#12 af bruger slettet
Overspiser
Du læser en tråd i debat > gode rådbruger slettet
re: Overspiser
Jeg tænkte det samme da jeg læste indlægget. Det er dog vigtigt at pointere, at overspisning desværre er en meget normal spiseforstyrrelse i Danmark. En overspiser er oftest en person der dagligt har kontrol med indtaget af mad, men som sommetider mister kontrollen hvor fornuften forsvinder.
Det ses ofte hos personer der er overvægtige eller har været det, og er på en stram kur med en masse regler. Hvad må man og hvad er forbudt?! Man kan sagtens tabe sig som overspiser, men det kan også tage overhånd. Spiseforstyrrelsen minder utrolig meget om bulimi med den forskel, at en bulimiker ville stikke en finger i halsen efter "ædegildet" og kaste maden op igen af skam.
Det er vigtigt at man er klar over, at det ikke kan løses ved flere regler om hvordan man må spise og hvor meget vand man skal drikke osv. Det er nemlig disse regler der gør ens forhold til mad kompliceret.
Jeg tror det ville være en god idé, hvis du satte dig ned og tænkte over hvilke situationer det er, at du har svært ved at styre dit indtag af mad. Det er utrolig usundt både for kroppen og for selvtilliden at miste kontrollen på den måde du beskriver og det kan udvikle sig til bulimi da følelsen af kvalme og evt. skam og ærgelse kan gøre det nemt at kaste op bagefter.
Det er vigtigt at du ved, at overspisning er en sygdom der opstår pga. nogle følelser man har i sig. Ofte en følelse af, at man ikke har kontrol over sig selv når man spiser som du beskriver det. Jeg ville undersøge nogle sider på nettet der handler om spiseforstyrrelser og se om du kan genkende nogle af aspekterne i dig selv.
Håber du finder ud af det hele!
Det ses ofte hos personer der er overvægtige eller har været det, og er på en stram kur med en masse regler. Hvad må man og hvad er forbudt?! Man kan sagtens tabe sig som overspiser, men det kan også tage overhånd. Spiseforstyrrelsen minder utrolig meget om bulimi med den forskel, at en bulimiker ville stikke en finger i halsen efter "ædegildet" og kaste maden op igen af skam.
Det er vigtigt at man er klar over, at det ikke kan løses ved flere regler om hvordan man må spise og hvor meget vand man skal drikke osv. Det er nemlig disse regler der gør ens forhold til mad kompliceret.
Jeg tror det ville være en god idé, hvis du satte dig ned og tænkte over hvilke situationer det er, at du har svært ved at styre dit indtag af mad. Det er utrolig usundt både for kroppen og for selvtilliden at miste kontrollen på den måde du beskriver og det kan udvikle sig til bulimi da følelsen af kvalme og evt. skam og ærgelse kan gøre det nemt at kaste op bagefter.
Det er vigtigt at du ved, at overspisning er en sygdom der opstår pga. nogle følelser man har i sig. Ofte en følelse af, at man ikke har kontrol over sig selv når man spiser som du beskriver det. Jeg ville undersøge nogle sider på nettet der handler om spiseforstyrrelser og se om du kan genkende nogle af aspekterne i dig selv.
Håber du finder ud af det hele!
16 år8. april 2008 kl. 11:21
bruger slettet
okay- det er måske lige gået op for mig at jeg er overspiser :(
eller 5 kanelsnegle ( nu spiser jeg godt nok ikke kage) og det at blive ved med at spise et eller andet selvom man er mæt, troede jeg da var meget normalt. Det har jeg da set en del gøre også...
eller 5 kanelsnegle ( nu spiser jeg godt nok ikke kage) og det at blive ved med at spise et eller andet selvom man er mæt, troede jeg da var meget normalt. Det har jeg da set en del gøre også...
16 år15. april 2008 kl. 22:38
Anonym
vil også lige sige jeg overspiser. kan spise en pizza, 2 poser chips, 2 pakker småkager på under 2 timer. vejer 56 kg så er ikke overvægtig. sulter også mig selv, men får de her ædeflip tit..
16 år20. april 2008 kl. 21:23
bruger slettet
ok så meget spiser jeg ikke(gjorde det tidligere, og der var jeg heller ikke overvægtig), men kan sagtens spise 500 g. frugt eller mere fx!
16 år25. april 2008 kl. 10:34
nihra
Tror langt fra du er den eneste med det problem at du spiser længe efter at din mave er fyldt. Jeg har det på samme måde, på trods af at jeg får det fysisk dårligt. Især slik, kage og chips er kan jeg ikke stoppe med hvis det er foran mig. Mit trick er at gemme det væk - simplethen stille det et sted så jeg er nød til at gå efter det hver gang jeg skal have en håndfuld slik. På den måde skal jeg tænke over det hver gang jeg rejser mig.
Mht. aftensmad så laver jeg kæmpe portioner som jeg så fryser ned i (meget) små portioner. Det betyder at jeg kun tager en lille portion op af fryseren hver gang. Synes jeg så at det for en gangs skyld er for lidt er jeg tvunget til at spæde op med grøntsager så som fryseblandinger eller tomater på dåse.
I øvrigt stort tillykke med vægttabet :)
Mht. aftensmad så laver jeg kæmpe portioner som jeg så fryser ned i (meget) små portioner. Det betyder at jeg kun tager en lille portion op af fryseren hver gang. Synes jeg så at det for en gangs skyld er for lidt er jeg tvunget til at spæde op med grøntsager så som fryseblandinger eller tomater på dåse.
I øvrigt stort tillykke med vægttabet :)
16 år8. juni 2008 kl. 20:10
elsebeth.hansen.homepage.dk
Det er ikke for at være ude med riven eller rode i dine ting, men meget af det som du beskriver, kunne lyde som noget af det, der er beskrevet på Elsebeth Søs Hansens site.
De bedste tanker herfra.