Grovboller

Du læser en tråd i debat > gode råd

Grovboller
Jeg vil høre om nogen af jer ligger inde med en god opskrift på nogle gode grove boller, der ligger lige omkring eller gerne under 200 kcal pr 100 gram.

Jeg ved ikke helt om det er muligt, for mel tæller hurtigt op, og jeg synes godt nok mange af de helt skrabede "fedtfri" boller er pænt kedelige, ikke mindst efter en tur i fryseren.

Kom frisk med jeres opskrifter.

mvh
Bøge
14 år17. januar 2010 kl. 07:50
re: Grovboller
Jeg tror det er et noget optimistisk projekt, at finde en sådan opskrift.

Jeg er lige gået igennem alle mine brød-opskrifter, som jeg har samlet fra hjerteforeningen gennem flere år, og der er ikke en eneste der ligger under 200 kcal pr 100 g.

Og jeg vil altså ikke bage mit brød mere fedtfattigt end det, da det bliver alt for tørt, efter min mening.

Men prøv at gå ind på Hjertforeningens hjemmeside, der er masser af opskrifter på boller og brød, som dog for de flestes vedkommende ligger på omkring de 240-250 kcal pr 100 g, men gode opskrifter er det :-)

Hvorfor er det at du gerne vil have dine boller så kaloriefattige??

Vh Karin
14 år17. januar 2010 kl. 10:36
Tak for dit svar Karin, jeg havde da helt "glemt" Hjerteforeningens hjemmeside, den må jeg lige ind og lure på.

Jeg var egentlig bare nysgerrig på om det overhovedet var muligt, da jeg heller ikke selv har kunnet finde nogen, jeg bagte nogen boller i går der ligger på 236 kcal pr 100 gram, men de ER altså også kedelige, skal spises helt nybagte eller også skal de som minimum en tur i mikroovnen før de er noget værd.
Og aldrig nogen jeg ville servere for andre end mig selv ;0)

Gode opskrifter der ligger på de 240-50 kcal pr 100 gram er rigtig fint synes jeg, jeg må igang med at bage igen snart.

mvh
Bøge
14 år17. januar 2010 kl. 10:47
Ja, hjerteforeningens hjemmeside er (også) en genial hjemmeside i forbindelse med vægttab.

Jeg er nemlig en af dem som nægter at spise en masse avanceret mad, og helst bare vil have mine frikadeller og lign almindelig mad, og der har de altså nogle super-gode opskrifter derinde.

Så den, kombineret med madital, som regner det hele ud for mig, burde give gode resultater i sidste ende :-)

Vh Karin
14 år17. januar 2010 kl. 13:03
Har lige bagt de lækreste grovboller i dag. Er dog 240 kcal pr. 100 g. Men de er super lækre, jeg vil både bruge dem som et mellem måltid eller som sandwhichbrød og det er helt sikkert også nogen jeg vil servere for andre. Så synes da lige i skal have opskriften.

6 dl vand.
50 g. gær
40 g. smør
½ spsk. salt
ca. 170 g. gulerod
Mel: Jeg har brugt groft rugmel, rugkerner og hvedemel. Men man kan jo bare putte det mel i man nu gerne vil have eller lige har stående i skabet.

Jeg har brugt:
220 g. rugmel
265 g. rugkerner
ca. 600 g. hvedemel.

Gær opløses i lunkent vand. Smør smeltes og det hele blandes sammen.
Dejen skal være ret klistret. Så bliver de nemlig ikke tørre.

Bages i 10-15 min alt efter hvor store man laver dem :)

Fortsat god søndag til jer allesammen :)
14 år17. januar 2010 kl. 15:45
Hej Frandsen

De lyder super-gode de boller :-)

Et lille tip til en anden god gang, så behøver du ikke smelte smørret. Det skader ikke, men er unødvendigt. Jeg opbevarer altid en pakke stegemargarine i mit køleskab, så er det blødt nok til bagning, ellers kan oliemargarine/olie også bruges :-)

Og så til dem der ikke ved det - så skal minimum ½ delen af melet være hvedemel og gerne op til 2/3 - ved godt at man kan være fristet til bare at hælde en masse groft mel og kerner i, men for at sikre et godt og spiseligt brød, skal der altså forholdsvis meget hvedemel i.

Dette ses bla. på rugbrød, som jo er meget kompakt, og det vil andet brød også blive hvis man ikke bruger hvedemel.

Dog kan man sagtens bage af sigtemel alene, da dette er lavet af ½ rugmel og ½ hvedemel.

Et lille tip fra en der har lavet nogle brølere, med ALT for kompakt og uspiselige brød ;-)

Vh Karin
14 år17. januar 2010 kl. 16:57
Koberg laver nogle boller, som jeg lige har glemt navnet på, men som har et meget lavt kalorieindhold (lidt over 100 pr bolle) og som smager super.

De er vist målrettet til børn, så der står sådan noget som bagt med kærlighed, og gode til madpakken på dem, men herhjemme er det mig, der spiser dem; så kan min tynde tynde søn få dem med flere kcl!!!
14 år17. januar 2010 kl. 17:08
Den med hvedemel tror jeg er ret vigtigt at huske. De er ret tunge og meget grove dem jeg har bagt. De smager rigtig godt, men de mætter helt vildt. Spiste en bolle og jeg var færdig.
Hjælper at putte gulerod i, så bliver de nemlig ikke tørre :)

Men det er nu dejligt med noget lækkert brød til madpakken, suppen eller mellemmåltidet. :)
14 år17. januar 2010 kl. 17:23
Frandsen - tusind tak for opskriften, den skal jeg sørme ha prøvet.

Karin - ha ha..jeg har også prøvet at bage boller a´la compacta, de kan bruges både som fødemiddel og som våben...

Sanne - kan du huske hvor mange kalorier der er i de Kohberg boller pr 100 gram? Bollerne er nemlig ret små og meget luftige, så de vejer ikke meget pr stk. Men de smager ok, vil bare mægtig gerne bage selv..

mvh
Bøge

mvh
Bøge
14 år17. januar 2010 kl. 17:26
I famile jounalen fra de mandags var der denne opskrift.Jeg har ikke selv prøvet dem.

pr. bolle skulle der være 123 kal/514Kj, fedt 1 g, kulhydrat 25g, protein 5 g, kostfibre 2g

Opskrift på grove boller fra Slankedoktor
(18 stk.)

4 dl grove havregryn
25 g gær
2½ dl kærnemælk
2½ dl vand
100 g grahamsmel
350 g hvedemel
1 tsk. salt
1 æg til pensling

Tænd ovnen på 200°. Varm vandet op til lunt. Tilsæt kærnemælk og opløs gæren heri. Kom salt i. Bland havregryn og grahamsmel i væsken og lad det trække i ca. 10 min., inden hvedemelet røres i. Ælt dejen godt igennem og tilsæt evt. mere hvedemel, hvis dejen er for klistret. Lad den hæve i ca. 1 time. Form dejen til 18 boller og lad dem efterhæve på en bageplade beklædt med bagepapir i ca. 45 min.
Pensl bollerne med sammenpisket æg og bag bollerne i ca. 20 min.

14 år20. januar 2010 kl. 14:17

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });