spiseforstyrrelser..
Du læser en tråd i debat > kostAnonym
re: spiseforstyrrelser..
hey.. jeg er sikker på at ideen med at sætte det herind var god nok, men håber ikke at folk tror at man bliver rask at at læse konsekvenserne? det kræver utrolig meget at blive rask, og hvis man ikke er indstillet på det, kan man få at vide man er ved at dø af det, uden det røre en!
men om ikke andet så er det da rart nok for andre at læse hvad der kan ske.. nytter bare ikke hvis det er til de syge du skriver det..
men om ikke andet så er det da rart nok for andre at læse hvad der kan ske.. nytter bare ikke hvis det er til de syge du skriver det..
16 år2. december 2007 kl. 17:39
Ahimsa (slettet)
Hej.
Ja så vil jeg også blande mig - og først slå lidt på tromme for spiseforstyrrelser. Særligt den tredje.... Binge Eating Disorder. Som er overspisning. Der kan læses en masse godt om BED her: elsebeth.hansen.homepage.dk Der er artikler mm.
Jeg har så også lagt mærke til, at der er en del unge og ikke særligt overvægtige her på siden. Men jeg tror ikke man kommer så langt med en løftet pegefinger.
Jeg tror at de fleste af de som er her, ved at den er gal, de bruger siden som en af mange strategier til at vedligeholde en spiseforstyrrelse.
Jeg har en holdning til den adfærd, men ved at kommentere for meget på det er man jo med til at holde interessen varm og give opmærksomheden for en ikke særlig hensigtsmæssig adfærd!
Ja så vil jeg også blande mig - og først slå lidt på tromme for spiseforstyrrelser. Særligt den tredje.... Binge Eating Disorder. Som er overspisning. Der kan læses en masse godt om BED her: elsebeth.hansen.homepage.dk Der er artikler mm.
Jeg har så også lagt mærke til, at der er en del unge og ikke særligt overvægtige her på siden. Men jeg tror ikke man kommer så langt med en løftet pegefinger.
Jeg tror at de fleste af de som er her, ved at den er gal, de bruger siden som en af mange strategier til at vedligeholde en spiseforstyrrelse.
Jeg har en holdning til den adfærd, men ved at kommentere for meget på det er man jo med til at holde interessen varm og give opmærksomheden for en ikke særlig hensigtsmæssig adfærd!
16 år6. december 2007 kl. 20:26
Anonym
har da ikke noget med opmærksomhed at gøre!
16 år6. december 2007 kl. 22:12
bruger slettet
Ja, mange spiser alt for lidt, men det er min opfattelse, at mange bruger sitet lige som jeg - nemlig til at regne enkelte måltider ud og naturligvis også dagskosten en gang imellem.
Måske taster man halvdelen af dagskosten ind og glemmer resten eller taster noget ind på andres vegne og så glemmer at slette det igen. Jeg tror ikke, at man skal ligge så meget i de tal, for i så fald er der mange, der må være døde af sult!
Måske taster man halvdelen af dagskosten ind og glemmer resten eller taster noget ind på andres vegne og så glemmer at slette det igen. Jeg tror ikke, at man skal ligge så meget i de tal, for i så fald er der mange, der må være døde af sult!
16 år7. december 2007 kl. 11:16
Ahimsa (slettet)
Altså for egen regning mener jeg også det handler om opmærksomhed forstået på den måde at man jo giver en god grund til at beskæftige sig med emnet på en usund måde ved at svare på disse indlæg.
Desuden tror jeg at mange som har en spiseforstyrrelse(særligt i den anoretiske del) synes at det er et skulderklap at få at vide at man spiser for lidt.
Men igen det er for egen regning og jeg tager skraldet for det og har valgt ikke at være anonym ;-)
Desuden tror jeg at mange som har en spiseforstyrrelse(særligt i den anoretiske del) synes at det er et skulderklap at få at vide at man spiser for lidt.
Men igen det er for egen regning og jeg tager skraldet for det og har valgt ikke at være anonym ;-)
16 år7. december 2007 kl. 20:50
Anonym
synes efterhånden at det er blevet en modedille at skulle svine spiseforstyrrede til!
16 år7. december 2007 kl. 21:25
bruger slettet
Hej anonyme... Ja undskyld, men nu bliver jeg f...... sur. Svine til?? - folk er bekymrede og kommer med deres mening. Det er ikke sjovt at f.x se ens datter (måske teenager eller yngre) som er radmager, snakke om man er tyk og intet spiser.. Døden er altså tæt på og det er IKKE urealistisk.. Måske er du ikke ret gammel, men det er altså et stort problem både i Danmark og resten af verden.. Jeg kunne skrive meget mere, men prøver at være nogenlunde upolitisk på disse sider, men du (anonym) gør mig bare så sur, og beviser at du slet ikke ved hvor farligt det er..'
