Grovboller
Du læser en tråd i debat > gode rådqui (slettet)
re: Grovboller
Her er en super opskrift, som man selv kan lave til "grov". Bollerne bliver lette og på ingen måde tørre. Jeg lavede en portion igår som gav 18 boller på ca. 90-95 g. pr. bolle.
Opskriften:
50 g smør(jeg brugte becel "light")
4 dl mælk
1 dl. ylette eller creme fraice(max 9%)
50 g gær
2 tsk salt
2 tsk sukker
200 g groftrevne gulerødder
2 dl solsikkekerner
ca. 7-800 g mel
Smør smeltes i gryde og blandes med mælk. Ylette/creme fraice tilsættes og gær røres ud i blandingen. Resten af ingredienserne tilsættes og dejen røres. Hold evt. lidt af melet tilbage. Dejen skal være klistret uden at være våd. Hæver en time. fugt 2 skeer og sæt dejen på bageplade som klatter. efterhæver en ½ time. bages ved 200-225 grader i ca. 10-12 minutter.
Smagen er meget ala "gulerodsbrud" som mange bagere sælger.
Velbekommen.
Opskriften:
50 g smør(jeg brugte becel "light")
4 dl mælk
1 dl. ylette eller creme fraice(max 9%)
50 g gær
2 tsk salt
2 tsk sukker
200 g groftrevne gulerødder
2 dl solsikkekerner
ca. 7-800 g mel
Smør smeltes i gryde og blandes med mælk. Ylette/creme fraice tilsættes og gær røres ud i blandingen. Resten af ingredienserne tilsættes og dejen røres. Hold evt. lidt af melet tilbage. Dejen skal være klistret uden at være våd. Hæver en time. fugt 2 skeer og sæt dejen på bageplade som klatter. efterhæver en ½ time. bages ved 200-225 grader i ca. 10-12 minutter.
Smagen er meget ala "gulerodsbrud" som mange bagere sælger.
Velbekommen.
14 år3. februar 2010 kl. 08:58
barbie princess (slettet)
Jeg har faktisk lige lavet en portion rug-boller, og når jeg taster opskriften ind her på madital.dk, siger den 197 kcal pr. 100 g. De smager rigtig godt, og slet ikke "helse-agtigt"!
Ingredienser:
100 g gær
2 1/2 dl vand
5 dl letmælk
5 æg
2 1/2 tsk køkkensalt
100 g smør (evt. becel flydende)
500 g rugmel
650 g hvedemel
sesamfrø (har jeg undladt, da jeg ikke bryder mig om dem)
-Rør gæren ud i vandet tilsæt mælk, æg, salt, smeltet smør og rugmel.
-Tilsæt melet lidt efter lidt til den slipper. (den skal være klistret/våd)
-Lad dejen hæve i 10 min.
-Del dejen i 40 stykker og form dem til boller, lad dem hæve (tildækket) 10 min mere på pladen.
-Pensel bollerne med det 1/2 æg og drys dem. Bag dem ved 200 grader i 15-20 min.
-Rugmelet kan byttes ud med grahamsmel eller fuldkornsmel.
Det er vigtigt at man ikke bager dem for længe, da de risikerer at blive tørre. Jeg bagte dem 15 min og det var perfekt. Pak dem i en frysepose når de har kølet i 5-10 min, og luk den tæt, så holder de sig bløde til dagen efter. De kan også fryses, dette skal også gøres med det samme, og i tætlukket pose.
Tag de boller du skal bruge til morgenmad ud af fryseren aftenen før og lad dem tø op på dit køkkenbord i plasticposen. Eller tag dem direkte ud af fryseren og tø dem op i microovn 1 min.
Ingredienser:
100 g gær
2 1/2 dl vand
5 dl letmælk
5 æg
2 1/2 tsk køkkensalt
100 g smør (evt. becel flydende)
500 g rugmel
650 g hvedemel
sesamfrø (har jeg undladt, da jeg ikke bryder mig om dem)
-Rør gæren ud i vandet tilsæt mælk, æg, salt, smeltet smør og rugmel.
-Tilsæt melet lidt efter lidt til den slipper. (den skal være klistret/våd)
-Lad dejen hæve i 10 min.
-Del dejen i 40 stykker og form dem til boller, lad dem hæve (tildækket) 10 min mere på pladen.
-Pensel bollerne med det 1/2 æg og drys dem. Bag dem ved 200 grader i 15-20 min.
-Rugmelet kan byttes ud med grahamsmel eller fuldkornsmel.
Det er vigtigt at man ikke bager dem for længe, da de risikerer at blive tørre. Jeg bagte dem 15 min og det var perfekt. Pak dem i en frysepose når de har kølet i 5-10 min, og luk den tæt, så holder de sig bløde til dagen efter. De kan også fryses, dette skal også gøres med det samme, og i tætlukket pose.
Tag de boller du skal bruge til morgenmad ud af fryseren aftenen før og lad dem tø op på dit køkkenbord i plasticposen. Eller tag dem direkte ud af fryseren og tø dem op i microovn 1 min.
14 år3. februar 2010 kl. 15:49
Bøge (slettet)
Barbie princess - jeg var simpelthen lige nødt til at prøve at indtaste din opskrift, og når jeg indtaster det du har skrevet, så får jeg det til 247 kcal pr 100 gram?
Jeg kan heller ikke få det til at passe at de skulle kunne komme længere ned med den mængde smør og æg.
Og så synes jeg faktisk slet ikke det er helt tosset med 247 kcal, og jeg tror klart jeg vil prøve at bage dem.
Hvor mange boller fik du ud af den portion?
mvh
Bøge
Jeg kan heller ikke få det til at passe at de skulle kunne komme længere ned med den mængde smør og æg.
Og så synes jeg faktisk slet ikke det er helt tosset med 247 kcal, og jeg tror klart jeg vil prøve at bage dem.
Hvor mange boller fik du ud af den portion?
mvh
Bøge
14 år3. februar 2010 kl. 17:22
Ok, jeg kan prøve at sende min indtastning til dig.. Jeg har divideret mængden med 40 (fordi der bliver 40 boller) og indtastet opskriften efter det. Så opskriften er på 1 bolle á 69 gram..
14 år4. februar 2010 kl. 11:29
Bøge (slettet)
barbie
Tak for opskriften, det er genialt at man kan sende det på den måde.
Jeg har nu krydstjekket osv, og kan se at du ikke har indtastet de samme ting i opskriften du nævner herinde og den du har sendt til mig, den ene er med letmælk, den anden med skummetmælk ;0)
Jeg har nu også indtastet skummetmælk i min, og ellers alt det du har skrevet og jeg får det til 244 kcal pr 100 gram, uanset hvordan jeg vender og drejer det.
Det lyder også mest realistisk i forhold til ingredienserne.
De skal ihvertfald prøves.
mvh
Bøge
Tak for opskriften, det er genialt at man kan sende det på den måde.
Jeg har nu krydstjekket osv, og kan se at du ikke har indtastet de samme ting i opskriften du nævner herinde og den du har sendt til mig, den ene er med letmælk, den anden med skummetmælk ;0)
Jeg har nu også indtastet skummetmælk i min, og ellers alt det du har skrevet og jeg får det til 244 kcal pr 100 gram, uanset hvordan jeg vender og drejer det.
Det lyder også mest realistisk i forhold til ingredienserne.
De skal ihvertfald prøves.
mvh
Bøge
14 år4. februar 2010 kl. 19:50
det kan jeg godt se, jeg har bare brugt de ting jeg lige havde i køleskabet =)
men de smagte stadig super godt, så man kan sagtens bruge becel i stedet for smør, og skummetmælk i stedet for letmælk. man må jo spare hvor der spares kan :-)
God bagelyst!
men de smagte stadig super godt, så man kan sagtens bruge becel i stedet for smør, og skummetmælk i stedet for letmælk. man må jo spare hvor der spares kan :-)
God bagelyst!
14 år7. februar 2010 kl. 12:52
2hit (slettet)
Her er en opskrift på rigtig gode boller !
50 g gær
30 g becel flydene 3 & 6
10 g salt
80 g perfect sød , eller flydene hermasestas den blå
600 g vand
250 g grahamsmel
250 g fuldkornsmel
300 g hvedemel
Bages ved 220 grader i midten af ovenen i 10 min
Mvh Vivi
50 g gær
30 g becel flydene 3 & 6
10 g salt
80 g perfect sød , eller flydene hermasestas den blå
600 g vand
250 g grahamsmel
250 g fuldkornsmel
300 g hvedemel
Bages ved 220 grader i midten af ovenen i 10 min
Mvh Vivi
14 år20. marts 2010 kl. 22:25
Louise79 (slettet)
Du kan sagtens bage fedtfri boller uden at de bliver tørre.
Jeg bager altid mit brød uden fedtstof, og synes ikke de er kedelige.
For mig er hemmeligheden langtidshævning, for på denne måde opsuger fuldkornsmelet væden bedre, og bliver derved mere blød og saftig.
Da jeg aldrig bager efter opskrift, men på slump og af hvad jeg har i huset, taster jeg ikke ind som opskrift, men bruger bare den "grovbolle" der ligger standard i programmet. Kan derfor ikke sige hvor mange kJ der ca. er i mit brød.
Forresten, for at spare på kJ i brødet kan du også lade være med at bruge mælk, men kun bruge vand.
Jeg bager altid mit brød uden fedtstof, og synes ikke de er kedelige.
For mig er hemmeligheden langtidshævning, for på denne måde opsuger fuldkornsmelet væden bedre, og bliver derved mere blød og saftig.
Da jeg aldrig bager efter opskrift, men på slump og af hvad jeg har i huset, taster jeg ikke ind som opskrift, men bruger bare den "grovbolle" der ligger standard i programmet. Kan derfor ikke sige hvor mange kJ der ca. er i mit brød.
Forresten, for at spare på kJ i brødet kan du også lade være med at bruge mælk, men kun bruge vand.
14 år22. marts 2010 kl. 19:40
Men, hvis du gerne vil bage selv, så prøv at få fat i nogle af diabetesforeningens hæfter. De kan lånes på biblioteket, og der er vældig mange rigtig gode bageopskrifter.
Jeg har ikke selv diabetes, men er blevet vældig inspireret af deres opskrifter, som jo følger retningslinierne for sund mad.