#12 af mortiltre (slettet)
Hjælp jeg saboterer mig selv
Du læser en tråd i debat > gode rådmortiltre (slettet)
re: Hjælp jeg saboterer mig selv
Puha hvor har I alle ret.
Jeg har også denne stopklods, det er som om når jeg når unden en vis vægt, så går jeg igang med at spise igen.
Det er lidt som om, som også helinden skriver, at jeg ikke fortjener det eller ikke vil være god ved mig selv.
Jeg har før tabt 25 kg, men de kom på igen, da jeg mødte min mand og min teori er helt klart at det er noget med følelser at gøre, måske jeg er bange for at blive svigtet.
Jeg tager det nu som et skridt i den rigtige retning, at jeg er begyndt at blive bevidst om det og har faktisk tænkt på om ikke jeg skulle få talt med en psykolog om det for tror det kunne hjælpe mig meget og så skal vægttabet nok komme.
Er super glad for at have fundet denne side og tak for alle jeres råd m.m
Knus fra Mortiltre
Jeg har også denne stopklods, det er som om når jeg når unden en vis vægt, så går jeg igang med at spise igen.
Det er lidt som om, som også helinden skriver, at jeg ikke fortjener det eller ikke vil være god ved mig selv.
Jeg har før tabt 25 kg, men de kom på igen, da jeg mødte min mand og min teori er helt klart at det er noget med følelser at gøre, måske jeg er bange for at blive svigtet.
Jeg tager det nu som et skridt i den rigtige retning, at jeg er begyndt at blive bevidst om det og har faktisk tænkt på om ikke jeg skulle få talt med en psykolog om det for tror det kunne hjælpe mig meget og så skal vægttabet nok komme.
Er super glad for at have fundet denne side og tak for alle jeres råd m.m
Knus fra Mortiltre
17 år1. oktober 2007 kl. 09:25
Nillleper (slettet)
re: Hjælp jeg saboterer mig selv
For mig var det en "aha" oplevelse, da jeg "fandt knappen".
Og selvom jeg troede, det handlede om mad og træning, opdagede jeg, at det handlede om, hvad jeg SELV tænkte om mig selv.
1) Hvis du hader det menneske, du ser i spejlet, så kan du ikke ændre det menneske. Du skal og må erkende, at du som helhed - er et fantastisk menneske - men at der er en eneste ting - ud af en million ting, som du er utilfreds med.. nemlig din vægt. Dermed giver dine kønne øjne, dit sprudlende humør, dine flotte bryster og den inteligens, du er glad for, dig et boost til at gøre noget ved "det mindre problem" nemlig overvægten.
2) Erkend, at dette ikke er noget, du kan "starte og stoppe". Hver gang, du putter noget i munden foretager du et valg - uanset om valget er fornuftigt eller ej. Ikke dermed sagt, at der ALDRIG skal andet end fornuftige ting ind i munden på dig. Men du skal gøre dig klart, at det er et bevidst valg, når du spiser. Og det er det nu - imorgen og på torsdag. Uanset om du ønsker at tabe dig eller ej.
3) Motivation er noget man kan have i en kort periode. Men når du ser Lene Hansson smide 90% af folks indhold af køleskabet ud, så kan du være HELT sikker på, at LANGT de fleste af de ting, hun smed ud, er at finde i det køleskab igen om 1 år.
Det er IKKE løsningen, at ændre ALT ved et hurtigt snuptag. Det kan ingen mennesker holde til mere end en kort motiveret periode. Lav små ændringer - der holder!!
Find retter, som du holder af - og som du nyder. Retter, som du kan lave hurtigt (i stedet for pizzaen - elelr vhad du spiser) . Lav SMÅ ændringer af gangen. Og vær stolt af dig selv, når du kan mærke at en vane er godt indarbejdet .. og at du griber ud efter et tår vand fra hanen frem for colaen - eller hvad det nu måtte være.
Vær STOLT af dig selv, når du kommer til træning. Lad fornemmelsen blive i kroppen - gerne hele dagen efter!
Accepterer, at dette er en proces, der tager tid. Det har taget dig mange år, at få den vægt du har nu. Kroppen skal lige have lov at finde ud af, at den ikke skal have den størrelse mere.
Mange hilsner
pernille (Som tabte 18 kg ved at ændre måden, jeg tænker på)
Og selvom jeg troede, det handlede om mad og træning, opdagede jeg, at det handlede om, hvad jeg SELV tænkte om mig selv.
1) Hvis du hader det menneske, du ser i spejlet, så kan du ikke ændre det menneske. Du skal og må erkende, at du som helhed - er et fantastisk menneske - men at der er en eneste ting - ud af en million ting, som du er utilfreds med.. nemlig din vægt. Dermed giver dine kønne øjne, dit sprudlende humør, dine flotte bryster og den inteligens, du er glad for, dig et boost til at gøre noget ved "det mindre problem" nemlig overvægten.
2) Erkend, at dette ikke er noget, du kan "starte og stoppe". Hver gang, du putter noget i munden foretager du et valg - uanset om valget er fornuftigt eller ej. Ikke dermed sagt, at der ALDRIG skal andet end fornuftige ting ind i munden på dig. Men du skal gøre dig klart, at det er et bevidst valg, når du spiser. Og det er det nu - imorgen og på torsdag. Uanset om du ønsker at tabe dig eller ej.
3) Motivation er noget man kan have i en kort periode. Men når du ser Lene Hansson smide 90% af folks indhold af køleskabet ud, så kan du være HELT sikker på, at LANGT de fleste af de ting, hun smed ud, er at finde i det køleskab igen om 1 år.
Det er IKKE løsningen, at ændre ALT ved et hurtigt snuptag. Det kan ingen mennesker holde til mere end en kort motiveret periode. Lav små ændringer - der holder!!
Find retter, som du holder af - og som du nyder. Retter, som du kan lave hurtigt (i stedet for pizzaen - elelr vhad du spiser) . Lav SMÅ ændringer af gangen. Og vær stolt af dig selv, når du kan mærke at en vane er godt indarbejdet .. og at du griber ud efter et tår vand fra hanen frem for colaen - eller hvad det nu måtte være.
Vær STOLT af dig selv, når du kommer til træning. Lad fornemmelsen blive i kroppen - gerne hele dagen efter!
Accepterer, at dette er en proces, der tager tid. Det har taget dig mange år, at få den vægt du har nu. Kroppen skal lige have lov at finde ud af, at den ikke skal have den størrelse mere.
Mange hilsner
pernille (Som tabte 18 kg ved at ændre måden, jeg tænker på)
17 år1. oktober 2007 kl. 11:33
Der er nogle få regler man kan følge, men hvis det var så nemt så var jeg jo åleslank.
Først og fremmest så gældes det ikke om at bevare motivationen, men om at genfinde den. Vi falder alle i - dydens sti er smal. Men når vi går amok og spiser ting som vi ikke burde, så kan vi kikke os selv i spejlet dagen efter og sige: igår var igår. Idag fortsætter jeg kuren.
Jeg havde engang held med nedtrapning i etaper. Først stoppede jeg med at spise det åbenlyse usunde som slik og sodavand (en teknik jeg prøver igen). Når det så kører og man ikke hele tiden er sukkerudhungret så kan man så småt ændre sin normale kost til noget sundere. Men det er altså bedre at spise et stykke rugbrød mere til frokost end at gå amok i en marsbar kl 14.
Fun-saft, søde frugter og andre ting som ikke er så sukkerholdige men som smager sådan er gode ting. Spis dem regelmæssigt, evt fast som mellemmåltid.
Find en lidelsesfælle som du går til motion sammen med. Sørg for at det er een som du enten møder hele tiden eller som vil kontakte dig når du ikke møder op. Det må gerne være en person med mopperet - så det bliver lidt pinligt hvis du ikke møder op.
Vær aktiv inde på forummer som det her eller køb motions- og/eller slankeblade. Det fremmer motivationen.
Et af mine problemer er at hver gang jeg går på slankekur eller livsstilsændring eller sådan noget så tænker jeg meget mere på mad end ellers. Derfor har jeg gavn af at tænke på hvor /ulækker/ fed eller sukkerholdig mad er. Det burde ikke være så svært i kantinen ude på arbejde, men stadigvæk.. En lille tænkepause før man tager noget på tallerkenen hvor man forsøger at forestille sig maden med al fedtet presset ud og hældt i et glas ved siden af - drikkeklar!
Endelig har jeg en ny "ting" som jeg afprøver. Jeg har købt sådan et "børne cancer fonden"- grøn armbånd som jeg går med på højre arm. Den ser jeg hver gang jeg rækker hånden frem og den minder mig hele tiden om at jeg er på kur. Det er en hjælp hvis jeg glemmer det når der er høj stemning og folk langer til fadet. En hvilken som helst armbånd kan bruges men jeg tror det skal være et man ikke normalt bruger så den føles lidt fremmed på armen.
Det var mine råd, håber du kan bruge dem til noget.