Et spørgsmål om "isis"-slik...
Du læser en tråd i debat > kostAnonym
re: Et spørgsmål om "isis"-slik...
(et forældet link til politiken.dk er blevet fjernet)
16 år14. september 2008 kl. 21:01
iakob
Nu kender jeg ikke lige saltlakridserne, men jeg havde samme oplevelse med deres salmiak bolcher. Jeg spurgte Lone (som er administrator på - og udvikler af madital.dk) i madital-rummet og efter lidt research vendte hun tilbage med beskeden om at der findes to lovlige måder at beregne kalorier på. Den ene medtager kostfibre i beregningen og den anden gør ikke.
Jeg mener der står noget mere om den sag i hjælpen (se link til Hjælp nedest på siden, under den grå boks, til højre - eller tryk ctrl-f og søg på hjælp).
Jeg mener der står noget mere om den sag i hjælpen (se link til Hjælp nedest på siden, under den grå boks, til højre - eller tryk ctrl-f og søg på hjælp).
16 år14. september 2008 kl. 21:01
kong uggermugger (slettet)
hej =) prøv at tjecke den her side. Den går godt nok kun på hvad der ikke er sukker i, men nogle af dem er også lave i kcal. De laveste er 110 kcal. Knus
16 år14. september 2008 kl. 21:15
16 år14. september 2008 kl. 21:17
bruger slettet
Undrer mig lidt, for jeg har også lakridsudgaven af Nellies Dellies indtastet og hos mig siger den 72 kalorier pr. 100 gram...
16 år14. september 2008 kl. 21:42
Kaffen (slettet)
Tak for svar, Lakob - ved ikke helt om jeg forstod svaret under "hjælp", men vælger at regne med det der står på varedeklarationen. Det er alligevel så små doser (1-2 stk. = 3 g. = 3-6 kcal. en gang imellem).
Til Anonym (hvorfor anonym?)! Der nu ret stor kcal. forskel i dette tilfælde - jeg undgår ellers altid sukkerfri produkter, undtaget er dog gajoler og så disse lakridser jeg nu lige har prøvet.
@Stitch! Tak for linket - tror jeg vil prøve nogle af vingummierne, da de her saltlakridser er meget salte.
Til Anonym (hvorfor anonym?)! Der nu ret stor kcal. forskel i dette tilfælde - jeg undgår ellers altid sukkerfri produkter, undtaget er dog gajoler og så disse lakridser jeg nu lige har prøvet.
@Stitch! Tak for linket - tror jeg vil prøve nogle af vingummierne, da de her saltlakridser er meget salte.
16 år14. september 2008 kl. 21:48
Kaffen (slettet)
@Mette Szabo - aj, det var da mærkeligt! Tror lige jeg må prøve at taste dem ind igen, så. Tak!
16 år14. september 2008 kl. 21:50
grunden til der står at energigivende sødestoffer kan give mavegener er at fx sukkeralkoholen maltitol, har en osmotisk effekt. Det betyder, at spiser man for meget, trækkes der ved osmotisk kraft væske til tarmen – og det kan resultere i ondt i maven og diarre. (kopieret fra kvindeguiden) =O) så det forklarer jo en del de dage man har fået lidt for meget..
16 år14. september 2008 kl. 21:58
Kaffen (slettet)
"Osmotisk"
"Osmotisk" - det lyder ellers helt eksotisk, hæ hæ! Men det kan det selvfølgelig også være, at skulle sidde længe på tønden med "ferie-mave".
Det tror jeg min kæreste kommer til, for jeg havde taget posen med ind til sofabordet her til aften, for at skrive den ind som "ny vare". Og han syntes de var gode og har nok spist 6-8 stykker, selvom jeg har advaret ham - så nu må vi se!
Ps. troede egentlig også det havde noget med fiber-indholdet at gøre?
Det tror jeg min kæreste kommer til, for jeg havde taget posen med ind til sofabordet her til aften, for at skrive den ind som "ny vare". Og han syntes de var gode og har nok spist 6-8 stykker, selvom jeg har advaret ham - så nu må vi se!
Ps. troede egentlig også det havde noget med fiber-indholdet at gøre?
16 år14. september 2008 kl. 22:26
Er der evt. andet slik med lav-kcal. I kan anbefale?