Peanuts

Du læser en tråd i debat > kost

re: Peanuts
Nej de gør ikke skade selv om de er ristede. Det jeg snakker om er den nye undersøgelse der viser at rå nødder giver øget vægttab i forhold til samme kur uden rå nødder. I den undersøgelse er det kun nødder der ikke er ristede der øger vægttabet. Ristede nødder øger ikke vægttabet. Det er ikke ensbetydende med at de er skadelige. Det var slet ikke det undersøgelsen gik ud på. Men det gør at de ikke vidste hvorfor rå nødder øger vægttabet da det så ikke kan være fedtsyrene da nødde-olier og ristede nødder ikke øgede vægttabet. De der spiser lidt rå nødder hver dag sammen med en kur (uanset hvilken kur) taber sig mere på den samme tid end folk på nøjagtig samme kur uden rå nødder. Det er pudsigt for de får jo lidt ekstra kalorier når de får nødder men alligevel tabte de sig tydeligvis mere end gruppen uden nødder.
16 år16. januar 2008 kl. 10:27
Men for at svare på det oprindelige spørgsmål:

Peanuts er sunde uanset om de er ristede eller rå. Måske er der forskel på kalorier men ja det er sunde fedtstoffer. Og jo det er helt bestemt at foretrække frem for chips. Chips har ingen næringsværdi.
16 år16. januar 2008 kl. 10:32
Interessant observation!
De saltede peanuts er nok uhensigtsmæssige pga det høje, unødvendige saltindhold.
16 år16. januar 2008 kl. 18:50
Var interesseret i at se forskellen i reelle tal. Ifølge:

kalorietabel.dk

Jordnød, olieristet 2650 KJ (=631 kcal) Fedt per 100 g: 49 g
Jordnød, tørret 2450 KJ (=578 kcal) Fedt per 100 g: 43 g

calorieking.com
Rå penauts 2370 KJ (=567 kcal)

Så der kommer altså flere kalorier hvis de ristes i olie. På Kraft's hjemmeside står at "Ristningen foregår i et oliebad", og hos KIMs bliver de "stegt i palmeolie i 7 min". Ifølge KIMs indeholder de dog kun KJ 2400 (=572 kcal) hvilket er det samme som de tørristede. Ved ikke om man kan stole på det.

Men, jeg vil nu stadig anbefale at man spiser de rå, ikke behandlede - så undgår man også alt for meget salt (der binder både fedt og vand i kroppen, og derfor modvirker vægttab)
16 år17. januar 2008 kl. 13:29
Tak for alle de gode svar! Det er da dejligt at høre at jeg kan snuppe en håndfuld med god samvittighed ind imellem:-) Og holde mig til peanuts enden af snackbordet når jeg er til selskab:-)
16 år18. januar 2008 kl. 11:22

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });