søger støtte hos andre 100+ ere

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: søger støtte hos andre 100+ ere
lige for tiden vil det være svært for mig at lave en ugeplan har en masse fødselsdage de næste 14 dage, og humøret er ikke hvad det har været så jeg er nød til at gå igang igen fra starten af når alle de her fødselsdage er overstået
17 år2. november 2007 kl. 17:05
Ved du hvad, hvis jeg må være ærlig. Fødselsdagene kan da ikke være en undskyldning for ikke at gå i gang? Du udsætter projektet? Det er selvfølgelig op til dig selv, men du kan da sagtens lave en plan for resten af dagene? Tror du bliver i bedre humør, hvis du går i gang med det samme. Min erfaring. Humøret bliver ikke bedre af at udsætte tingene :-)

Pøj pøj.

Anna
17 år3. november 2007 kl. 17:21
PS. Tænk over det, næste gang er det måske julen, der forhindrer projektet? Der er jo ikke længe til. Har du lagt en strategi for, hvordan du vil klare den? Hvor meget du vil tillade dig at spise af alt det usunde?

Undskyld, hvis jeg er streng, men det er kærligt ment. Jeg kender det alt for godt fra mig selv - slankekuren starter altid om en uge, for der kommer altid et eller andet i vejen :-)

Knus

Anna
17 år3. november 2007 kl. 17:23
Hej Pbanga!
Forstår godt hvordan du har det - jeg har også lyst til at udskyde det og bare spise det jeg har lyst til. Det gør alle de tynde mennesker som render rundt og smovser i alt det gode - så kan jeg vel også!? :D NOPE!!! Det er ikke godt for nogen af os...

Jeg var ved lægen i tirsdadgs og blev vejet, selvom den ikke var gået ret meget nedad var jeg glad fordi hun sagde at jeg levede sundt. Det er jo det som det handler om - og ikke hvad tallet på vægten den siger, det er kun vejledende!

Dete rigtigt hvad annap siger; der er ALTID en undskyldning for ikke at komme igang. Se fødselsdagene som en udfordring og tag ! AF GANGEN! ;)

Inden du tager til fødselsdagen kan du spise et stort sundt måltid med masser af grønt, så er du mæt!

Så sætter du dig for at f.eks tage 1 stykke kage og 1 bolle MAX! - resten siger du nej til! :)

Hver gang du har sagt nej til noget - så ros dig selv! FUCK hvor er jeg sej, sagde lige nej til et stykke lækkert kage. Det er mere end hvad nogen af de andre gjorde!

jeg har også succes med at se det udsunde som noget total klamt og ulækkert :P

Det er skiiiide svært, men når du går hjem fra fødselsdagen er du SKIIIIDE stolt! - forkæl dig selv med stor portion grønt når du kommer hjem! ;)

Sådan takler jeg de svære dage, det er ikke hver gang det lykkeds, men de gange det gør, er det vildt fedt! :D
17 år4. november 2007 kl. 10:56
Jeg er totalt enig med de andre. Man kan udsætte i det uendelige fordi man aldrig er helt klar til at gå igang.

Men ved du hvad? Man kan starte i det små og de små successer man får, giver så een blod på tanden til at klø lidt hårdere på. Hvad så om du ikke er 110% på slankekur over de næste 14 dage? Hvis du er 40% på slankekur, så er det da bedre end nu - og et skridt på vejen til de 50%. Det er måden man kan oparbejde motivationen fremfor at gå igang med den store, strenge kur som man alligevel ikke kan overholde i længden fordi springet er for stort fra ens nuværende dagligdag og fordi man ikke er mentalt hverken klar til de nedture som der uværgligt kommer eller til de signaler kroppen vil sende når man pludseligt ikke spiser hverken fedt, sødt eller for meget længere. Mange spiser usundt (jeg gjorde) fordi de har noget bagage i rygsækken som de ikke har fået håndteret. Det kan være mange ting, men for mit vedkommende var et en følelse af ikke at være elsket, ikke at være vellidt eller populær. Hvis man dropper sin overspisning skal man også være forberedt på at gamle problemer kan dukke op - de problemer som man normalt prøver at drukne i spisning. Jeg ved ikke om du hører til den kategori, men hvis man er forberedt på balladen kan det være nemmere at takle det fornuftigt.

Det bedste du kan gøre, er at lægge en plan for de fødselsdage du skal til. Og en anden plan for de dage hvor du ikke er til fødselsdage. Jeg startede f.eks. med at fjerne næsten al sukker fra min kost: ingen slik, ingen chokolader, ingen kager, ingen sukkerholdig sodavand og ingen chips i min dagligdag. Så erstattede jeg noget af det med fun-saft og sukkerfri tyggegummi for at tæmme den søde tand. Efter et stykke tid - da jeg blev klar til det - så holdt jeg op med erstatningerne. Til fødselsdage og andre festdage var der mulighed for at spise noget af al det søde - men der blev sat tag over hvor meget.

Sørg også for et godt, solidt og sukkerfrit morgenmåltid. Mange spiser surmælksprodukter som yogurt, med musli. Jeg sværger til havregryn med nødder som giver mig de sunde umættede fedtsyrer. Put gerne lidt rosiner på her i starten - igen for at pacificere den søde tand.

Og opret så en tråd her på siden. En tråd som hedder "pbanga's første 14 dage" eller sådan noget. Skriv ned hver dag hvad du har spist og hvad du skal dagen efter og hvad din plan er. På den måde kan du forpligte dig selv og hver gang du får lyst til mere end du har planlagt, så vil du tænke: "Ej, det skal jeg jo skrive til de andre" og det kan være en hjælp. Tro mig, vi kender alle rumlen og ingen vil pege fingre eller fordømme eller grine hvis du skriver at du ikke overholdt din plan. Istedet vil du blive klappet og hjulpet tilbage i planen igen.

Skriv også gerne kalorierne ned, men med mindre du er gammel kalorietæller, så bliver det nok lidt svært til fødselsdagene med mindre du kender opskrifterne og har en vægt klar. Så spring fødselsdagene over og tæl kun kalorier de øvrige dage.

Du står overfor en kur, der vil vare omkring et års tid - måske mere hvis du sætter et roligt tempo. Så for at komme igennem handler det mere om tankeprocesser og vaner end om at sætte dit kalorieindtag ned og din motion op - i hvert tilfælde lige nu. Så derfor synes jeg du skal lave denne øvelse (tyvstjålet fra Beck's Diet eller hvad den nu hedder):

Lav en liste på 10 punkter under overskriften: "Når jeg har tabt mig, vil jeg have opnået at: ". Alle punkterne skal være formuleret positiv og handle om det du regner med at opnå ved et vægttab. De skal være konkrete og personlige - for dig. Et af mine 10 punkter var i første omgang formuleret negativ: "Jeg bliver ked af det når jeg skal prøve nyt tøj fordi jeg er fed og ingenting sidder godt på mig" - men så omformulerede jeg det til: "jeg kan passe nyt og smart tøj i de normale størrelser". Et andet punkt fik jeg positiv ved første forsøg: "Jeg vil kunne holde ud at lege med høj aktivitetniveau med mine børn".

De 10 punkter skal du skrive ned på et lille stykke karton, som du lægger i din pung. Og så skal du læse dem 2 gange om dagen i de næste 14 dage (helst på fastsatte tidspunkter så du ikke glemmer det). Det er med disse punkter i hovedet (og gerne noget grønt eller frugt i maven som Helle foreslår) at du kan tage motiveret til fødselsdag.

Håber du kan bruge de gode råd - men det vigtige er at du selv finde ud af hvor du vil sætte ind som start og at du så formulerer en strategi og mobiliserer nok vilje og ønske til at overholde din strategi. Når det så lykkedes, hvis du kommer igennem de 14 dage med strategien så er du sikkert klar til næste trin - som du så selv definerer. Og når du falder i (læg mærke til at jeg ikke skriver hvis) så samler du dig selv op fra det punkt hvor du opdager du er faldet i, og fortsætter strategien derfra. Alle falder i. Det er ikke nogen grund til at opgive noget som helst.
17 år5. november 2007 kl. 09:54
Jeg er glad for jeres slag oven i knolden og jeg ved godt at der findes for mange undskyldninger, men nu var jeg forsøge at komme igang igen, men jeg er da halvt om halvt igang så det er da en start syntes jeg selv, men håber på at være 50 % klar meget snart, jeg har tænkt mig at prøve i hele november måned kun at drikke vand når jeg er tøstig i stedet for sodavand eller saftevand, så det er da en start
17 år5. november 2007 kl. 10:16
Man skal også starte et sted. Og hellere starte i det små og få en sejer af det end tag munden for fuld... :D

Jeg skal på kursus i 3 dage - er spændt på om jeg kan komme uden om fritelserne. - normalt går det ENDTEN HELT galt eller VILDT godt! :) Vi får se...
17 år5. november 2007 kl. 20:01
Rigtigt godt gået - og helt rigtigt sat ind. Sukkerholdig sodavand er noget af det mest usunde der er i kosten. Prøv at taste 500 gram sukkerholdig sodavand ind (en lille plastikflaske) og så se hvor meget mælk - eller endnu bedre kartoffel man kan få for samme energi.

Når du nu får et sukkerdrop i blodet eller når du nu får en ubændig trang til sodavand som du næsten ikke kan styre, så hav en strategi klar. For du *vil* opleve at det er hårdt!

Jeg gjorde det at jeg simpelthen erstattede sodavand med fun-saft når jeg fik trangen til sødt (ikke med light sodavand da det også får skylden for at fede og fordi jeg syntes det gav mig tørst efter mere). Man kan også spise søde frugter som banan, pære, melon, ananas etc og drikke vand til, hvis man f.eks. skal undvære sodavand foran kullertossen. Fordi frugterne mætter og giver sukker næsten på samme måde som sodavand og vandet slukker tørsten.

Hvad end du gør, så vær forberedt på at det kan blive lidt hårdt. Men når kroppen er de-toxificeret (de-sukkerficeret :-), så bliver det bedre igen.

Sørg også for at have en strategi til fødselsdagenen. Må du drikke sodavand dér? Hvor meget? Hvilken slags?
17 år6. november 2007 kl. 10:18
hejsa.... et lille tip er også at spise Chrom - det skulle hjælpe med at tage trangen til sukker...
Men jeg ved det ikke rigtig - det er ikke mit største problem - jeg elsker et glas rødvin - men ved det siger Pang - når jeg gir efter for lyst og trang til det - men det er træls, når min kære mand sidder ved siden af og spørger skal du ikke lige ha et lille glas med ?.... men jeg har da tabt en anelse siden sidste torsdag...... så man har da lov at håbe ...... nu vil jeg ta en cykeltur - det hjælper altsammen og gir lidt mere energi....m.v.h. frodig
17 år15. november 2007 kl. 18:16
Frodig.. jeg har et par ideer til substitutter

Én mulighed er at købe en rigtig god, dyr, tør hvidvin. Den er noget lettere på kalorier og det dyre gør den jo lidt sjovere at drikke (og forhåbentlig bedre). Drik sådan et glas i stedet for rødvinen. Bare et lille glas.

Hvis rødvinen tit er fremme (flere gange ugentligt) så er det bedre bare at drikke vand i stedet. Men det har jo ikke helt samme nydelse. Måske en smoothie? Man kan ligefrem købe dem færdiglavede, jeg har dog aldrig haft mod til at smage een. Du kan også vælge at spise noget som smager virkeligt dårligt sammen med rødvin, så du mister lysten til rødvin. Et syrligt æble f.eks.

Og bed så din mand om ikke at friste dig ved at spørge om du vil have. Sig til ham at du ikke forlanger at han skal lave om på sine hyggevaner, men at det er meget svært for dig, hvis han frister dig med især rødvin.
17 år16. november 2007 kl. 09:45

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });