#1 af Anonym
Peanuts
Du læser en tråd i debat > kostAnonym
Peanuts
Hejsa! Er der nogen der ved hvor sunde eller usunde peanuts er? De tørristede er vel egentlig bare jordnødder eller? Er klar over der er mange kalorier i, men er det ikke primært sunde fedtstoffer? Vel at foretrække frem for chips? Håber nogen kan hjælpe...
16 år11. januar 2008 kl. 17:24
dutti (slettet)
re: Peanuts
den diætist jeg bliver undervist af i skolen har jeg netop spurgt om peanuts, der er stadig kalorier i skal man huske!
Hun siger også siger de saltede nødder ikke er specielt usundere end de tørristede så det er sådan set lige meget hvilke af dem man vælger. jeg spiser selv nødder eller kerner næsten hver dag som en lille sund snack for at få nogle af de rigtige fedtstoffer, 10-25 g af gangen ca:-)
Hun siger også siger de saltede nødder ikke er specielt usundere end de tørristede så det er sådan set lige meget hvilke af dem man vælger. jeg spiser selv nødder eller kerner næsten hver dag som en lille sund snack for at få nogle af de rigtige fedtstoffer, 10-25 g af gangen ca:-)
16 år11. januar 2008 kl. 23:08
Frede123 (slettet)
Jeg spiser saltstænger fremfor chips. Må spise 25 stk. som et mellemmåltid.
16 år11. januar 2008 kl. 23:11
iakob
Jeg spiser nødder og frø/kerner på min havregryn om morgenen - dels for at gøre smagsoplevelse lidt mere spændende og dels for at få de gode fedtsyrer. Hvis der er kerner og frø i salatbaren i kantinen, så spiser jeg også en skefuld af dem.
16 år12. januar 2008 kl. 18:44
lomm (slettet)
Jeg ved ikke om det passer, men har engang læst at peanuts (i begrænsede mængder) kan fremme et vægttab.
Har til gengæld også læst at peanuts bliver friturestegt, og derved optager ekstra olie. Jeg spiser derfor altid dem der stadig er i skallen - så får man også lidt "motion" ved at skulle åbne dem, og man kan ikke kaste så mange indenbords så hurtigt.
Har til gengæld også læst at peanuts bliver friturestegt, og derved optager ekstra olie. Jeg spiser derfor altid dem der stadig er i skallen - så får man også lidt "motion" ved at skulle åbne dem, og man kan ikke kaste så mange indenbords så hurtigt.
16 år15. januar 2008 kl. 13:09
lomm (slettet)
Mht friturestegning:
prøv at sammenligne konsistensen af dem i skal og de saltede / tørristede - den ekstra olie burde kunne ses.
prøv at sammenligne konsistensen af dem i skal og de saltede / tørristede - den ekstra olie burde kunne ses.
16 år15. januar 2008 kl. 13:11
iakob
Jeg mener at have læst for nyligt at nødder som sådan fremmer vægttab - i små mængder. Jeg husker ikke lige grunden, men med nødder får man jo nogle vigtige fedtsyrer, så alene af den grund bør man spise nødder hver dag.
Det samme gør sig gældende med kerner (græskarkerner, sesamfrø, solsikkekerner etc etc). Jeg husker ikke hvordan det vender, men nødder indeholder enten mest enkeltumættede fedtsyrer eller flerumættede - og med kernerne er det mest omvendt.
Det samme gør sig gældende med kerner (græskarkerner, sesamfrø, solsikkekerner etc etc). Jeg husker ikke hvordan det vender, men nødder indeholder enten mest enkeltumættede fedtsyrer eller flerumættede - og med kernerne er det mest omvendt.
16 år16. januar 2008 kl. 08:34
slank2008 (slettet)
Det jeg læste er at man ikke ved hvorfor det fremmer vægttab men at enhver undersøgelse og test viser at det tydeligvis sker. Det gælder kun for de der ikke har været behandlet (ristet og saltet). Der er ingen dokumenteret virkning hvis nødderne har været behandlet.
16 år16. januar 2008 kl. 09:18
dutti (slettet)
jeg fik at vide af en diætist som underviser i vores klasse at den ristning ikke gør den store skade for nødderne og hun siger det er lige meget om det er alm nødder eller de andre.
Det kan selvfølgelig være hun tager fejl men hun underviser os i ernæring, så hun burde da have rimelig styr på det.
Det var også hende der satte os til at kostregistrere i 3 dage hjemme, det var det som gjorde jeg kom ind på denne side faktisk, så det kan jeg tabe hende for:-)
Det kan selvfølgelig være hun tager fejl men hun underviser os i ernæring, så hun burde da have rimelig styr på det.
Det var også hende der satte os til at kostregistrere i 3 dage hjemme, det var det som gjorde jeg kom ind på denne side faktisk, så det kan jeg tabe hende for:-)
16 år16. januar 2008 kl. 10:06
dutti (slettet)
ups takke hende for:-)
jeg skal også til undervisning ved hende nu, god dag alle sammen!
jeg skal også til undervisning ved hende nu, god dag alle sammen!
16 år16. januar 2008 kl. 10:07