#12 af bruger slettet
Et spørgsmål om "isis"-slik...
Du læser en tråd i debat > kostbruger slettet
re: "Osmotisk"
Celler er indrettet forskelligt. Nogle tillader transport af en masse forskellige stoffer, andre kun af få. Hvad der menes med osmose er, at hvis en cellevæg ikke kan tillade transport af eksempelvis salt i en lakrids, så vil cellerne for at udligne dette (opnå equillibrum, der betyder lige mængde koncentration) trække vandet over på den anden side af cellevæggen fordi vandet er det eneste som cellevæggen er permeabel overfor.
Shit det bringer minder tilbage...
Men det er altså ikke farligt, og de fleste skal spise ret store mængder for at opleve diarre...
Shit det bringer minder tilbage...
Men det er altså ikke farligt, og de fleste skal spise ret store mængder for at opleve diarre...
16 år15. september 2008 kl. 09:37
bruger slettet
Det er desværre ikke helt sandt, Mette - eller også afhænger det af, hvordan man definerer "ret store mængder" :-) Jeg kan ikke spise eksempelvis en lille pose sukkerfri Blue Jeans eller Poletter (under 100 g) uden at få megaondt i maven, luft i maven og det der er værre. Tror man er forskelligt følsom overfor det...
16 år16. september 2008 kl. 15:05
bruger slettet
øv..
nå, det kan da godt være jeg har misforstået det så. Troede faktisk man skulle indtage en hel del før der skete noget...
Pas på maverne derude ;-)
nå, det kan da godt være jeg har misforstået det så. Troede faktisk man skulle indtage en hel del før der skete noget...
Pas på maverne derude ;-)
16 år16. september 2008 kl. 15:52
da.wikipedia.org