solgte bøger, kogebøger, plancher, laminerede ark med maden fra ens blodtype, diverse slags kosttilskud etc. Jeg købte lidt af hvert men jeg har det ikke mere.
14 år28. juli 2010 kl. 20:45
Nåeh, den slags gadgets. Det lyder da meget handy, jeg overvejer netop selv om jeg skal have en eller anden oversigt hængende, men har bare besluttet at det foreløbig er nok at udelukke enkelte ting fra min kost.

Jeg er selv sådan lidt skal/ skal ikke mht. kosttilskud generelt. For hvordan ved man lige om der er noget man mangler? En analyse koster lige nok til at så længe jeg ikke fejler noget særligt har jeg ikke lyst til at smide penge efter det, for det føles som om det er pengene ud af vinduet. Men hvor meget vil jeg egentlig give for at slippe for mine gener (allergi, PMS, migræne)? Hvor slemt skal det være, før jeg gør noget?

Jeg tager et multivitamintilskud, kalk, jern og fiskeolie. Og føler nogen gange at det er noget pjat, andre gange at det er nødvendigt.
14 år28. juli 2010 kl. 21:07
Nå, nu har jeg kigget (lidt) mere på ham Martin Kreutzer. Det kan være jeg gør ham uret. Men jeg synes stadig ikke hans artikel er særlig seriøs.

Her er hvad han har at sige om det han brænder for:

-Vi lever desværre i en tid hvor enkeltstående forskningsresultater opløftes til evigtgyldige sandheder – lige indtil de erstattes af nye ”sandheder”. Som en modpol til denne forskningsfokusering oversvømmes vi af en alternativ bølge, der prædiker behovet for kosttilskud og mere eller mindre ulødige kure, som oftest baseret på sparsom forskning eller overleverede skrøner. Det har skabt et udpræget behov for at få luget ud i den forvirring der hersker på ernæringsområdet

Min grundlæggende filosofi går ud på at tage afsæt i de etablerede sundhedsmyndigheders budskaber, der er baseret på en helhedsvurdering af forskningsgrundlaget på ernæringsområdet, og modtage nye forskningsresultater med en sund skepsis.
---

Så er kilden til den kritik ligesom sat på plads. Jeg ved ikke om jeg vil opløfte blodtypediæten til en eviggyldig sandhed, men jeg nærer på den anden side ikke en blind tillid til de danske sundhedsmyndigheder, selv om jeg tror de gør hvad de kan.
14 år28. juli 2010 kl. 22:31
Tror på man skal finde det der virker for en. Folk er forskellige og reagerer forskelligt på det samme f.eks. medicin etc. Så jeg tror at den samme levemåde ikke er gyldig for alle.
14 år28. juli 2010 kl. 22:44

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });