#12 af dippegalant (slettet)
Pastinakker og rødbeder! Hjælp til at gøre dem lækre... :-)
Du læser en tråd i debat > kostdippegalant (slettet)
Første anmeldelse:
4 kartofler, 2 pastinakker og 1 rødbede i tynde skiver i et ovnfast fad. En olie baseret på stærk chili (det betyder ikke at selv olien er stærk), hvidløg, oregano, basilikum og timian vendes i. Herefter krydres med salt og peber, inden en smule god balsamico rystes med let hånd over. Bagt i ovn i ca. 1 time ved 200 grader, så alt får en skorpe.
Dertil en grøn salat med diverse ting og hårdt stegte kyllingeinderfiléter (hårdt stegt betyder stegt ved meget høj varme i få minutter og henstillet på laveste blus til de er færdige - giver en dejlig sprød skorpe og en meget saftig og blød indre konsistens) krydret med primært salt og peber, men også lige penslet med balsamico.
Resultatet var virkelig godt. Mine to kompagnoner var også meget tilfredse, dog savnede vi måske lidt dressing til rodfrugterne. Disse smagte dog rigtig godt, især var rødbeden en god overraskelse, som vi jo ellers kun kendte i den syltede variant.
Et meget kalorielet og meget smagfuldt måltid. Kan skæres i størrelse til frokoster og resterne vurderes til at være gode lunet i en pita med karrydressing.
Karakter: 8 ud af 10 og klart noget der vil komme på min liste over fremtidige opskrifter. Passer også sig selv, så man har tid til resten mens de bager færdig!
Mvh /DG
(næste gang bliver det salaten... ...dog uden bønner, da jeg er allergisk)
Dertil en grøn salat med diverse ting og hårdt stegte kyllingeinderfiléter (hårdt stegt betyder stegt ved meget høj varme i få minutter og henstillet på laveste blus til de er færdige - giver en dejlig sprød skorpe og en meget saftig og blød indre konsistens) krydret med primært salt og peber, men også lige penslet med balsamico.
Resultatet var virkelig godt. Mine to kompagnoner var også meget tilfredse, dog savnede vi måske lidt dressing til rodfrugterne. Disse smagte dog rigtig godt, især var rødbeden en god overraskelse, som vi jo ellers kun kendte i den syltede variant.
Et meget kalorielet og meget smagfuldt måltid. Kan skæres i størrelse til frokoster og resterne vurderes til at være gode lunet i en pita med karrydressing.
Karakter: 8 ud af 10 og klart noget der vil komme på min liste over fremtidige opskrifter. Passer også sig selv, så man har tid til resten mens de bager færdig!
Mvh /DG
(næste gang bliver det salaten... ...dog uden bønner, da jeg er allergisk)
15 år21. september 2009 kl. 23:58
dippegalant (slettet)
re: Første anmeldelse:
Glemte lige at skrive at det var til 3 personer...
Mvh /DG
Mvh /DG
15 år22. september 2009 kl. 00:15
kakro (slettet)
re: Pastinakker og rødbeder! Hjælp til at gøre dem lækre... :-)
Min personligt favorit er ovnbagte rodfrugter evt med lidt guacemole lavet på fromage frais eller tzatikki (staveplade???). Du tager bare rodfrugterne og skære dem i mindre stykker....putter dem i et ovnfast fat, putter krydderi på og bager dem. De fleste putter nok også olie på, men synes jeg ikke er nødvendigt.
Ellers så er råkost med rødebeder og æbler rigtig lækkert...hvor du simpelthen bare river de to ingredienser og spiser det råt.
Ellers så er råkost med rødebeder og æbler rigtig lækkert...hvor du simpelthen bare river de to ingredienser og spiser det råt.
15 år24. september 2009 kl. 10:40
Belfast (slettet)
UHM.... bliver helt sulten...
15 år24. september 2009 kl. 13:23
Frk Jakob (slettet)
Åh min mor laver den lækreste rødbede salat. Det er revet rødbede og gulerod vendt i dressing af græsk yoghurt, honning, hvidløg og balsamico eddike og så skal den stå nogle timer og trække i køleskabet. Den er især god til en lammesteg... Mums og gerne med bagte kartofler og så en grøn salat Så kan man helt undervære sovs, fordi den kan bruges både i kartoflerne og ovenpå salaten :)
15 år26. september 2009 kl. 23:36
biologi c
fra vegetarkontakt.
Rødbede-deller
2 kopper revet (frisk) rødbede
1 kop revet gulerod
1 kop revet yam (almindelig rå kartoffel kan bruges)
1 finthakket skalotteløg
½ kop mel
1/4 kop majsstivelse (Maizena)
½ teske salt
½ teske peber
1/4 kop vand
Olie til panden
Bland alt godt - slut af med vandet og bland indtil melet er opløst. Varm en tykbundet pande på lidt under medium varme. Lav små deller med dejen og steg cirka 5 minutter på hver side. Spis!
Rødbede-deller
2 kopper revet (frisk) rødbede
1 kop revet gulerod
1 kop revet yam (almindelig rå kartoffel kan bruges)
1 finthakket skalotteløg
½ kop mel
1/4 kop majsstivelse (Maizena)
½ teske salt
½ teske peber
1/4 kop vand
Olie til panden
Bland alt godt - slut af med vandet og bland indtil melet er opløst. Varm en tykbundet pande på lidt under medium varme. Lav små deller med dejen og steg cirka 5 minutter på hver side. Spis!
15 år27. september 2009 kl. 17:12
biologi c
Spinatfad med pastinakker
Inspireret af en ret jeg fik på min yndlingsrestaurant i Flensborg har jeg kreeret denne ret. Forskellen er at den er enormt fedtfattig fordi spinaten ikke er stuvet og at jeg bruger pastinakker i stedet for kartofler, som de brugte på restauranten.
Ingredienser
1 stort grofthakket løg
900 g. optøet spinat
4 pastinakker, skåret i skiver.
En pose revet ost
Salt og peber
Paprika
Tænd ovnen på 200C. Kog spinaten, hæld væden fra og krydr med salt og peber, forkog pastinakkerne og steg løgene en smule. Læg det hele i et fad og top med revet ost som du krydrer med paprika.
Gratinér i ovnen indtil osten er gylden og server med salat og brød til.
Veganere erstatter selvfølgelig bare osten med vegansk ost
Inspireret af en ret jeg fik på min yndlingsrestaurant i Flensborg har jeg kreeret denne ret. Forskellen er at den er enormt fedtfattig fordi spinaten ikke er stuvet og at jeg bruger pastinakker i stedet for kartofler, som de brugte på restauranten.
Ingredienser
1 stort grofthakket løg
900 g. optøet spinat
4 pastinakker, skåret i skiver.
En pose revet ost
Salt og peber
Paprika
Tænd ovnen på 200C. Kog spinaten, hæld væden fra og krydr med salt og peber, forkog pastinakkerne og steg løgene en smule. Læg det hele i et fad og top med revet ost som du krydrer med paprika.
Gratinér i ovnen indtil osten er gylden og server med salat og brød til.
Veganere erstatter selvfølgelig bare osten med vegansk ost
15 år27. september 2009 kl. 17:14
biologi c
glemte at skeive at opskriften er fra vegetarkontakt.dk
15 år27. september 2009 kl. 17:15
Anemone37 (slettet)
Tillykke med dit flotte vægttab! Godt gået!
Sikke en tråd af lækre opskrifter - der er noget der skal prøves af.
Her er min ynglingsret med rødbeder - perfekt i efteråret og vinteren.
Kog rødbeder møre. Smut skrallen af og skær i både.
Server drysset med hakkede hasselnødder og persille.
Dertil græsk yoghurt rørt m fintrevet frisk peberrod, lidt citronsaft, salt og peber.
VH Anemone
Sikke en tråd af lækre opskrifter - der er noget der skal prøves af.
Her er min ynglingsret med rødbeder - perfekt i efteråret og vinteren.
Kog rødbeder møre. Smut skrallen af og skær i både.
Server drysset med hakkede hasselnødder og persille.
Dertil græsk yoghurt rørt m fintrevet frisk peberrod, lidt citronsaft, salt og peber.
VH Anemone
15 år27. september 2009 kl. 20:58
Jeg kan godt se at jeg fik formuleret mig forkert, så jeg prøver lige igen - på en anden måde.
Jeg har stor hjælp af min diætist! Men - og det er den anden side af sagen - de er ikke overvægtige. Derfor har de svært ved at sætte sig ind i hvad der foregår oven i hovedet, når der kommer andre ting i maven. Altså, mad påvirker også humør og sindstilstand og nogle ting kan man jo nærmest blive afhængig af (chokolade som et meget brugt eksempel) og netop på det mentale område tror jeg mere på den reelle fagkundskab: Jer, der har tabt jer. Jer, der er igang med at tabe jer. Og jer, der måske bedre kan sætte jer ind i tankerne og følelserne bag!
Så jeg bruger diætist og det er jo heller ikke fordi de er totalt uden empati. Men erfaring tæller bare også i min bog!
Og tak for rosen - det har været hårdt, men sådan skal livet være! Ellers kan man ikke mærke man er i live! :-)
De ovnbagte bliver prøvet i aften og bliver anmeldt herinde imorgen...
Mvh /DG