hvorfor fedt i stedet for protein??

Du læser en tråd i debat > kost

hvorfor fedt i stedet for protein??
Hejsa
Der er simpelthen noget jeg ikke kan forstå. Hvorfor skal man have mellem 25-35% fedt om dagen og kun mellem 10-20% protein. jeg mener, hvad ville der være galt i at få for meget protein, og for lidt fedt?

Så undrer jeg mig over noget andet. Jeg har kigget lidt på værdierne i sådan noget cheasy yoghurt (det men vanilie er jeg nemlig blevet helt vild med!) Kan det virkelig passe er det er så sundt? Man kan jo spise uendelig meget af det, eftersom der ikke er særligt mange kalorier i, næsten ikke noget fedt, og så er der desuden enormt mange proteiner i, hvilket er perfekt for mig, eftersom jeg ikke spiser så meget kød, og derfor somme tider har svært ved at få nok proteiner. Men kan det virkelig passe at jeg har fundet et mirakel-produkt her???

Mvh Mette
18 år21. marts 2006 kl. 14:42
re: hvorfor fedt i stedet for protein??
Hej Mette,
Denne side (tror jeg) er sat op efter de danske foreskrifter (kost-pyramiden). Men hvis man er paa kur mener jeg man skal satse paa kun 20-25% energi fra fedt - ellers kan det vaere svaert at blive maet og samtidig tabe sig.

Det er dog et problem hvis du faar for lidt fedt, da kroppen skal bruge fedt til at forbraende fedt! Det er ikke det store problem at faa for meget protein, men da de fleste protein-kilder er koed, kan det vaere svaert at undgaa samtidigt at faa for meget usundt fedt (dyrefedt).

Flere af de kure der er moderne lige nu, har meget stoerre protein indtag end 20%. Atkins diaeten har et meget stort protein indtag (kulhydrat er naermest bandlyst), men det kan vaere lidt svaert at overholde hvis man ikke er den store koedspiser (har selv samme problem).

Kuren "The Zone" har energifordelingen: Kulhydrater: 46% / Protein: 34% & Fedt: 20% (= a protein-2-carbohydr. ratio of 0.75, which is 3g of protein for every 4g of carbohydrate)

Der er nok ingen tvivl om at disse kure er meget effektive, men jeg maatte give op da man skal fx spise protein hele tiden - fx aeggekage m.skinke til morgenmad (bvadr!) osv. Og jeg havde heller ikke lyst til at leve uden broed/gryn/pasta/kartofler.

Jeg kender ikke dit mirakel produkt, men hvor meget kulhydrat er der i? Hvor meget af det er sukker? Hvis en stor del er sukker, vil det paavirke dit blodsukker, og goere dig sulten igen hurtigt efter. I saa fald er det ikke en god snack. Hvis det indgaar som en stor del af dit madindtag, er det nok heller ikke super, da der naeppe er ret mange vitaminer/mineraler i.
Mvh Lone
18 år23. marts 2006 kl. 11:52
re: re: hvorfor fedt i stedet for protein??
Jeg har ret svært ved at forstå det der med at kroppen skal bruge fedt for at forbrænde fedt. Altså hvad sker der så når jeg ikke får nok fedt? - Mange dage når den ikke engang op på de 20%.

Ang denne cheasy yoghurt. Pr. 100g er der 5 g kulhydrater, 4 g protein og 0,08 g fedt. Og eftersom jeg ikke får så meget kød (og derved proteiner), bliver jeg jo helt glad, når det her kan hjælpe mig med at få proteiner, uden at der er mange kalorier i.. Jeg ved ikke hvor meget sukker der er i, men ud fra indholdfortegnelsen at bedømme er der ik så meget. Smagen er jo også med vanilie, så der er mere sådan noget vaniliearome i. Det smager jo ikke sødt på den sukkeragtige måde. Men hvad ved jeg... Det kan godt være der ikke er vældig mange vitaminer i, det skal jeg heller ik kunne svare på, men det er der vel ikke noget problem i, når jeg derudover får dækket mit vitaminbehov rimelig godt.. Jeg synes bare det lyder helt vildt om denne youghurt skulle være så sund!
18 år23. marts 2006 kl. 19:59
re: re: re: hvorfor fedt i stedet for protein??
Jeg kan ikke give dig en nem forklaring, da kroppen er en meget indviklet mekanisme. Men du kan laese om fedt & fedtstofskiftet paa foelgende adresser:
netdoktor.dk
netdoktor.dk

Nedenfor er et lille sammendrag:

Hvad er fedt?
Fedt er en gruppe af kroppens byggesten. Mange celler skaffer sig energi ved nedbrydning af tri-glycerider, enten fra kosten eller fra cellens egne fedtlagre.
Fedt er essentielt for flere vitale funktioner i kroppen
isolering af kroppen
en vigtig del af kroppens celler
fungerer som et energilager
hormonproduktion
desuden er fedt nødvendigt for utallige kemiske processer i kroppen.
Det er generelt vurderet, at sunde mennesker skal have en fedtprocent på gennemsnitligt 15 procent hos mænd og 23 procent hos kvinder.

Man kan absolut ikke undvære fedt. Man skal bare ikke have for meget, og man skal også helst have den rigtige sammensætning.

Hvad er anbefalingerne til kalorieindtaget fra fedt?
Det anbefales, at maksimalt 30 procent af kalorieindtaget kommer fra fedt, og fordelingen mellem de forskellige typer af fedtsyrer bør være følgende.
Mættede fedtsyrer (dyrefedt generelt) < 10 procent.
Monoumættede fedtsyrer (rapsolie, olivenolie) 10 - 15 procent.
Polyumættede fedtsyrer (planteolier generelt) 7 - 10 procent.

Mono- og polyumættet fedt
En kost med et højt indhold af mono-umættede fedtsyrer (rapsolie, olivenolie) er muligvis bedre end en kost med et tilsvarende højt indhold af poly-umættede fedtsyrer (planteolier generelt), da blodets LDL-kolesterol bliver mere stabilt med hensyn til harskning (iltning, oxidation).

Omega-3-fedtsyrer
En kostændring, hvor man indtager større mængder Omega-3-fedtsyrer (fiskeolier), medfører et fald i blodets indhold af tri-glycerid. Det medfører også en nedsat risiko for dannelsen af blodpropper. Det medfører også et øget indhold af HDL-kolesterol, 'det gode kolesterol', i blodet.

Essentielle fedtsyrer
Essentielle fedtsyrer er fedtsyrer, som mennesket skal have tilført med kosten på samme måde som vitaminer. Det betyder, at vores krop ikke selv kan lave denne byggesten.
Der er to essentielle fedtsyrer, nemlig alfa-linolensyre og linolsyre. Ud fra disse to fedtsyrer kan kroppen danne alle de fedtsyrer, der har længere kæder af kulstof-atomer og flere dobbeltbindinger.

Det er hovedsagelig tre fedtsyrefamilier, der har interesse, nemlig Omega-3-fedtsyrer, Omega-6-fedtsyrer og Omega-9-fedtsyrer.

Omega-3-fedtsyrer
Hvis den sidste dobbeltbinding i en fedtsyre sidder ved det tredje sidste kulstof-atom i kæden, kalder man fedtsyren for en Omega-3-fedtsyre (w3-fedtsyre eller (n-3)-fedtsyre). Der er navnlig tre Omega-3-fedtsyrer, der har betydning. Det er alfa-linolensyre , EPA (eicosapentaensyre) og DHA (docosahexaensyre). Alfa-linolensyre findes i blandt andet rapsolie og soyaolie. EPA og DHA findes fortrinsvis i fede fisk såsom laks, ørred, makrel og sild samt i torskelevertran.

Omega-6-fedtsyrer
Hvis den sidste dobbeltbinding i en fedtsyre sidder ved det sjette sidste kulstof-atom i kæden, kalder man fedtsyren for en Omega-6-fedtsyre (w6-fedtsyre eller (n-6)-fedtsyre). Af Omega-6-fedtsyrer har navnlig to betydning. Det er linolsyre, der findes i foreksempel planteolier, og arachidonsyre, der mest findes i kød.

Hvad er Omega-9-fedtsyrer?
Oliesyre er en mono-umættet Omega-9-fedtsyre, der især findes i olivenolie og rapsolie.

Hvordan virker fedtforbrænding?
Balancen mellem deponering og frigivelse af fedt reguleres både hormonelt og gennem nervesystemet. Den vigtigste hormonelle regulation kommer fra insulin, som stimulerer til fedtdeponering. Den regulering, der styres via nervesystemet, kan tilskrives det system, der går under betegnelsen det autonome nervesystem. Hvis man for eksempel dyrker motion, stimuleres den del af det autonome nervesystem, der kaldes det sympatiske nervesystem. En sådan aktivering vil stimulere cellerne til at afgive triglycerid til blodet, så det bliver tilgængeligt for kroppens andre celler, for eksempel muskelceller. Derfor kan man dyrke motion for at forbrænde fedt.

--------

Ok - et ret langt sammendrag, men emnet er virkelig meget kompliceret. Hvis du er interesseret, kan du jo laese videre paa de naevnte adresser.
Mvh Lone
18 år24. marts 2006 kl. 10:08
Endnu lidt tekst om fedt, da du spurgte hvad der sker hvis du spiser for lidt fedt:
-----
Der er ingen sundhedsmæssig gevinst ved at få mindre end 20-25 % af energien fra fedt. Desuden har vi brug for en vis mængde fedt, både for at få dækket behovet for de essentielle fedtsyrer og for at kunne optage de fedtopløselige vitaminer. Det vigtigste er nok, at det vil være vanskeligt at få tilstrækkelig energi, hvis man skærer alt for meget ned på fedtet. Man bør derfor normalt ikke få mindre end 20 % af energien fra fedt (eller under ca. 50 g totalt fedt (altså ikke kun synligt fedt) pr. dag).

Tilstrækkeligt med fedt af den rigtige kvalitet har nogle vigtige funktioner:
1. Du får tilført de livsvigtige omega-6 og omega-3 flerumættede fedtsyrer. De skal bl.a. bruges til at producere prostaglandiner, som får muskel- og overbelastningsskader til at hele hurtigere.
2. optagelsen af fedtopløselige vitaminer sikres, fordi A-, D-, E- og K-vitaminer kun kan optages, hvis måltidet indeholder en vis mængde fedt. Hvis man kun spiser vitaminerne (fx fra vitaminpiller) uden tilstrækkeligt fedt, så ryger de lige igennem systemet uden at gøre gavn.

----------------
Saa du bliver nok noedt til at spise lidt noedder eller putte lidt olie paa din salat/groentsager hver dag. Andre gode kilder er avocado og fed fisk.
Selv laver jeg min egen muesli med ekstra hoerfroe og noedder. Jeg spiser ogsaa gerne rugbroed med fedtrige kerner. Om eftermiddagen spiser jeg groft broed med jordnoeddesmoer. Men du maa jo proeve dig frem og se hvad du har det bedst med.
Mvh Lone
18 år24. marts 2006 kl. 10:32
Lige en note til det der med Cheasy yoghurt. Der er ikke sukker i, det er ren kemi! Sødemidler. Der må man jo så opveje med hvad man forbinder sundhed. Om det er så få kalorier som muligt, eller det er, ikke at fylde sim krop med kalorier.

Tak i øvrig til lomm for forklaringen af forskellen mellem de enkelt og flerumættede. For jeg har faktisk altid troet at det var de flerumættede der var den allerbedste type.

Jeg kan bare ikke finde ud af at afbalancere mellem enkelt og flerumættede så det helt passer med de anbefalede værdier. Hvor vigtigt er det mon? Jeg synes det er ret avanceret, og jeg ville jo skulle bruge hele min dag på at sammensætte kosten.
jeg har ikke noget problem med at holde det animalske fedt nede. Men skal jeg mon bare ignorere at det ikke altid stemmer?
18 år25. marts 2006 kl. 12:21
re: re: hvorfor fedt i stedet for protein??
Det vigtigste er at holde det animalske fedt under kontrol, og det har du jo klaret.
Har du altid ubalance mellem enkel/poly umaettet? Hvis det kun er nogen gange, gaar det nok. Hvis det er stort set hele tiden, maa du skifte din normale olie ud med olivenolie/rapsolie.
18 år27. marts 2006 kl. 12:16
Hej Skatterpatter,
Jeg har proevet at komme paa en nem forklaring paa hvorfor man skal have fedt for at tabe sig. Jeg er absolut ingen ekspert paa omraadet - ved kun hvad jeg har laest mig til, men jeg har forstaaet det saaledes:

Kroppen vil gerne have fedtlagre saa vi har noget at staa imod med under den naeste hungersnoed eller is-vinter (den ved ikke det er aar 2006). Kvinder har stoerre fedtlagre end maend fordi vi skal foede boern. Hvis der kommer hungersnoed mens du er gravid, kan baade du og barnet overleve pga dine fedtlagre (der jo ogsaa bruges til at optage vitaminer og reparere kroppen).

Kroppen er altsaa ikke interesseret i at tabe sig. Men hvis du har energi underskud, bliver den jo tvunget til det.
Hvis kroppen faar tilfoert tilstraekkeligt fedt via kosten (men stadig energi-underskud) er det "sikkert" at give afkald paa noget af fedtlagrene. Men hvis kroppen ikke faar nok fedt via kosten (konstant), vil den vaerge sig ved at give afkald paa sine lagre, og istedet enten nedbryde muskelmasse eller maaske endda saenke stofskiftet.

Stofskiftet virker optimalt paa en kost med 25-30% energi-indtag fra fedt. Der er altsaa en god grund til at dette er det anbefalede tal fra de danske myndigheder.
Men som sagt er man noedt til at saenke indtaget lidt hvis man gerne vil tabe sig (for at faa det overordnede energi-indtag ned).

Haaber det var forklaring nok. Hvis nogen med forstand paa tingene kan se at jeg har misforstaaet noget, saa ret mig gerne.
Mvh Lone
18 år27. marts 2006 kl. 12:57
re: re: re: re: hvorfor fedt i stedet for protein??
ok lomm, det var til at forstå. og jeg tror faktisk du har ret i noget. nu hvor jeg tænker over det, fik jeg engang en forklaring i forbindelse med noget andet, som lignede din. denne diskussion lød på, hvorfor det kunne være "farligt" at gå på on/off kur. forklaringen lød at kroppen i sin tid var bygget til at overleve de kolde isvintre (som du også skrev). og det hjælper fedt til. og for at kunne overleve gennem en vinter hvor det både er koldt, men hvor man også har mangel på energi, sørger kroppen for at sænke forbrændingen, for at spare. og det er jo så det der sker i dag når man så går på on/off slankekur. altså hvis man "sulter" sig, og derved hurtigt ser resultat. derefter begynder man at spise normalt igen. men i mellemtiden har kroppen sat ned for forbrændingen, og når man så spiser normalt igen, tager man lige pludselig meget hurtigt på igen... nåh, men det var vidst en hel anden ting det her. din historie om istiden mindede mig bare lige om dette. så derfor er det vigtigt at spise nok :)
18 år27. marts 2006 kl. 23:11
Ku man spise fiskeolie tabletter for at få fedt nok?
18 år3. april 2006 kl. 21:13

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });