En hel novelle fra en ny bruger ;o)

Du læser en tråd i debat > vægttab

En hel novelle fra en ny bruger ;o)
Ja først til jer alle sammen... tak for de forskellige indlæg her i forummet, som virkelig giver blod på tanden til at skulle tabe sig.

Vil lige dele min baggrund med jer, og samtidig håbe på at kunne få noget støtte og ris samt ros fra jer i den kommende tid.

Jeg er ny her og skal fra imorgen starte min nye livsstil.. Jeg satte mig for det for ca. en uge siden og mistede fra den dag af allerede lysten til slik og chips som jeg har spist umenneskelig meget af de seneste par år med det resultat at jeg har smidt 4kg på den uge uden at gøre noget for det. Jeg ved det ikke er sundt at tabe sig så hurtigt men jeg har ikke i sinde at spise slik hver dag for at sløve ned på vægttabet. ;o) Og jeg må da også sige at glædes tårene fik da frit løb ved tanken om hvad rigtig kost omlægning dog ikke kan gøre.
Jeg har i lang tid ønsket inderligt at tabe mig men manglede ligesom et lille skub for at komme igang, og det må siges at det har jeg fået.
Mig og min kæreste gennem ca. 7 år har i 6 af årene prøvet at få barn, vi har nu kontaktet lægen om at få undersøgt nærmere grunden til det ikke kan lade sig gøre. Efter at have kigget rundt på nettet i alle de såkaldte ekspertråd, fandt jeg ud af at ved at tabe sig 10% af sin vægt kunne man forøge sine chancer med 30-40% både ved naturlig og medicinsk graviditet. Og jeg skal lige love for at det gav mig et andet syn på sukker, slik og gennerel kost fra lige det øjeblik.
Grunden til at der skulle gå en uge for at jeg går rigtig igang med kuren er at der lige skulle indhentes gode råd om kost og motion. Samt have købt ind. Jeg har købt ind så jeg har til ca. en uges madforbrug.
Jeg tror jeg vil komme til at søge meget støtte og råd hos jer herinde da jeg står lidt alene i det, min elskede man er dog meget forstående men er ikke overvægtig på samme måde og han er altså glad for sin sukker *GG* Så det er ikke helt det samme som at snakke/skrive med folk som er de det samme store skift og spring som jeg selv.

Jeg har lige nogle spørgsmål til jer.. håber det er iorden.

1: Jeg vejer p.t 100 kg og er 1,70 høj så jeg er svært overvægtig, er det meget urealistisk at have som mål at tabe 5kg på 30 dage. Jeg ved det bliver svære med tiden at tabe sig men som et begyndende mål.

2: Jeg skal vende mig til at spise 6 gange om dagen fra at have spist 1-2 måltider og så slik og chips for resten. Jeg fik et råd om at bruge produktet NUPO som et godt alternativ til et måltid hvis jeg slet ikke kan spise noget ( værst til frokost ) bare ind til jeg er kommet ind i rytmen... har i nogen erfaring med at det kan erstatte et måltid i mangel på appetit?

3: Jeg er virkelig i dårlig kondi og har ikke på nogen måde dyrket nogen form for motion i snart 10år. og har store problemer med at løbe på grund af en meget meget stor barm. Jeg har nu købt en dvd med pilate træning som jeg startede med idag. Det er ikke hård træning men mand for rigtigt brugt kroppen og jeg kunne sagtents mærke kroppen/musklerne arbejde. Er det ok og ligge ud i det mindre, og så senere i forløbe komme i motions centre o.lig. da jeg er meget flov over mig selv på nuværende tidspunkt og ved at jeg ville føle mig utilpas sådan et sted og ville højst sandsynlig søge trøst imad når jeg kom hjem.?

Ja nu er i faldet i søvn alle sammen... men hi hi gæt engang...... jeg fik da lettet mit hjerte :o)

Humøret er højt og jeg glæder mig til en rask gåtur inden morgenmaden imorgen. Så tak for at i gad høre/ læse mit liv råb. Og ser frem til en god og LETTERE tid sammen med jer.

De bedste hilsner Monika
19 år2. maj 2005 kl. 00:43
Glemte lige en ting =)
Jeg skulle lige hører... jeg har målt mig omkring arme, lår, hofter og mave. Jeg har hørt at selvom kiloerne ikke forsvinder kan man godt have tabt centimeter.. er det rigtigt.

Og endnu engang knuzz Monika
19 år2. maj 2005 kl. 00:52
et lige så langt svar:-)
Hejsa Monika
Først tillykke med din beslutning: Det er første skridt på vejen og du lyder virkelig topomotiveret. Det er godt, - og nødvendigt.
Jeg vejede selv 104,5 kg da jeg startede d. 9. august 2004 og idag vejer jeg 73,9 (og forhåbentlig mindre i morgen tidlig:-) Det er hårdt, men samtidig skønt når man ser resultaterne.

Et par råd. I starten synes jeg du skal fokusere på din kost. Det er en stor omvæltning og man giver lettere op, hvis man både skal passe på hvad man spiser og dyrke en masse motion. Det kan godt blive for surt.
Du kan sagtens tabe 5 kg på 30 dage, i hvert fald de første 2 mdr, derefter blivere det sværere og sværere jo mindre din overvægt bliver. Når du kommer ned på ca 90 kg skal du nok satse på ca 500 g om ugen.
Du kan godt spise Nupo. Jeg synes selv det smager af h... til og foretrækker "rigtig" mad, men det har virket for mange. Det bedste er at tælle kalorier. Sats på at ligge på omkring 1200-1500 kcal om dagen, det er ikke meget mad, hvis man er til brød, pasta, slik osv, men spiser du grøntsager, magert kød og magre mælkeprodukter kan du sagtens blive mæt. Det er surt at tælle kalorier de første 2 uger, men derefter bliver det en vanesag. og til sidst kan du det i hovedet og behøver ikke veje og måle alt.
Det lyder fint med pilates, men du forbrænder ikke så meget ved det. Gå nogle ture. En god gåtur på en halv times tid giver både energi og forbrænder kalorier. Når du har tabt 10-15 kg, og kostvanerne sidder fast, så begynd at dyrk noget mere krævende motion. Cykel, løb gå til holdsport. Alt virker:-)

Det er en god ide at måle sig, især når du begynder at dyrke motion og øger din muskelmasse, for så kan vægten godt stå lidt stille, og så er det fedt at kunne se at man alligevel har smidt 3-5 cm. gør det evt hver 14 dag.

og brug dette forum, både når det går godt og skidt. Folk er helt vidunderlige til at give et spark i r.... , opmuntre, rose, støtte og være der for hinanden.

masser af knus og pøj pøj med projektet
Eskimo
19 år2. maj 2005 kl. 01:56
re: et lige så langt svar:-)
Hej Monika

Ville lige sige mange gange velkommen til dig - håber virkeligt at du får gavn af dette forum. Jeg er selv utrolig glad for at havde nogle af skrive sammen med som er i samme "båd" som en selv ;o)

Eksimo har jo skrevet alle de gøde råd til dig - så det vil jeg ikke gøre denne gang - men det er dejligt med nogle lange ture og der kan du jo også tage manden med selvom han ikke skal tabe sig, har han jo også godt af en rask gåtur.

Pøj pøj med vægten - glæder mig meget til at følge dig.

Knus Smiley
19 år2. maj 2005 kl. 08:09
re: re: et lige så langt svar:-)
Jeg vil også lige ønske dig velkommen til. Vi er meget gode til at støtte og være der for hinanden herinde så du vil på ingen måde føle at du er ene om det. God idé er at du skriver ned hvad du spiser, driker og laver af motion hver dag for lige som at holde øje med hvad du lavr/indtager + hvis du evt ikke har tabt dig men skulle have taget på så kan du kikke i dine notater og se hvor det evt gik galt. En anden ting er at du også skal huske at drikke masser af vand mindst 2 liter vand og efterhånden som du begynder at træne mere så skal du også drikke mere.

Knus Chiffi.
19 år2. maj 2005 kl. 08:13
Tusind tak for jeres svar
Det er jo helt rart allerede og få en form for opbakning :O)

JEg glæder mig til at dele tiden med jer og startede faktisk dagen idag med at gå en rask tur på 25 min i p.. øsende regnvejr.. gg. Men det var egentlig helt rart så at komme hjem og have rørt sig inden morgenmaden. ss
19 år2. maj 2005 kl. 08:19
Velkommen
Hej Monika,

Jeg vil da også lige sige velkommen. Du lyder virkelig som en der har tænkt sig at gå på med krum hals, så du skal nok lykkes. Eskimo har skrevet alle de kloge ord, så dem kan du bare følge. Jeg har ingen kloge ord, jeg suger bare til mig af de andres, men jeg vil ønske dig alt mulig held og lykke, og jeg glæder mig til at følge dig i din kamp mod kiloene og din glæde, når du bliver gravid.
19 år2. maj 2005 kl. 09:17
re: Velkommen
Hej Monika

Også velkommen fra mig. Du vil finde ud af, at det her forum er lige det sidste der skal til for at fortsætte og fortsætte og fortsætte de gode vaner, du allerede har begyndt.

Alle er kanon søde herinde. Når man har godt at berette bliver man klappet på skuldrene og rost og når man har haft en øv oplevelse, er alle her med trøstende ord eller spark, hvis det er det, man har brug for.

Jeg har været med i 4 måneder nu og synes, det er et supergodt forum.

Knus Anna
19 år2. maj 2005 kl. 10:56
re: re: Velkommen
Hejsa Monika!

Også et STORT velkommen til dig fra mig! "Denne dag er den første i resten af dit nye liv", stol trygt på det! Forummet her, er som de andre siger, kanont og man kan øse ud af sit hjerte, uanset hvad søren man næsten vil skrive om. Skriv om både gode og dårlige dage, det gør det lettere for os andre at hjælpe og støtte dig, ikke også. Eskimo er den "klogeste eskimo", jeg kender og hun smider kilo som vi andre drikker vand! Det er vildt hvad hun har bedrevet siden august, så lyt endelig til hendes råd. De sparker r.., det kan vi jo høre på hendes resultater! *SS*

Rigtig god fornøjelse ven, og velkommen her i "hønsehuset"....der også har en Bamsebjørn, -vel nok det eneste hankønsvæsen lige pt....

Knuz fra Muldebeerg
19 år2. maj 2005 kl. 17:23
Monika!
Hvor i landet kommer du mon fra???
Knuz Mulde
19 år2. maj 2005 kl. 17:26

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });