#2 af Labepe (slettet)
alternativer til koldskål?
Du læser en tråd i debat > kostLabepe (slettet)
re: alternativer til koldskål?
Jeg plejer at lave koldskål af ca. halvt kærnemælk og halvt youghurt (evt. med vanillesmag) og så med lidt citron saft og vanillesukker. Det smager også rigtig godt.
Jeg fandt for et stykke tid siden en opskrift på fedtfattige kammerjunker. Jeg har ikke selv fået afprøvet den endnu, men kan da lige give den videre her.
Kammerjunkere
30 g DDV skummetmælkspulver
60 g let mayonnaise
20 g mel
1/4 tsk vanillekorn
1/4 tsk stødt kardemomme
1/2 tsk bagepulver
1/4 - 1/2 tsk flydende sødemiddel
Bland alle ingredienserne til kammerjunkerne sammen. Tril dejen til kugler på størrelse med valnødder og bag dem i en varm ovn ved 175° i
ca 15 minutter.
Tag dem ud af ovnen, halver dem og bag dem videre i ca 5-10 minutter, til skorpen er gylden. Stil kammerjunkerne til afkøling.
Jeg prøvede at taste det ind her for at se hvor mange kalorier det ca. ville give og en portion koldskål på 300g med 50g kammerjunker ville give ca 320 kcal.
Eller kan man købe en koldskål fra DDV der er uden sukker og fedtfattig (har dog aldrig selv smagt den)
Gode alternativer til at putte på koldskålen kunne jo være bær, havregryn, mûsli, rosiner, mandler, det er vist kun fantasien der sætter græner :)
Grøntsagerne kan du jo bare spise ved siden af.
Hvis der skal lidt flere proteiner i, kunne man evt. erstatte lidt af youghurten med fromage frais eller kvark. Eller evt. tilsætte et pastuerisert æg der er piske op med en lille smule sukker, det smager også rigtig godt.
Det blev en lang smøre, håber du kan bruge det til noget :)
Laura
Jeg fandt for et stykke tid siden en opskrift på fedtfattige kammerjunker. Jeg har ikke selv fået afprøvet den endnu, men kan da lige give den videre her.
Kammerjunkere
30 g DDV skummetmælkspulver
60 g let mayonnaise
20 g mel
1/4 tsk vanillekorn
1/4 tsk stødt kardemomme
1/2 tsk bagepulver
1/4 - 1/2 tsk flydende sødemiddel
Bland alle ingredienserne til kammerjunkerne sammen. Tril dejen til kugler på størrelse med valnødder og bag dem i en varm ovn ved 175° i
ca 15 minutter.
Tag dem ud af ovnen, halver dem og bag dem videre i ca 5-10 minutter, til skorpen er gylden. Stil kammerjunkerne til afkøling.
Jeg prøvede at taste det ind her for at se hvor mange kalorier det ca. ville give og en portion koldskål på 300g med 50g kammerjunker ville give ca 320 kcal.
Eller kan man købe en koldskål fra DDV der er uden sukker og fedtfattig (har dog aldrig selv smagt den)
Gode alternativer til at putte på koldskålen kunne jo være bær, havregryn, mûsli, rosiner, mandler, det er vist kun fantasien der sætter græner :)
Grøntsagerne kan du jo bare spise ved siden af.
Hvis der skal lidt flere proteiner i, kunne man evt. erstatte lidt af youghurten med fromage frais eller kvark. Eller evt. tilsætte et pastuerisert æg der er piske op med en lille smule sukker, det smager også rigtig godt.
Det blev en lang smøre, håber du kan bruge det til noget :)
Laura
14 år3. juni 2010 kl. 11:02
scwicky
Da jeg gik på produktionsskole lavede vi engang koldskål af A38 og kærnemælk. Kunne forestille mig der var færre kalorier i det men jeg har ikke opskriften, tror måske den kan findes på nettet :)
14 år3. juni 2010 kl. 13:41
Lærke89 (slettet)
DDV's koldskål er rigtig god! - og den indeholder kun 40 kcal pr. 100 gram!
14 år3. juni 2010 kl. 14:05
Labepe (slettet)
Jeg laver den faktisk også selv tit med A38 det er super godt... Men er man til noget smag i koldskålen er en fedtfattig youghurt (fx cheasy) også god, fx m.appelsin smag eller vanilje og citron. Jeg har selv prøvet med den med vanilje, citron og hyldeblomt, men var ikke så vild med det.
14 år3. juni 2010 kl. 14:06
M_A (slettet)
Så sidder jeg her, og savner endnu mere koldskål..
Jeg fik for ca. 3 år siden konstateret mælkeallergi, og måtte sige farvel til en 'normal' kost.
Vi er blevet kloger, og meget kan laves med små ændringer, så jeg kan tåle 'almindelig' mad, men men .. koldskål, det er svært.
Nolge der har gode ideer til erstatninger?
Jeg fik for ca. 3 år siden konstateret mælkeallergi, og måtte sige farvel til en 'normal' kost.
Vi er blevet kloger, og meget kan laves med små ændringer, så jeg kan tåle 'almindelig' mad, men men .. koldskål, det er svært.
Nolge der har gode ideer til erstatninger?
14 år3. juni 2010 kl. 14:21
Rokko (slettet)
lækker lækkert... må jeg prøve.. tak for de mange svar..:)
14 år3. juni 2010 kl. 17:51
bruger slettet
Ellers kan du lave jordbærkoldskål......smager fantastisk, og det indeholder trods alt frugt.
Vh Karin
Vh Karin
14 år3. juni 2010 kl. 19:13
lilja (slettet)
Jeg tænker også jordbærkoldskål er noget af det, der skal på bordet herhjemme i den nærmeste fremtid ....
14 år3. juni 2010 kl. 22:29
lilja (slettet)
Og så kan man jo også bruge jordbær i små stykker istedet for kammerjunkere.
Med min sukkerafhængighed kan jeg ikke have kammerjunkere i huset - jeg hapser dem alle i løbet af 2 - 3 dage og de er lige så fede som småkager, så den går bare slet ikke.
Med min sukkerafhængighed kan jeg ikke have kammerjunkere i huset - jeg hapser dem alle i løbet af 2 - 3 dage og de er lige så fede som småkager, så den går bare slet ikke.
14 år3. juni 2010 kl. 22:30
men forleden da jeg tjekkede hvor mange kcal der er i og tanken om der intet grønt er til....for plejer at vælge den med mindre fedt.. men sys stadig det er for meget til mig...
ville jeg høre om i andre havde nogle forslag til alternativer? evt opskrifter?