Kroppen kører på energi, energi får du fra mad, og energien er kcal/kJ. Kroppen har et behov for at den kan "køre", indtager du mere energi end din krop har behov for, vil dette sætte sig, og du vil tage på. Indtager du derimod mindre energi end din krop behøver, vil den lede efter energien andre steder - dine fedtdepoter, og du vil tabe dig.
Altså, hvis man vil tabe sig, skal man indtage færre kcal end man forbrænder.
#2 af mia_duberg (slettet)
Nu har jeg set en del indlæg hvor folk spørger om hvad der sker hvis man får for lidt kalorier i forhold til ens daglige behov.. Jeg får omkring 1000 pr dag, nogle gange lidt under, nogle gange lidt over, og jeg er stort set aldrig sulten. Jeg skal have omkring 1300 fortæller mad i tal mig.. Når jeg så læser at det blandt andet skader ens vægttab og evt fedtab( det er især her jeg ser røde lamper, da det lige netop er her jeg vil kotte lidt mereinden mit mål er nået). Mit problem er så bar at jeg spiser ret sundt og sjældent spiser hvidt brød, pasta og ris, men derimod masser af rugbrød og det giver jo ikke meget til kalorieregnskabet..
Mit spørgsmål er der for en gang for alle... Hvor meget kan det skade ens krop og vægttab hvis man indtager minde end anbefalet? Er jeg dømt til aldrig at komme af med mit overskydende fedt:)?
Og er der evt nogen der hargode råd til hvad man gør når mn hele tiden føler sig supermæt hele tiden men stadig ikke får det daglige indtag? er den eneste udvej federe mad?