Danskerne har en kedelig sukkerrekord

Du læser en tråd i debat > kost

re: Danskerne har en kedelig sukkerrekord
Problemet er at skolen/kommunen vælger den billigste løsning istedet for den sundste.

Men Karina, jeg kan ikke forstå at når du har det dårlig med at drikke light(hvilket jeg godt forstår) at du så gør det. Du burde enten helt stoppe eller skifte til almindelig sodavand.
16 år29. september 2008 kl. 11:47
"Er der slet ikke penge i at levere sandwiches og mælk og frugt til skolerne?"

Hvad er der blevet af selv at tage vare for hvad ens børn kommer i munden og give dem en god nærende madpakke med? Det fik jeg da da jeg gik i skole.
Man kan jo ikke bare ligge alt over på andre :-)
16 år29. september 2008 kl. 14:57
Hvor vildt, det troede jeg faktisk ikke. Jeg forstår ikke hvordan lande som Spanien ikke kan overgå Danmark - har lige været der på ferie og det var stortset næsten umuligt at købe sundt der - KUN hvidt brød, især med sukker og choko indeni, croissanter, is og friturestegt mad var hvad størstedelen havde at byde på rundt omkring.
i en dansk butik eller bager kan man til forskel købe grov brød, salater og sandwiches med kødfyld og ikke kun sukkerbrød, som Spanien! og vi var mange forskellige steder, så det var altså rimelig generelt :O havde det så dårligt efter 6 dage da jeg kom hjem igen..
16 år29. september 2008 kl. 19:38
"Man kan jo ikke bare ligge alt over på andre :-)"

Næ.. men eftersom fedmeepedemien er et samfundsproblem og eftersom at dårlig indlæring i skolerne bliver et samfundsproblem med tiden, så er det måske også noget som samfundet burde interessere sig for?

Faktum er jo også at ingen forældre kan kontrollere om den sunde, smurte madpakke havner i skraldespanden (eller i mine børnehavebørns tilfælde: kommer uspist med hjem igen i kassen). Men sandsynligheden for at det skete måske var lidt mindre hvis der var lækre omgivelser at spise sin lækre sandwich i (ala hyggelig restaurant-agtig fremfor kold skolekantine).

Og endelig så er det vel også at tage ansvar for sine børn hvis man punger en formue ud på sund skolemand - også selvom man ikke ligefrem smører den selv? Den nye trend er bestilingsmad fra kantinen på jobbet (man får aftensmaden med hjem og skal bare lige varme dem) og sunde take-outs (det er en helt ny trend som fremtidsforskerne spår en fremtid). Man køber grønt, frugt og fisk på nettet og får det leveret til døren fordi det er nemmere.

Hvorfor er det så slemt også gerne at ville slippe nemt fra at smøre ungernes madpakker? Jeg betalte da gerne lidt for at ungerne kunne få en varieret, sund kost leveret. Og at jeg slap for at skulle stå og smørre fire madpakker (til to børn) som alligevel er slatten ved frokosttide uanset hvordan jeg pakker den ind.

I øvrigt har jeg hørt at australierne er verdens mest overvægtige folk :-)
16 år30. september 2008 kl. 11:43
Vi har fået madordning på mine børns skole i år. Det skal bestilles på nettet mindst to dage før og betales inden levering. Til gengæld kan man bestille en måned frem.
Jeg bestiller til hver mandag og fredag. Enten en sandwich eller en lun ret.
Deruuover er der i minsøns klasse en forælder som har taget initiativ til at bestille frugt hver uge fra "årstiderne" Vi har indtil videre betalt 110 kr som gælder indtil jul, så tages ordningen op igen.

Tror det er meget nemmere at få børnene til at spise sundt hvis det er en fælles ting at alle spiser frugt f.eks.
16 år30. september 2008 kl. 14:09
Jeg tror at det er skolernes og opdragelsens skyld at Danmark er nået så højt på denne statistik. Det er sandsynligvis børnene der trækker det op.

Man kan nok ikke anklage skoleeleverne for at være for sliksultne... Skolerne er utroligt dårlige til at praktisere sunde regler som ingen slik på skolen, og sund sukkerfri kantine. På min gamle skole, skiftede vi ofte kantine fra den ene gang junk til den anden. Og så vovede disse kantiner endda at kalde sig navne som "No Junk", "Pure food" og lignende misvisende navne mens deres diske bugnede med cookies, muffins, slik - og chipsposer som de solgte til fristende priser. For ikke at nævne de mængder af pizza og toast med ost og skinke som børnene blev bespist med.

Hvis skolerne og forældrene var bedre til at lære eleverne om sundhed og give dem sunde vaner, ville det hele nok se bedre ud. Samtidig burde slik faktisk være dyrere end det er, selvom det selvfølgelig ville være optrækkeri, så ville folk nok købe mindre slik, og knap så ofte, hvis alt usundt kostede en bondegård...

16 år30. september 2008 kl. 19:08
Der burde i hvert tilfælde være mod god skik og tone at have sodavandsmaskiner og slik på skoler.

16 år1. oktober 2008 kl. 11:09
Det er jeg så enig i, Iakob. Man ved jo fra sig selv at man i et tight spot tager hvad der er... Og alle på skolen burde jo være interesseret i mere rolige unger?
Ved ikke om du så supersize me i fjernsynet sidste uge? Det er også bare for ulækkert og ikke så lidt skræmmende hvad de amerikanere har gang i. Man kunne få en helt mac menu for lige over 20 kr. Det er da "klart" de sælger så meget af det, når det næsten er billigere end rigtig mad og nogen laver det til dig =) tsk tsk tsk
16 år2. oktober 2008 kl. 15:19
Jeg har set Supersize Me for lang tid siden. Jeg husker bedst hvor dårlig han blev (opkstninger, at han blev frarådet at forsætte af sin læge og hvor utilfreds han kæreste blev med hans... formåen i sengen).
16 år2. oktober 2008 kl. 21:38
he he, nemli.. =) Hun var ikke slemt imponeret. Og hans lever var lige ved at bukke under i stil med en fuldblæst alkoholiker.. Skræmmende
16 år4. oktober 2008 kl. 00:54

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });