#2 af Suuus (slettet)
Overspisning. HJÆLP!!!!
Du læser en tråd i debat > gode rådSuuus (slettet)
re: Overspisning. HJÆLP!!!!
Jeg kender godt til de ædeflip. De er frygtelige!!!!!!
Men den sidste mdr er jeg begyndt at løbe en tur så snart jeg føler den der uimodstålige trang til at tømme hele huset. Så løber jeg ud i naturen med yndlings musik i ørerne, langt væk fra alle butikkerne der frister. Når jeg kommer hjem er trangen helt væk.
Det har i hvert fald hjulpet mig meget
Men den sidste mdr er jeg begyndt at løbe en tur så snart jeg føler den der uimodstålige trang til at tømme hele huset. Så løber jeg ud i naturen med yndlings musik i ørerne, langt væk fra alle butikkerne der frister. Når jeg kommer hjem er trangen helt væk.
Det har i hvert fald hjulpet mig meget
15 år19. marts 2009 kl. 23:12
jannepanne
Øv altså. Jeg har gjort det, at jeg har fjernet sukkeret fuldstændig fra min kost. Dvs. ALT er sukkerfrit. Det tager ca. 4-5 dage på en såkaldt kold tyrker at komme over sukkertrangen. Slik, chokolade og kager tiltrækker mig slet ikke i samme grad, nu hvor jeg intet sukker får.
Før kunne der nemt ryge et par poser slik, chips, chokolade og cola ind på en fredag aften. Hvis der var noget tilbage i skålen næste morgen, så fortsatte jeg da bare fra morgenstunden.
Bliver det alt for svært, så æd en pakke sukkerfri gajoler eller to.
Før kunne der nemt ryge et par poser slik, chips, chokolade og cola ind på en fredag aften. Hvis der var noget tilbage i skålen næste morgen, så fortsatte jeg da bare fra morgenstunden.
Bliver det alt for svært, så æd en pakke sukkerfri gajoler eller to.
15 år20. marts 2009 kl. 11:07
Anonym
Jeg tror jeg vil prøve den med at gå eller løbe en tur ligeså snart trangen til overspisning kommer.
Det er bare når jeg først er gået i gang med at spise en masse kan jeg ikke stoppe igen. Så bliver jeg bare ved og ved med at spise til jeg er lige på grænsen til at det hele kommer op igen. Jeg propper mig med en masse kage, slik og chips også selvom jeg overhovedet ikke har lyst til at spise det.
Det er bare ligesom om at når jeg først har spist for meget, er der noget i mit hovedet der siger at så kan jeg ligeså godt bare grovæde en masse, for nu er skaden jo sket, og så grovæder jeg selvom jeg er stopmæt og lysten til søde sager egentlig slet ikke er der.
Det er bare når jeg først er gået i gang med at spise en masse kan jeg ikke stoppe igen. Så bliver jeg bare ved og ved med at spise til jeg er lige på grænsen til at det hele kommer op igen. Jeg propper mig med en masse kage, slik og chips også selvom jeg overhovedet ikke har lyst til at spise det.
Det er bare ligesom om at når jeg først har spist for meget, er der noget i mit hovedet der siger at så kan jeg ligeså godt bare grovæde en masse, for nu er skaden jo sket, og så grovæder jeg selvom jeg er stopmæt og lysten til søde sager egentlig slet ikke er der.
15 år20. marts 2009 kl. 13:14
sss (slettet)
Istedet for at udelukke ALT sødt og fristende i hverdagen, kan du måske tage en lille smule, så du hele tiden "tilfredsstiller" trangen og måske ikke falder så hårdt i? Altså når du ikke skal tabe dig mere, men bare holde vægten, så kan du godt tillade dig et lille stykke kage, lidt mælkechokolade, hvidt brød osv. bare en gang i mellem :) På den måde får du måske ikke de der vilde "cravings", fordi du får en lille smule en gang i mellem (og stadig holder vægten). det gør jeg, synes også det hjælper, for føler mig ikke på samme måde snydt.. Og kan godt holde vægten på denne måde :)
15 år23. marts 2009 kl. 07:48
Rollike
Hejsa!
Har du prøvet at evaluere dine ædeflip (som jeg selv kender alt for godt)? Der er stor forslek på psykisk sult og fysisk sult...
Det fysiske kan evt. være lavt blodsukker og mange oplever at "mere vil have mere" i forbindelse med sukker, eller selvfølgelig helt almindelig sult, fordi du trænge til at få noget at spise.
Det psykiske kan være rigtig mange ting, situationer, humørstemninger, følelser m.m.
Det kan være en hjælp at få forståelse for om der er nogle bestemte ting der tricker dig? Måske er det ikke selve ædeflippene der skal stoppes, men grunden til ædeflippene?
Du kan prøve over en periode at notere dig følgende hver gang du har overspist:
Var du fysisk sulten?
Var du psykisk sulten?
Beskriv situationen, hvor var du, og var du sammen med nogen, hvem?
Hvordan havde du det inden du overspiste, (beskriv følelser, tanker)?
Hvordan havde du det efter at du spiste, (beskriv følelser, tanker)?
Hvad sagde du til dig selv?
Hvordan hendlede du på situationen, hvad gjorde du i situationen?
I stedet for at du nu bare sidder efterfølgende og har det rigtig træls med en dårlig samvittighed... så tager du nu skeen i den anden hånd og bruger situationen konstruktivt. Kig fremad og lær af situationen. Sig til dig selv at det er okay at du får disse tilfælde og at du er parat til at arbejde med det, så intet er så galt at det ikke er godt for noget, du har verdens bedste mulighed for at lære noget nyt om dig selv hver gang. Det er en stor gave.
Det lyder jo til at du allerede har gjort et rigtig flot stykke arbejde!
Jeg håber det her kan hjælpe dig til at udnytte situationen konstruktivt. Pøj pøj!
Har du prøvet at evaluere dine ædeflip (som jeg selv kender alt for godt)? Der er stor forslek på psykisk sult og fysisk sult...
Det fysiske kan evt. være lavt blodsukker og mange oplever at "mere vil have mere" i forbindelse med sukker, eller selvfølgelig helt almindelig sult, fordi du trænge til at få noget at spise.
Det psykiske kan være rigtig mange ting, situationer, humørstemninger, følelser m.m.
Det kan være en hjælp at få forståelse for om der er nogle bestemte ting der tricker dig? Måske er det ikke selve ædeflippene der skal stoppes, men grunden til ædeflippene?
Du kan prøve over en periode at notere dig følgende hver gang du har overspist:
Var du fysisk sulten?
Var du psykisk sulten?
Beskriv situationen, hvor var du, og var du sammen med nogen, hvem?
Hvordan havde du det inden du overspiste, (beskriv følelser, tanker)?
Hvordan havde du det efter at du spiste, (beskriv følelser, tanker)?
Hvad sagde du til dig selv?
Hvordan hendlede du på situationen, hvad gjorde du i situationen?
I stedet for at du nu bare sidder efterfølgende og har det rigtig træls med en dårlig samvittighed... så tager du nu skeen i den anden hånd og bruger situationen konstruktivt. Kig fremad og lær af situationen. Sig til dig selv at det er okay at du får disse tilfælde og at du er parat til at arbejde med det, så intet er så galt at det ikke er godt for noget, du har verdens bedste mulighed for at lære noget nyt om dig selv hver gang. Det er en stor gave.
Det lyder jo til at du allerede har gjort et rigtig flot stykke arbejde!
Jeg håber det her kan hjælpe dig til at udnytte situationen konstruktivt. Pøj pøj!
15 år24. marts 2009 kl. 10:14
Rollike
Æh.. glemte jo lige at skrive at du selvfølgelig skal bruge dine notater til at danne dig et overbliver over om der er bestemte situationer du skal arbejde på at ændre, så du ikke når der til hvor du har brug for at overspise :)
God vind!
PS.. ang motionen.. det er en rigtig god afledning samt motivationsfaktor for mig også :)
God vind!
PS.. ang motionen.. det er en rigtig god afledning samt motivationsfaktor for mig også :)
15 år24. marts 2009 kl. 10:16
Anonym
Tak for de rigtigt gode råd :)
Som der bliver nævnt kan jeg faktisk godt se at det de fleste gange er når jeg er trist at jeg får disse flip. Det er aldrig pga. fysisk sult.
Som der bliver nævnt kan jeg faktisk godt se at det de fleste gange er når jeg er trist at jeg får disse flip. Det er aldrig pga. fysisk sult.
15 år24. marts 2009 kl. 14:20
Rollike
Hej Igen
Jeg håber du finder vejen til at komme af med dine triste stunder :) Så er overbevist om at du også nok skal komme af med dine ædeflip... Rigtig mange gange held og lykke til dig :)
Jeg håber du finder vejen til at komme af med dine triste stunder :) Så er overbevist om at du også nok skal komme af med dine ædeflip... Rigtig mange gange held og lykke til dig :)
15 år24. marts 2009 kl. 20:03
fedania
Jeg er simpelthen stoppet med et købe de dårlige, usunde ting. Jeg har altid gulerødder skåret i mundrette bidder liggende i køleskabet, så hvis jeg er på "slikrunden" er det eneste jeg finder mine gulerødder. Ja, det bliver forbandet kedeligt ind i mellem - men indtil jeg får lært at sige nej, så skal der ikke være slik i nærheden af mig.
Hvis du overspiser når du er trist, så kunne det måske være en idé at stille skarpt på, hvorfor du er trist? Er du trist over noget du kan ændre, eller er du trist over noget udenfor din magt? Hvis du er trist over noget du kan ændre, så er det jo bare at komme igang og få situationen ændret så du igen kan være glad. Hvis du er trist over noget du ikke kan ændre, så tror jeg det vil hjælpe meget, hvis du arbejder på at sætte pris på alt det andet der lykkes for dig. Prøv at gør det til en vane, at når du kan mærke, at du begynder at blive trist, så tving dig selv til at sige 3 positive ting til dig (og med sige mener jeg rent fysisk sige - volumen på og sig det højt til dig selv, gerne foran spejlet).
Held og lykke med projektet - du skal nok få magten over situationen; at indse man har et problem er altid første skridt på vejen mod at løse situationen.
Hvis du overspiser når du er trist, så kunne det måske være en idé at stille skarpt på, hvorfor du er trist? Er du trist over noget du kan ændre, eller er du trist over noget udenfor din magt? Hvis du er trist over noget du kan ændre, så er det jo bare at komme igang og få situationen ændret så du igen kan være glad. Hvis du er trist over noget du ikke kan ændre, så tror jeg det vil hjælpe meget, hvis du arbejder på at sætte pris på alt det andet der lykkes for dig. Prøv at gør det til en vane, at når du kan mærke, at du begynder at blive trist, så tving dig selv til at sige 3 positive ting til dig (og med sige mener jeg rent fysisk sige - volumen på og sig det højt til dig selv, gerne foran spejlet).
Held og lykke med projektet - du skal nok få magten over situationen; at indse man har et problem er altid første skridt på vejen mod at løse situationen.
15 år1. april 2009 kl. 07:15
Jeg har over det sidste ½ år taget lidt på, men har nu ved hjælp af nogen små kostomlægninger fået tabt mig de 3-4 kg. igen, og det er jeg selvfølgelig rigtigt glad for. Jeg vejer på nuværende tidspunkt det jeg gerne vil, og mit mål er nu ikke at tage de få kg. på igen.
Det går for det meste også fint nok, jeg indtager det antal kcal jeg må om dagen, holder mig så vidt som muligt fra slik og usund mad, spiser dog lidt slik eller kage ved specielle lejligheder osv.
Men så er der nogen dage hvor jeg går fuldstændigt amok, som feks. i dag hvor jeg oveni mit normale kalorie indtag har spist: 1 hel pakke chokoladekiks, 5 mælkesnitter, 1 snickers, 1 toblerone, 100 g chokolade, 1 skildpadde og en pose påskechokolade. Altså alt alt for mange ekstra kalorier. Disse grovæderflip får jeg et par gange i løbet af en månede, og de gør mig virkelig virkelig ked af det. Når jeg har spist alt dette står jeg tilbage med virkelig dårlig samvittighed, og det giver mit selvværd et lille hak nedad.
Nu står jeg så og aner ingen råd for hvad jeg skal gøre for ikke at falde i og ende med de her grovæder flip. Håber virkelig der er nogen herinde der kan hjælpe mig, og som har gode råd til hvordan jeg får mit problem stoppet!!
Hilsen den triste der lige nu sidder med rigtig dårlig samvittighed fordi hun lige har haft et af sine kæmpe ædeflip!!! :( :(