kalorier pr. dag...

Du læser en tråd i debat > kost

kalorier pr. dag...
Hej Alle..
Nu har jeg set en del indlæg hvor folk spørger om hvad der sker hvis man får for lidt kalorier i forhold til ens daglige behov.. Jeg får omkring 1000 pr dag, nogle gange lidt under, nogle gange lidt over, og jeg er stort set aldrig sulten. Jeg skal have omkring 1300 fortæller mad i tal mig.. Når jeg så læser at det blandt andet skader ens vægttab og evt fedtab( det er især her jeg ser røde lamper, da det lige netop er her jeg vil kotte lidt mereinden mit mål er nået). Mit problem er så bar at jeg spiser ret sundt og sjældent spiser hvidt brød, pasta og ris, men derimod masser af rugbrød og det giver jo ikke meget til kalorieregnskabet..
Mit spørgsmål er der for en gang for alle... Hvor meget kan det skade ens krop og vægttab hvis man indtager minde end anbefalet? Er jeg dømt til aldrig at komme af med mit overskydende fedt:)?
Og er der evt nogen der hargode råd til hvad man gør når mn hele tiden føler sig supermæt hele tiden men stadig ikke får det daglige indtag? er den eneste udvej federe mad?
14 år12. maj 2010 kl. 22:25
re: kalorier pr. dag...
Kroppen kører på energi, energi får du fra mad, og energien er kcal/kJ. Kroppen har et behov for at den kan "køre", indtager du mere energi end din krop har behov for, vil dette sætte sig, og du vil tage på. Indtager du derimod mindre energi end din krop behøver, vil den lede efter energien andre steder - dine fedtdepoter, og du vil tabe dig.
Altså, hvis man vil tabe sig, skal man indtage færre kcal end man forbrænder.
14 år13. maj 2010 kl. 09:01
Jeg er nødt til at spise en del under mit daglige behov. Ellers tager jeg simpelthen på :(
14 år13. maj 2010 kl. 11:06
Jeg indtager langt under mit daglige behov som er 2000. Men her inde siger den at MINIMUM er 1300 og det er herjeg oftest kun får 1000.. Hva er konsekvensen af det?
Det skal siges at jeg fem gange om ugen har en forbrænding på cirka 2600 så jeg er altså langt langt under...
14 år13. maj 2010 kl. 12:15
Du risikerer at kroppen begynder at tærre på musklerne i stedet for fedtdepoterne.. Da muskler er med til at give dig en bedre forbrænding, er det ikke så godt hvis din muskelmasse bliver mindre - derfor bider det sig selv bagi. Du skal mindst spise de 1300 kcal som programmet fortæller dig, det er grænsen for hvornår du begynder at miste muskelmasse.
14 år13. maj 2010 kl. 13:12
Og i den forbindelse er det vigtigt at huske at hjertet også er en muskel. De 1300 kcal er det din krop som minimum har behov for dagligt, for at dine indre organer fungerer som de skal og du kan holde en kropstemperatur på 37 grader i hvileposition.

Så hvis du over en længere periode spiser mindre end det, er det din krop du ødelægger i stedet for at pleje den.....så jeg kan kun anbefale dig at spise min. 1300 om dagen og gerne lidt mere, da du jo højst sansynligt laver andet end at ligge ned.

Vh Karin
14 år13. maj 2010 kl. 16:42
Det er vel også noget at gøre med, at hvis man får for lidt vil kroppen begynde at holde på kalorierne ( som var der hungersnød).Ens forbrænding vil derfor gå ned og kan være svær at få normal igen..
14 år14. maj 2010 kl. 09:50
Det her gir ingen mening for mig??

Jeg har været hos en diætist der lagde et kostprogram til mig på max 1200 pr. dag, og Madital siger jeg skal have min. 1400??? Det lyder for mig meget modstridende! Og den gang jeg fik mit program havde jeg endda et arbejde hvor jeg bevægede mig hele tiden i modsætning til mit stillsiddende arbejde nu. Men i dne kostplan jeg fik lavet var der enormt meget rugbrød og ikke ret meget kød, og jeg blev ikke mæt. Så jeg er gået helt væk fra den igen. Men nu blir jeg nysgerrig når du (piphansi) siger at du spiser 100 og nogle gange mindre, OG at du er mæt nok -hvad får du at spise i løbet af dagen? Spørger fordi jeg gerne vil have tips og ideer :-)

Mvh Anita
14 år14. maj 2010 kl. 15:48
kan høre jeg ikke er den eneste der er forvirret. For det er nøjagtig sådan noget jeg går og tumler med. Men programmet her skal have en change. Hvis jeg så kan spise antal min. kj min krop har brug for .. men dog ved at holde fedtmængden nede... så tror jeg at man er på rette vej. Så sætter det "mere" mad vel forbræningen i vejret... ??
Kender i ikke det?? Man har været til fest elign og har spist hele dagen og er PROP mæt. Man har en forestilling om at man dagen efter helt kan hoppe over maden. Men faktisk er man altid RYSTENDE sulten dagen derpå.. Kan det ikke være fordi at ens forbrænding NETOP er blevet sat op pga den større mængde mad??? ... Synes måske at det giver mening???
14 år25. maj 2010 kl. 08:13
Jeg er da helt forvirret lige nu! Har aldrig kunne finde ud af hvordan man afgør hvor mange kalorier ens krop har brug for, for at man kan tabe sig på en sund måde?!

Madital "siger" at jeg skal have 1555 kcal/dag, men samtidig står der at jeg skal have et underskud på ca 1200 kcal/dag for at nå mit mål...Jeg er studerende, så det er begrænset hvor stort mit aktivitetsniveau er...Men jeg spiser ca 1000 kcal/dag...for det meste en smule under. Er aldrig sulten pga af alt det frugt, grønt og kød jeg får spist...

Så min forvirring er stadig total....
14 år5. juni 2010 kl. 16:33

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });