mangler hjælp..
Du læser en tråd i debat > gode rådcvk
re: mangler hjælp..
Hej eorb
Jeg synes du skal tage dig en god snak med din læge om muligheden for at komme til at tale med en psykolog. Der er mange gange mulighed for at få en henvisning, og dermed tilskud til samtalerne. At finde den rette psykolog - Det er så en helt anden sag......
Personligt har jeg den erfaring, at selvom jeg absolut ikke synes at JEG havde brug for en psykolog og at samtalerne ikke flyttede meget, så satte det alligevel en masse tanker igang om hvorfor jeg handler og reagerer som jeg gør overfor mig selv og mine omgivelser. Det har hjulpet mig til at finde et positivt livssyn frem, efter at jeg havde været helt nede og vende.
Men hensyn til mad, så tror jeg det er meget vigtigt for dig at maden er sund og lækker. Prøv i første omgang at leve op til de 8 kostråd: 6 (hundrede gram frugt og grønt) om dagen, fisk flere gange om ugen, osv.
Prøv nogle nye tilberedningsmetoder: Plejer du at spise grønsagerne rå, så kog eller bag dem. Brug tid på at tilberede maden - skær det fint/tyndt ud og anret det pænt. Brug nødder og tørret frugt som krydderier. Prøv noget nyt! Da jeg var på din alder, var min kost ret ensidig, og så bliver man hurtigt træt af den. Variation er vigtig, men det kræver at du tager dig tid til at planlægge og tilberede maden.
Håber du finder din vej til et sundt liv!
:-)
Jeg synes du skal tage dig en god snak med din læge om muligheden for at komme til at tale med en psykolog. Der er mange gange mulighed for at få en henvisning, og dermed tilskud til samtalerne. At finde den rette psykolog - Det er så en helt anden sag......
Personligt har jeg den erfaring, at selvom jeg absolut ikke synes at JEG havde brug for en psykolog og at samtalerne ikke flyttede meget, så satte det alligevel en masse tanker igang om hvorfor jeg handler og reagerer som jeg gør overfor mig selv og mine omgivelser. Det har hjulpet mig til at finde et positivt livssyn frem, efter at jeg havde været helt nede og vende.
Men hensyn til mad, så tror jeg det er meget vigtigt for dig at maden er sund og lækker. Prøv i første omgang at leve op til de 8 kostråd: 6 (hundrede gram frugt og grønt) om dagen, fisk flere gange om ugen, osv.
Prøv nogle nye tilberedningsmetoder: Plejer du at spise grønsagerne rå, så kog eller bag dem. Brug tid på at tilberede maden - skær det fint/tyndt ud og anret det pænt. Brug nødder og tørret frugt som krydderier. Prøv noget nyt! Da jeg var på din alder, var min kost ret ensidig, og så bliver man hurtigt træt af den. Variation er vigtig, men det kræver at du tager dig tid til at planlægge og tilberede maden.
Håber du finder din vej til et sundt liv!
:-)
17 år27. oktober 2007 kl. 10:01
bruger slettet
Hej Helle..
tak for dine råd.. og du kan tro det er iorden, at du "blander" dig.. det er jeg kun glad for..
jeg kender godt til hende Anni Brøgger fra Træden - jeg er opvokset ved Brædstrup..
Men jeg har haft så mange dårlige oplevelser med psykologer.. havde tre forskellige igennem folkeskolen, og derefter også en tre stykker.. så har nok lidt mistet modet..
har nok bare tænkt det er mig der er noget galt med..
tak for dine råd.. og du kan tro det er iorden, at du "blander" dig.. det er jeg kun glad for..
jeg kender godt til hende Anni Brøgger fra Træden - jeg er opvokset ved Brædstrup..
Men jeg har haft så mange dårlige oplevelser med psykologer.. havde tre forskellige igennem folkeskolen, og derefter også en tre stykker.. så har nok lidt mistet modet..
har nok bare tænkt det er mig der er noget galt med..
17 år29. oktober 2007 kl. 13:40
bruger slettet
Til alle jer andre..
tak for alle jeres gode råd..
- jeg prøver virkelig.
tak for alle jeres gode råd..
- jeg prøver virkelig.
17 år29. oktober 2007 kl. 13:41
Tillader mig at blande mig, selvom jeg ikke kender dig, eller kender til de ting du går igennem.
Jeg ved det vil være rigtig godt for dig at komme i prof. behandling ved en terapeut. Min erfarring er at psykologer mest er til for at lytte til deres klienter. Hvis du finder en terapeut, gerne inden for det systemiske, så får du nogle redskaber til at komme videre. Kan læse at selv er indstillet på komme ud af din situation og gerne selv vil gøre en indsats. Derfor er jeg sikker på en terapeut vil kunne hjælpe dig videre... :)
Personligt har jeg haft STOR gavn af det, blandt andet ang. min overvægt. Det er pisse svært at tage sig sammen og ringe til en terapeut, men har du først overvundet det, vil jeg mene du er halvvejs.
Jeg kender 2 terapeuter inden for det systemiske, desværre ikke i Århus men måske du kunne spørge dem om de kender én i Århus?
Den ene hedder Annie Brøgger og ligger ved Brædstrup
systemisk-psykoterapi.dk
her kan du læse mere om hende, og sende hende en mail hvis det er rarer.
Den anden hedder Sonja Jensen hendes mailadresse er *** email-adresse er fjernet ***
Hvis du er interesseret i hendes telefonnummer skal du bare sige til ;)
Håber det er ok for dig jeg kommer med dette råd...
Andet kan jeg ikke gøre for dig. Jeg synes det er fedt du skriver herinde og du er velkommen til at henvende dig herinde igen og igen ;) Som du kan se er der rigtig mange søde mennesker som gerne vil give dig opbakning og støtte... ;)
Kærligste knus