Hilsen IKKE anonym
Marianne Hansen, 38 år
2 børn på 12 og 15 år
Hilsen IKKE anonym
Marianne Hansen, 38 år
2 børn på 12 og 15 år
16 år7. december 2007 kl. 22:12
Anonym
jeg ved godt det er farligt. synes bare der er for meget debat omkring det.
jeg ved godt at folk i deres bedste tro laver reklamer og støtte kampagner og taler en masse om det osv osv om det, men det får altså bare flere folk til at falde i. mange unge, især piger er meget modtagelig overfor den slags, og hver gang det så nævnes så bliver man bare opmæksom på det..
jeg ved godt at folk i deres bedste tro laver reklamer og støtte kampagner og taler en masse om det osv osv om det, men det får altså bare flere folk til at falde i. mange unge, især piger er meget modtagelig overfor den slags, og hver gang det så nævnes så bliver man bare opmæksom på det..
16 år7. december 2007 kl. 23:25
bruger slettet
Først og fremmest, er alle spiseforstyrrelser ikke ens.
Derfor skal de ikke behandles ens, derfor kan i få lange diskussioner om hvad en spiseforstyrrelse er, fordi i måske kender en der har haft en med den form for spiseforstyrrelse i snakker om.
Der er forskellige årsager til spiseforstyrrelser. Nogle ønsker at få opmærksomhed, fordi de har et problem. De ønsker hjælp. Samtidig kan de være så usikre på sig selv, at de føler at kontrollen over maden er det eneste de har styr på og kan finde ud af. Derfor KAN de være dejlig at få at vide at man er tynd og sådan, ligesom det kan være dejligt for en at få at vide man har spillet en god fodbold kamp. Det er selvfølgelig ikke det samme, men glæden ved det er nogenlunde den samme.
MEN for nogle kan det faktisk være rigtigt sårende at få at vide de er tynde, fordi de har et andet syn på sig selv. De ønsker måske at være ligesom alle andre, og ved at få at vide de er FOR tynde, kommer de igen udenfor den boks hvor de er "unormale".
Ikke en spiseforstyrrelse er 100% den samme som en anden, der kan være fællestræk, og maden er midlet der bliver brugt, men, man kan ikke sætte spiseforstyrrelse i bås og sige sådan og sådan!
Jeg synes alligevel det er fint i oplyser om det, fordi selvom man har en spiseforstyrrelse, kan NOGEN tænke, hey, det her er vidst ved at gå over gevind.. Men igen, ingen person er ens.. derfor er en spiseforstyrrelse det heller ikke!
Derfor skal de ikke behandles ens, derfor kan i få lange diskussioner om hvad en spiseforstyrrelse er, fordi i måske kender en der har haft en med den form for spiseforstyrrelse i snakker om.
Der er forskellige årsager til spiseforstyrrelser. Nogle ønsker at få opmærksomhed, fordi de har et problem. De ønsker hjælp. Samtidig kan de være så usikre på sig selv, at de føler at kontrollen over maden er det eneste de har styr på og kan finde ud af. Derfor KAN de være dejlig at få at vide at man er tynd og sådan, ligesom det kan være dejligt for en at få at vide man har spillet en god fodbold kamp. Det er selvfølgelig ikke det samme, men glæden ved det er nogenlunde den samme.
MEN for nogle kan det faktisk være rigtigt sårende at få at vide de er tynde, fordi de har et andet syn på sig selv. De ønsker måske at være ligesom alle andre, og ved at få at vide de er FOR tynde, kommer de igen udenfor den boks hvor de er "unormale".
Ikke en spiseforstyrrelse er 100% den samme som en anden, der kan være fællestræk, og maden er midlet der bliver brugt, men, man kan ikke sætte spiseforstyrrelse i bås og sige sådan og sådan!
Jeg synes alligevel det er fint i oplyser om det, fordi selvom man har en spiseforstyrrelse, kan NOGEN tænke, hey, det her er vidst ved at gå over gevind.. Men igen, ingen person er ens.. derfor er en spiseforstyrrelse det heller ikke!
16 år8. december 2007 kl. 09:02
Konsekvenser af anorexia nervosa
Overdreven motion og underernæring medfører forsinket pubertet eller ophør af menstruationen. Stofskiftet falder i udtalte tilfælde. Det medfører lav legemstemperatur, langsom puls, tør hud og forstoppelse. Langvarig underernæring svækker musklerne, skader hjernen og kan hæmme væksten. Der kan opstå muskelkramper, hjerterytmeforstyrrelser, knogleskørhed og hormonelle forstyrrelser. Overdreven motion kan give ledskader.
Tristhed, lav selvtillid, irritabilitet og social isolation ses hyppigt. Der er indlærings- og koncentrationsbesvær, og til trods for træthed kan den syge være hyperaktiv og i stadig bevægelse.
Konsekvenser af bulimia nervosa
Hyppige opkastninger kan medføre akutte smerter i mave og spiserør, og resultere i skader på tænderne som følge af ætsning fra mavesyren. Brug af afføringsmidler kan forstyrre tarmfunktionen, og medføre træg eller oppustet mave. Kroppens væskebalance og hormonelle balance forstyrres og menstruationen kan ophøre.
En vis social tilbagetrækning ses ofte i kølvandet på bulimi, fordi den unge føler det skamfuldt ikke at have kontrol over spisningen og derfor forsøger at skjule symptomerne. Ofte deltager hun kun nødtvungent i måltider. Tilsyneladende er hun velfungerende.
Fakta
Den hyppigste dødsårsag for piger mellem 14 og 24 år er anoreksi.
I Danmark lider cirka 75.000 mennesker af en spiseforstyrrelse; heraf har 5000 anoreksi.