Rygestop
Du læser en tråd i debat > gode rådbri (slettet)
re: Rygestop
hej. jeg stoppede med at ryge for 2 år siden. tog 10 kilo på, som jeg har forsøgt at smide igen ved at motionere. fitness center , stavgang, lange trave ture osv uden at jeg tabte mig. læste så om south beach kuren i et ugeblad, købte bogen og jeg må indrømme at den er godt skrevet og der er videnskabelige beviser. jeg er nu nået til dag 14 i kuren, og jeg har det fint med det, har tabt 3.5 kilo på de 14 dage og det er jeg glad for, det er en helt ny livsstil. hilsen bri
16 år20. juli 2008 kl. 13:14
dygtig
jeg kommer idt sent med i forholdt til at du måske er langt ovre problemet! Men det er faktisk sådan at man øger forbrændingen med ca 200 Kcal om dagen, hvis man ryger 20 cigaretter om dagen. Når man så stopper med at ryge ( og det er en rigtig god beslutning!) så vil man, forudsat man ikke øger kalorieindtag, og har samme aktivitetsniveau, tage 2-4 kg på inden for den første tid( ofte ret hurtigt 1-3 mdr). hvis man forsætter sådan, vil ens stofskifte oftest regulere sig i løbet af 1-1½ år.
Bevægelsen hånd-mund, foregår ca 10 gange ved hver smøg, hvis man røg 20 om dagen, var det ca 200 gange! hvis man kommer til at tage lidt mad med bare 10% af gangene, skal det jo gå galt: så svaret er: indtag 200 Kcal mindre ( ikke nødvendigvis mindre mad - men erstat med magre alternativer) eller forbrænd 200 Kcal mere om dagen! Motion er en god kostregulator og en mindst ligeså god abstinensbekæmper ;O)
Held og Lykke
Bevægelsen hånd-mund, foregår ca 10 gange ved hver smøg, hvis man røg 20 om dagen, var det ca 200 gange! hvis man kommer til at tage lidt mad med bare 10% af gangene, skal det jo gå galt: så svaret er: indtag 200 Kcal mindre ( ikke nødvendigvis mindre mad - men erstat med magre alternativer) eller forbrænd 200 Kcal mere om dagen! Motion er en god kostregulator og en mindst ligeså god abstinensbekæmper ;O)
Held og Lykke
15 år4. august 2009 kl. 20:52
amos (slettet)
Hej,
Først tillykke med dit rygestop, det er super flot, at du har fundet motivation til at droppe røgen, og efterfølgende også har fundet energi til at gøre noget ved vægten.
Jeg ved ikke om det kan være til megen hjælp, men sundhedsmæssigt, så skal din vægt være 2 gange højre end din anbefalede vægt (altså 120, hvis du burde veje 60), hvis der skal være de samme ricisi forbundet med overvægt, som der er ved rygning.
Hertil kan tilføjes, at en ryger i gennemsnit tager 4 kg på i forbindelse med et rygestop - da det er gennemsnit, kan det jo som sådan ikke sige noget om dig, men er da alligevel en trøst, at ikke alle tager 10 kg på ved rygestop.
Som det allerede er nævnt, så skal din krop vænne sig til at være en ikke-rygende krop, og det tager tid - du kan sikkert mærke, at det rent mentalt tager lang tid, at finde sin nye rolle som eks-ryger, og kroppen skal også have tid til at genfinde en ny balance.
Ved ikke om du kan bruge min besvarelse til noget, men ting tager tid, og man må nogen gange gå lidt på kompromis.
Hilsen en rygekonsulent
Først tillykke med dit rygestop, det er super flot, at du har fundet motivation til at droppe røgen, og efterfølgende også har fundet energi til at gøre noget ved vægten.
Jeg ved ikke om det kan være til megen hjælp, men sundhedsmæssigt, så skal din vægt være 2 gange højre end din anbefalede vægt (altså 120, hvis du burde veje 60), hvis der skal være de samme ricisi forbundet med overvægt, som der er ved rygning.
Hertil kan tilføjes, at en ryger i gennemsnit tager 4 kg på i forbindelse med et rygestop - da det er gennemsnit, kan det jo som sådan ikke sige noget om dig, men er da alligevel en trøst, at ikke alle tager 10 kg på ved rygestop.
Som det allerede er nævnt, så skal din krop vænne sig til at være en ikke-rygende krop, og det tager tid - du kan sikkert mærke, at det rent mentalt tager lang tid, at finde sin nye rolle som eks-ryger, og kroppen skal også have tid til at genfinde en ny balance.
Ved ikke om du kan bruge min besvarelse til noget, men ting tager tid, og man må nogen gange gå lidt på kompromis.
Hilsen en rygekonsulent
15 år29. september 2009 kl. 13:41
Lillefix (slettet)
Hej med jer.
Apropos dette emne, så har jeg siden den 20. september skåret kraftigt ned i mit cigaretforbrug. Det vil sige 52 dage nu. De første 12 dage røg jeg slet ikke, og siden har jeg røget 5-7 cigaretter om ugen. Meningen er at stoppe helt, men jeg er PANISK for at tage på :-/
Hvor meget påvirkes stofskiftet af f.eks. 1 cigaret om dagen? Nogen der ved det?
Apropos dette emne, så har jeg siden den 20. september skåret kraftigt ned i mit cigaretforbrug. Det vil sige 52 dage nu. De første 12 dage røg jeg slet ikke, og siden har jeg røget 5-7 cigaretter om ugen. Meningen er at stoppe helt, men jeg er PANISK for at tage på :-/
Hvor meget påvirkes stofskiftet af f.eks. 1 cigaret om dagen? Nogen der ved det?
15 år11. november 2009 kl. 15:58
Det er så flot med din beslutning - hold fast i den..
Om 14 dage ca har jeg ½ års jubilæum som LYKKELIG ikke- ryger (er gået frem efter Allen Carr´ bog "endelig ikke ryger"). Da jeg holdte spurgte jeg diætisten på SD hvad det betød - hun svarede bl.a. at det ens blodsukker falder lidt, så at skære ned på kostplanen er ikke nogen god ide - hold dig til det du plejer. Ens stofskifte falder med ca. 800 kJ (ved 20 cigaretter) - det er næsten ingenting, det der nok ofte er problemet er at vi putter andre ting i munden i stedet for cigaretterne - jeg begyndte at motionere endnu mere ( havde pludselig minutter i overskud 1 cigaret tager omkring 7 min. at ryge, jeg røg mellem 20 og 30 cigaretter det svarer til 140 - 210 minutter - motionscenter er et godt valg (det er der også penge til) - der forbrænder mindst det du "mister" ved cigaretterne. Det bliver nemmere - tro mig - og jeg har det sådan i dag (jeg har forsøgt at holde mange gange) at når jeg ser en ryger der tænder en smøg tænker jeg ikke - hvor er det synd for MIG hvor ville jeg gerne - NEJ - det er synd for rygeren, hvis vedkommende kunne ville de også holde op - så hold fast og hold ud - der er lys forude. Jeg har ikke taget på - denne gang, har tidligere taget 10 kg på, hvorefter jeg er begyndt igen - men jeg omlagde mine kostvaner, med hjælp fra Slankedoktoren og begyndte at motionere - det går langsom men jeg har dog trods alt til dato tabt over 3 kg... og det er da bedre end at tage dem på :) Pøj pøj og det er ok at hælde vand ud af ørerne..
Knus