alternativer til koldskål?

Du læser en tråd i debat > kost

re: alternativer til koldskål?
Jeg drikker altid koldskålen, og jeg synes den minder meget om lhassi, som er en indisk læskedrik med halvt yoghurt, halvt mangojuice. Jeg plejer at drikke Thises kærnemælk med citron og rørsukker, men vil næste gang prøve at blande kærnemælk og appelsinjuice. Det er selvfølgelig meget tyndere end kærnemælkskoldskål med æg, men en god erstatning, tror jeg. Jeg synes Urtekrams fuldkornskiks er gode til, jeg kan nøjes med 2 kiks til et glas, og så er det et fint mellemmåltid en sommereftermiddag i haven - eller en let dessert.
14 år3. juni 2010 kl. 23:59
Hvis du gerne vil have frugt OG koldskål så tag 100 g jordbær og blend med 2½ dl koldskål. Det smager simpelthen bare fantastisk. Det er næsten is-agtigt lige når det er blendet, men lader du det stå i en times tid, så er det koldskål-agtigt igen.

I stedet for kammerjunkere kan du bruge fiberskorper. Det er det samme som tvebakker, bare fuldkorn. Jeg er vokset op med tvebakker på koldskål, så jeg savner slet ikke kammerjunkerne.

Mit sidste tip lyder nok ekstremt mærkeligt for dem der aldrig har smagt det ;) Pisk 1 bæger pasteuriserede æggehvider stive, tilsæt 1 spsk flormelis og pisk videre. Put dette på toppen af koldskålen, det smagerr himmelsk.
14 år17. juni 2010 kl. 17:00
Herhjemme laves koldskål af:
3 liter kærnemælk
1 liter ymer/tykmælk
saft og skal af tre citroner
1-2 dl sukker (ekstra kaloriefattigt = sødemiddel)
Vanillesukker

Det røres bare sammen og serveres iskoldt.
Vil du have frugt i, kan man med succes tilsættes kvaste friske eller optøede hindbær.

I stedet for kammerjunker bruger vi tvebakker eller ristede havregryn:
4 dl havregryn
1 tsk smør
1 dl sukker
smelt smørret, tilføj havregryn og sukker og rist på panden til det har en lækker brun kulør.
Umiddelbart er der ikke den store forskel i kalorieantal, men havregrynene har en langt mindre massefylde end kammerjunker, så man får faktisk ikke mange kcal af det.
14 år17. juni 2010 kl. 23:24
Nu har jeg prøvet min variant med kærnemælk og juice, og det er tyndere end drikkeyoghurt, en udmærket sommerdrik, men det har bare ikke noget med koldskål at gøre. Næste gang blander jeg med fedtfattig yoghurt naturel.
14 år18. juni 2010 kl. 07:22
Her er der opskrifter på lhassi!

morgenmaelk.dk
14 år18. juni 2010 kl. 09:50

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });