#1 af Anonym
Overspiser
Du læser en tråd i debat > gode rådAnonym
Overspiser
Jeg har et stort problem med mad! Jeg er simpelthen for glad for det! Jeg er egentlig ikke overvægtig, men har tendens til at spise til jeg revner hver gang der står mad foran mig. Jeg bliver så dårlig hver gang, får ondt i maven og kvalme, og psykisk får jeg det også ret skidt. Selvom jeg egentlig ikke vejer for meget føles det ret skidt at proppe mig sådan. Jeg tager jo på, og spiser så lidt mindre indtil næste gang nogen serverer et eller andet for mig. Idag var jeg til brunch og udvalget var overdådigt! I stedet for en kanelsnegl spiste jeg fem, og selv da min mave for længst havde sagt stop proppede jeg stadig lige lidt mere brød og småkager i mig. Jeg kan bare ikke stoppe! Det smager jo så godt! Men hvad skal jeg gøre? Min samvittighed kan ikke klare det længere, og jeg er træt af min sure mave som bliver større og større... Er der nogen der har nogle gode råd? Andre der oplever samme ekstreme ædeflip gang på gang? Selvom jeg ved at jeg får det dårligt kan jeg ikke lade være... Hver gang siger jeg til mig selv at det er sidste gang jeg gør det, men... Det holder altså ikke. Øv og av min mave. Hjælp mig!
17 år12. oktober 2007 kl. 16:31
iakob
re: Overspiser
Er det her en troll?
Hm.. jeg vil i hvert tilfælde råde dig til at skrive hvem du er, så vi ikke tror at vi er ofre for en spøg.
Du skriver at du ikke er overvægtig, men samtidigt lyder det meget underligt at du kan spise sådan uden at være overvægtig.
Jeg er også glad for mad og har tidligere haft svært ved at stoppe. Jeg gjorde det at jeg købte et armbånd fra kræftens bekæmpelse og satte den på min højre arm - det følges underligt og den mindede mig konstant - men diskret - om at jeg skulle tænke mig om.
Hvis det ikke er nok, så råder jeg dig til at rejse dig fra bordet og gå væk i 10-15 minutter. Imens kan du jo så passende tænke på hvordan du ikke vil spise mere når du kommer tilbage - og hvordan du bedst undgår at spise mere.
En af mine erfaringer er at putte den brugte serviet ned i nogle madrester på min tallerken hjælper. Det ser ganske vist ikke særlig pænt ud, men det er jo hele ideen.
Hm.. jeg vil i hvert tilfælde råde dig til at skrive hvem du er, så vi ikke tror at vi er ofre for en spøg.
Du skriver at du ikke er overvægtig, men samtidigt lyder det meget underligt at du kan spise sådan uden at være overvægtig.
Jeg er også glad for mad og har tidligere haft svært ved at stoppe. Jeg gjorde det at jeg købte et armbånd fra kræftens bekæmpelse og satte den på min højre arm - det følges underligt og den mindede mig konstant - men diskret - om at jeg skulle tænke mig om.
Hvis det ikke er nok, så råder jeg dig til at rejse dig fra bordet og gå væk i 10-15 minutter. Imens kan du jo så passende tænke på hvordan du ikke vil spise mere når du kommer tilbage - og hvordan du bedst undgår at spise mere.
En af mine erfaringer er at putte den brugte serviet ned i nogle madrester på min tallerken hjælper. Det ser ganske vist ikke særlig pænt ud, men det er jo hele ideen.
17 år12. oktober 2007 kl. 20:13
Anonym
Nej det er skam ikke en joke... Hvad er en troll? Jeg foretrækker bare at være anonym af personlige grunde. Det håber jeg da er ok? Men jeg kan fortælle at jeg over det sidste halvandet år har tabt mig næsten 20 kilo hvilket har bragt mig ned på en god sund vægt som jeg har holdt i et stykke tid nu. Grunden til at jeg på trods af mine spise anfald ikke har taget hele molevitten på igen (endnu...) er at jeg motionerer meget og har meget travlt til hverdag og derfor ikke får store måltider særlig tit. På en normal uge får jeg kun et par "rigtige" tilberedte måltider, ellers er det brød, frugt, gulerødder osv. Når jeg så er til middag hos familien, brunch med en veninde, slapper foran fjernsynet etc er det at det går helt galt.
Jeg er bange for at tage på igen! Indtil videre er der ikke den store ændring, men du har jo ret, det er helt vildt at jeg ikke allerede er blevet til en hvalros.
God ide med armbåndet! Det tror jeg at jeg vil prøve. Og også at gå fra bordet. Det er vel noget med at virkelig overbevise mig selv om at jeg ikke behøver fortsætte til buffetten er tømt... Det er bare så svært! Hvor er viljestyrken når man virkelig skal bruge den?
Jeg er bange for at tage på igen! Indtil videre er der ikke den store ændring, men du har jo ret, det er helt vildt at jeg ikke allerede er blevet til en hvalros.
God ide med armbåndet! Det tror jeg at jeg vil prøve. Og også at gå fra bordet. Det er vel noget med at virkelig overbevise mig selv om at jeg ikke behøver fortsætte til buffetten er tømt... Det er bare så svært! Hvor er viljestyrken når man virkelig skal bruge den?
17 år13. oktober 2007 kl. 08:38
bruger slettet
Jeg synes det er helt iorden, du er anonym. Måske skal du se på kosten i hverdagen, så du ikke går "amok" når du er "ude". Sørg for du får ordentlig mad og også "rigtige" måltider. Hvis man får et godt aftendmåltid, har jeg ikke behov for noget senere. Tager ofte en kop te og måske et stykke frugt. Men det med armbåndet, lyder som en god ide´. Lad os høre hvordan det går. Knus Marianne
17 år13. oktober 2007 kl. 16:47
iakob
Hvis indlægget var alvorligt ment , så har jeg skam heller ingen problemer med at forfatteren er anonym. Men det kan jo godt være lidt svært at se om det var alvorligt ment.
Hvis det var, så beder jeg den anonyme bruger om forladelse.
Hvis det var, så beder jeg den anonyme bruger om forladelse.
17 år13. oktober 2007 kl. 17:37
Anonym
Du er tilgivet iacob;-)
Og tak for dit svar Marianne, jeg tror du har ret. Jeg må vist kigge lidt på min hverdagsmad. Måske hvis jeg varierer den mere og bruger lidt mere tid på madlavning i stedet for hurtige løsninger og dermed får dækket mit behov lidt bedre kan det være at jeg nemmere kan holde igen... Det vil jeg i hvert fald prøve! Tak for de gode råd!
Og tak for dit svar Marianne, jeg tror du har ret. Jeg må vist kigge lidt på min hverdagsmad. Måske hvis jeg varierer den mere og bruger lidt mere tid på madlavning i stedet for hurtige løsninger og dermed får dækket mit behov lidt bedre kan det være at jeg nemmere kan holde igen... Det vil jeg i hvert fald prøve! Tak for de gode råd!
17 år14. oktober 2007 kl. 08:50
Tilfreds (slettet)
du kan også købe nogle af de der fryse grønsager. der findes efter hånden et hav af forskellige. Jeg har altid et par poser i fryseren. det er sku rart når man dryner rundt hele dagen. det tager omkring 20 min at lave sig et aftensmåltid. Jeg har også altid kød i små potioner i min fryser. Det er utroligt lækkert at svitse grønsager og kød på panden, med hvidløg og krydderier. Det har virkelig hjulpet mig meget at lave aftensmad på den måde ;) kan jeg varmt anbefalde. så held og lykke med det.
17 år17. oktober 2007 kl. 08:43
Anonym
Hej! Tak for de gode råd, jeg er godt i gang med en stor forbedring! Jeg sørger nu for at variere min mad i løbet af ugen noget mere, og det hjælper virkelig! Jeg har ikke de samme store flip hvor jeg kun kan tænke på chokolade... Hvis jeg er mæt på en god måde af rigtig mad så kan jeg bedre styre lysten. Så det var måske bare det der skulle til... Kan stadig have lidt svært ved at stoppe, men mon ikke det bare kræver lidt tilvænning? Har kun en enkelt gang sidste uge været i en situation hvor der var lidt mange snacks lige foran mig, og det var lidt svært ikke bare at hælde ned... Men jeg klarede det bedre end forventet, og tillod mig selv at have god samvittighed over resten;-) Desuden har jeg opdaget, at hvis jeg tillader mig selv et lille stykke chokolade, en kiks eller et stykke slik (for det meste hvis jeg bliver budt...) kan det tage trængen resten af dagen. Så hvis nogle har samme slags ædeorgier som jeg i alt det usunde kan jeg foreslå at spise en lille smule sødt med god samvittighed hver dag. Det har i hvert fald hjulpet mig;-) Og med hensyn til min overspisning af sund mad har det helt sikkert hjulpet at få hjemmelavet mad hver dag. Det er jo klart at hvis den har stået på frugt, havregryn og rugbrød i en uge kan man slet ikke få nok af lasagnen... Men nu er det bedre! Jeg håber det holder!
17 år24. oktober 2007 kl. 11:21
guest
Hejsa
Af een eller anden grund så så jeg ikke dit indlæg fra den 13. oktober 2007. En troll er en person, som (sædvanligvis) under dække af reel interesse eller seriøsitet går ind i et forum og siger ting alene for at se responsen (oftest forargelse eller vrede, men det kan også være sympati). Dit oprindelige indlæg var ikke et oplagt troll-indlæg, men jeg har været i forummer hvor troll-indlæg var dygtigt maskeret. Jeg er ked af at jeg misforstod dig.
Men det lyder godt at du har fået styr på sagerne. Jeg tror helt sikkert også at hvis du prioriterer morgenmad og aftensmad højt - og sørger for at spise frokost og eftermiddagsmad på rugbrød, gulerødder og frugt og hvad du ellers kan finde på, så vil dit problem løse sig - med lidt viljestyrke.
Af een eller anden grund så så jeg ikke dit indlæg fra den 13. oktober 2007. En troll er en person, som (sædvanligvis) under dække af reel interesse eller seriøsitet går ind i et forum og siger ting alene for at se responsen (oftest forargelse eller vrede, men det kan også være sympati). Dit oprindelige indlæg var ikke et oplagt troll-indlæg, men jeg har været i forummer hvor troll-indlæg var dygtigt maskeret. Jeg er ked af at jeg misforstod dig.
Men det lyder godt at du har fået styr på sagerne. Jeg tror helt sikkert også at hvis du prioriterer morgenmad og aftensmad højt - og sørger for at spise frokost og eftermiddagsmad på rugbrød, gulerødder og frugt og hvad du ellers kan finde på, så vil dit problem løse sig - med lidt viljestyrke.
17 år24. oktober 2007 kl. 14:07
iakob
Øv, jeg var blevet logget ud mens jeg lige lavede noget andet. Det er mig som er Gæst ovenover.
17 år24. oktober 2007 kl. 14:08