Tyndfed?

Du læser en tråd i debat > vægttab

Tyndfed?
er normal bmi (25) og meget høj fedtrprocent det samme som at man er tyndfed?
12 år1. marts 2012 kl. 08:09
re: Tyndfed?
Hej Vira,
det kommer vel an på om du er er tynd;o)

Jeg vil mene, at fedtprocenten må være en langt bedre indikator for, om man er overvægtig.
BMI'en er jo en generel rettesnor, der kun siger noget om vægt i forhold til højde, men intet om, hvad vægten består af! Meget veltrænede mennesker med høj muskelmasse, eller gravide kvinder, der er slanke har jo gerne for høje BMI i forhold til tabellerne.

Det "normale" BMI vindue er jo netop ret bredt; 18-25, fordi folk er meget forskelligt bygget. Og hvis man så er meget spinkel, kan det "normale" BMI" jo godt dække over, at man har meget fedt. Hvor en bredskuldret, kraftig bygget person, også kan være undervægtig selvom BMIet ligger normalt.

Men inden man konkluderer for meget, tror jeg det er vigtigt at se på kvaliteten af den fedtmåling, man har lavet. Er den fortaget på en klinik eller målt med en tang af en fagperson, eller er det en billig personvægt fra netto, der giver dig det tal?

Hvis du ser dig i spejlet, og synes du ser normalvægtig ud, så ville jeg måske overveje om jeg kunne bruge målingen til det helt vilde. Hvis man så er bange for at man er "tyndfed", må man jo spørge lægen om de kan tjekke, om man har indikatorer for det, jeg forestiller mig det kunne være mængden af farlig kolesterol mm.

Men hvis du, når du ser dig i spejlet, kan se, at du har for meget på sidebenene - så er konklusionen jo nok bare, at du er skabt til at lavere BMI end 25, fordi du ikke har så store knogler og muskler som nogle personer med din højde går rundt med.

Håber du finder ud af, hvilket vægt, der er den rigtige for dig ;o)
12 år1. marts 2012 kl. 08:59
Først og fremmest vil jeg give Eliza ret. Det er en god forklaring, hun kommer med og den er meget nuanceret.

I bund og grund kan du kun finde ud af om du er tyndfed ved at få lavet en scanning, men de koster lidt.

Som jeg har forstået det, så er tyndfedme et begreb der dækker over mennesker, der er slanke og ser "sunde" ud, men som i virkeligheden har en masse fedt gemt omkring de indre organer.

Nu er det der med slank og tynd vel egentlig lidt subjektivt. Og det med bmi er jo også bare et måleredskab for at have noget at gå efter, men også bare bestemt af nogen, der har set det som en mulighed for at lave nogle kriterier.

Personligt synes jeg ikke at et bmi på 25 er slankt, men nærmere normalvægtigt. Et kig i spejlet og et realistisk billede på en selv vil nok kunne give et lidt bedre svar end et svar ud fra nogle kriterier, som i virkeligheden kun er vejledende for os hver især.

Jeg fandt en side, hvor man kan teste om man muligvis er tyndfed - det var måske noget? :-)

skab-din-egen-sundhed.com
12 år1. marts 2012 kl. 10:53
ja du er tyndfed.
men flot med en normal BMI.

12 år1. marts 2012 kl. 13:36
Tak for jeres svar :-)

Og nej jeg ser ikke mig selv som tynd, men som normalvægtigt så TYNDfed skal ikke tages så bogstaveligt ;-) Men jeg syntes jeg ser normal ud i størrelse :-)

Jeg er blevet vejet på sygehuset på en vægt der kunne fortælle alverdens ting så jeg tror godt jeg kan regne med at tallene er til at stole på.

Kolesterol er også målt men det tal har jeg ikke fået endnu.
12 år1. marts 2012 kl. 15:24
Så går der nok ikke længe inden du finder ud af om du kan betegnes tyndfed i medicinsk forstand. Vi andre har jo bare hver vores idé om hvordan tingene står til ;-)
12 år1. marts 2012 kl. 17:29
Girl next door, mener du pga. kolesteroltallet? Ja jeg ved virkelig ingenting om det, så beklager min totale uvidenhed
12 år2. marts 2012 kl. 09:51
Ha, ha... Jeg ved nu heller ikke så meget om det, men tror nok at kolesteroltallet siger noget om, om man har for meget fedt gemt omkring organerne.
12 år2. marts 2012 kl. 10:22
Min opfattelse af tyndfed, - (og så ved jeg ikke om det er den rigtige, rent videnskabeligt), er en person som ser "alm." slank ud, men som i virkeligheden viser sig at have en meget høj fedtprocent. Det skyldes som regel at vedkommende ikke dyrker motion, = færre muskler. Lagring af fedt omkring organerne mener jeg også som oftest er et resultat af inaktivitet.
12 år2. marts 2012 kl. 13:58
Fandt lige denne her: skab-din-egen-sundhed.com
12 år2. marts 2012 kl. 14:13

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });