4 kartofler, 2 pastinakker og 1 rødbede i tynde skiver i et ovnfast fad. En olie baseret på stærk chili (det betyder ikke at selv olien er stærk), hvidløg, oregano, basilikum og timian vendes i. Herefter krydres med salt og peber, inden en smule god balsamico rystes med let hånd over. Bagt i ovn i ca. 1 time ved 200 grader, så alt får en skorpe.
Dertil en grøn salat med diverse ting og hårdt stegte kyllingeinderfiléter (hårdt stegt betyder stegt ved meget høj varme i få minutter og henstillet på laveste blus til de er færdige - giver en dejlig sprød skorpe og en meget saftig og blød indre konsistens) krydret med primært salt og peber, men også lige penslet med balsamico.
Resultatet var virkelig godt. Mine to kompagnoner var også meget tilfredse, dog savnede vi måske lidt dressing til rodfrugterne. Disse smagte dog rigtig godt, især var rødbeden en god overraskelse, som vi jo ellers kun kendte i den syltede variant.
Et meget kalorielet og meget smagfuldt måltid. Kan skæres i størrelse til frokoster og resterne vurderes til at være gode lunet i en pita med karrydressing.
Karakter: 8 ud af 10 og klart noget der vil komme på min liste over fremtidige opskrifter. Passer også sig selv, så man har tid til resten mens de bager færdig!
Mvh /DG
(næste gang bliver det salaten... ...dog uden bønner, da jeg er allergisk)
#12 af dippegalant (slettet)
Jeg kan godt se at jeg fik formuleret mig forkert, så jeg prøver lige igen - på en anden måde.
Jeg har stor hjælp af min diætist! Men - og det er den anden side af sagen - de er ikke overvægtige. Derfor har de svært ved at sætte sig ind i hvad der foregår oven i hovedet, når der kommer andre ting i maven. Altså, mad påvirker også humør og sindstilstand og nogle ting kan man jo nærmest blive afhængig af (chokolade som et meget brugt eksempel) og netop på det mentale område tror jeg mere på den reelle fagkundskab: Jer, der har tabt jer. Jer, der er igang med at tabe jer. Og jer, der måske bedre kan sætte jer ind i tankerne og følelserne bag!
Så jeg bruger diætist og det er jo heller ikke fordi de er totalt uden empati. Men erfaring tæller bare også i min bog!
Og tak for rosen - det har været hårdt, men sådan skal livet være! Ellers kan man ikke mærke man er i live! :-)
De ovnbagte bliver prøvet i aften og bliver anmeldt herinde imorgen...
Mvh /DG