Hurtigt vægttab frem for k´langsomt vægttab

Du læser en tråd i debat > vægttab

Hurtigt vægttab frem for k´langsomt vægttab
videnskab.dk

Denne artikel omhandler, fordele ved et hurtigt vægttab fremfor langsomt vægttab. Jeg fatter ikke at man anbefalder dette, ud fra et videnskabeligt syn. Hvad med huden, der skal følge med ?

Jeg kan godt se og forstå, at det er motiverende med et hurtigt vægttab. Jeg kan også mærke at jeg er påvirket af tallet der står på vægten, mere end jeg troede. Men holder det hurtige vægttab i længden ??

Men vi ved jo også vi ikke selv bestemmer tempoet på vægttabet, og at man i hvert fald ikke bliver slankere, af og opgive :-)
11 år13. april 2013 kl. 15:23
re: Hurtigt vægttab frem for k´langsomt vægttab
Uha... ja al den videnskabelige snak kommer jo an på, hvem man spørger og hvilke undersøgelser de har valgt at bruge.
Mon ikke sandheden nærmere er, at vi alle er forskellige, fungerer forskelligt og det er forskelligt for os hver især, hvad der passer bedst til os og ikke mindst hvad der virker bedst for os?

Undersøgelser og videnskab er godt, men man må ikke glemme nuancerne i jagten på "sandheden".

11 år13. april 2013 kl. 20:24
Jeg er af mine egen erfaringer ikke ening i artiklen :-) men synes det var et interessant emne.

Men er det ikke rigtigt, at man har læst meget om, at dem der taber sig hurtigt, hurtigere tager de tabte kg på, fremfor dem som har har et længervarende vægttabs forløb?

Det er ikke så lang tid siden, jeg læste en om en undersøgelse. Det omhandlede vægttab - bestående af 2 grupper. Og de 2 grupper fik forskellige antal kcal pr. dag ( kan ikke lige huske tallene) Og den gruppe der tabte sig hurtigst i starten, var ikke dem der havde tabt sig mest da forsøget var ovre.

Det er også bare fordi jeg kommer til at tænke, på at vores anatomi, jo som regel ikke vil tillade et hurtigt vægttab i længden ?

Ja synes bare det gav stof til eftertanke :-)
11 år13. april 2013 kl. 20:41
Jeg har selv været igennem et hurtigt vægttab for ca. 6 år siden ... 30 kg på et halvt år ... :-) ...

For mig gik det hen og blev en fantastisk oplevelse. Jeg havde gennem 12-13 år taget 2-3 kg på pr. år uden rigtig at lægge mærke til det. Pludselig en dag ser jeg, hvad jeg har gjort ved mig selv. Et chokerende syn ... som gav mig en vilje til at gøre noget ved det.

Fra den ene dag til den anden gik jeg i gang ... 1200 kcal pr. dag fordelt på 6 måltider og ud fra de officielle kostråd om fordeling af fedt, protein og kulhydrat og mindst 30 gr. fibre. Jeg brugte ca. 3 timer om dagen på mit projekt ... 1 times motion, 1 time til ekstra tilberedning af grøntsager mv. og 1 times læsning på nettet til inspiration.

Og der var bonus med det samme ... vægten strøg nedad, og motivationen var i top.

Det gør mig til fortaler for det hurtige vægttab, for jeg vidste, at det var for en begrænset periode, jeg skulle bruge så meget tid på det. I dag søger jeg stadig inspiration rundt omkring for at vedligeholde mit vægttab, men jeg har stor gavn af al den viden, jeg fik tilegnet mig dengang. De nye vaner ligger på rygraden, og jeg kan nemt finde tilbage til rytmen med 1200 kcal pr. dag, når jeg føler jeg skal passe lidt på.

I dag lever jeg ud fra et princip, hvor madglæde, næring og nydelse kommer først ... alt er tilladt i passende mængder ...

For mig findes der ikke "én sandhed", hvad kost og vægttab angår... vi må hver især mærke, hvad der virker for lige akkurat os og gøre det på en måde, så vi bevarer lysten til at blive ved.

11 år14. april 2013 kl. 17:37
Jeg kunne godt have tænkt mig at tabe mig lige så hurtigt som man hører GB opererede kan. Eks. en tabte 17 kilo på en mdr. Den oplevelse må være helt totalt fed.
11 år14. april 2013 kl. 18:14
Jeg synes også det kommer an på hvordan man definerer et hurtigt vægttab og allermest hvem man er som person og hvad ens indstilling er til vægttabet. Jeg selv tabte i gennemsnit 1kg i ugen i de første 15 uger jeg tabte mig, hvorefter det langsomt svandt ind til ca. 500g i ugen som er ca. den fart jeg kan tabe mig med den dag i dag hvor jeg mangler ganske få kosmetiske kg. Jeg synes selv det er gået rigtigt hurtigt og er ikke i tvivl om at de synlige resultater, kombineret med viden om og ændring af vaner til en ny varig livsstil har været en stor motivationsfaktor for mig.

Jeg tror, ligesom det ofte bliver påpeget når man taler til fordel for hurtigt vægttab, at jeg ikke ville kunne have været tålmodig eller standhaftig nok til at ændre på ganske små ting i mit liv over flere år for at komme ned på min idealvægt og derfor tror jeg at jeg var mislykkedes hvis jeg havde forsøgt mig med den metode (som jeg faktisk er gået i gang med flere gange, men uden 100% fokus og resultater til at holde mig i ilden, har det bare aldrig fungeret for mig)

Som andre også er inde på tror jeg til dels at det handler om den enkete person om det ene eller det andet virker bedst. Og hvis man opnår er hurtigt vægttab tror jeg også på at det er ekstremt vigtigt at man hele vejen igennem processen arbejder med at få ændret vaner og indstilling til kost og motion varigt - så det ikke bare bliver en kur med hurtigt vægttab og efterfølgende hurtig vægtforøgelse til følge... Men det er min egen personlige mening, og de forskellige erfaringer vi hver især har herinde, giver os nok også et forskelligt grundlag for de meninger vi har på det her punkt :)
11 år15. april 2013 kl. 13:19
Jeg tror det er rigtigt, at mange af os bliver motiveret af at se vægten går (hurtigt) ned, og så rationaliserer man sig frem til, at man godt kan fortsætte med de afsavn man gør lidt endnu. Det jeg studser over - og måske også det Yeswecan studser over? - er at han kun refererer til hvad status er 1 år efter kuren er skudt i gang; altså at dem der tabte meget de første 2-4 uger, også har tabt mest 1 år efter startskuddet. Men hvad er status hvis man sammenligner dem 5 år efter kurstart? Jeg tror de fleste af os herinde kan bekræfte, at langt de fleste af os efter 1 år kun lige er i nærheden af målet (enten snart i mål med vægttabet eller gået over i vedligehold for nyligt) og derfor mener jeg en tidshorisont på 1 år er for kort til at vurdere, hvad der virker på den lange bane.

Hvis dem som har tabt sig meget har tabt sig meget fordi de har ændret deres kost radikalt, og i løbet af det første år har fundet ud af, at de trives med de nye "madregler" - ja, dem tror jeg på nok skal klare sig. Hvorimod jeg er lidt mere skeptisk overfor dem som har tabt meget ved at spise 800 kcal om dagen, enten ved ren kalorietælling eller vha. måltidserstatninger som Nupo, Nutrilett og hvad de alle sammen hedder. Man kan jo ikke leve af den slags for evigt, og hvis man ikke har lært at sammensætte fornuftige måltider, så er man altså ilde stedt.
11 år15. april 2013 kl. 14:32
Men hvad med huden ? Fulgte den pænt med efter 30 kg på 6mdr ? Jeg tror ikke jeg kan tabe mig hutigt :)
11 år16. april 2013 kl. 22:42
Jeg tabte mig jo ikke selv helt så meget som goonanna - men havde stadig tabt mig 20kg på seks måneder og på daværende tidspunkt fulgte min hud faktisk helt fint med.
Det er faktisk kun de sidste 5-6kg der har betydet at jeg kan se at huden er lidt slappere nogle steder (dog ingenting af stor betydning, men maven laver lidt folder/rynker når jeg f.eks. bøjer mig forover). Jeg tror på (ud fra egne erfaringer og forskellig læsestof på f.eks. internettet) at hvorvidt man får slap hud efter et vægttab afgøres af rigtigt mange forskellige faktorer. Arv og ens disponering for elastisk hud, kostsammensætning, væske, motion under vægttabet, alder m.m. Og så selvfølgelig også tidsfaktoren...
Så det er ikke fordi jeg ikke tror på at hudens sammentrækning bliver påvirket af et hurtigt vægttab - tror bare mange andre ting spiller mindst lige så meget ind...

Og igen tror jeg at hurtigt kontra langsomt vægttab handler mere om hvem man er som person og hvilken strategi der passer den enkelte end en enkelt sort/hvid sandhed :)
11 år17. april 2013 kl. 12:21
Gennem mit vægttab spekulerede jeg også på, hvordan huden ville arte sig. Huden fulgte heldigvis stille og roligt med, og jeg tror ikke jeg har mere løs hud end andre på min alder (51).

11 år17. april 2013 kl. 13:03

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });