Fedtprocent

Du læser en tråd i debat > vægttab

Fedtprocent
Hvad afhænger den af? har lige fået målt min og den er alt for høj til trods for at jeg kun vejer et kilo for meget til at have et bmi på 25

Og jeg tror ikke at min fedtprocent kommer ned i normal området selvom jeg med tiden håber at komme til at ramme en bmi der er lavere end 25

12 år28. februar 2012 kl. 17:59
re: Fedtprocent
Nej så skal der nok noget motion til.
Hvis du træner kan det godt være din vægt forbliver det samme (eller måske stiger lidt), men så vil du forbrænde fedt og samtidig opbygge muskler - det giver en lavere fedt procent.
12 år28. februar 2012 kl. 19:27
Du kan godt få en lavere fedtprocent uden at tabe dig ret meget eller tabe dig overhovedet. Du skal bare skifte noget fedt ud med muskler. Det kommer ad sig selv med træning og sund kost. Kombiner gerne din konditionstræning med styrketræning.
12 år28. februar 2012 kl. 21:57
Jeg er enig med superwoman og silverchair.

Fordelen ved at bygge muskler op gennem styrketræning er, at jo flere muskler man har jo mere fedt forbrænder man.
12 år28. februar 2012 kl. 22:32
Tak for jeres svar :)

Jeg må f¨å byttet noget fedt ud med muskler via træning

Tænker bar hvad det er der gør at min fedtprocent er så høj, er det noget man er disponeret for eller hvordan? kender andre med samme bmi som mig selv og med en betydeligt lavere fedtrpocent og det vel og mærke folk der ligesom jeg ikke træner noget særligt
12 år28. februar 2012 kl. 23:23
Ja desværre tror jeg, uden at være læge eller uddannet indenfor fysiologi og biologi, at vi ikke alle har samme udgangspunkt. Alle mennesker er forskellige. Nogle høje, nogle lave - nogle er heldigere med at have høj forbrænding og nogle har tendens til en højere fedtprocent.

Vi kan dog for det meste selv arbejde på at komme derhen hvor vi gerne vil være :-D
12 år29. februar 2012 kl. 08:52
Hm ja, altså der er uden tvivl nogle mennesker, der bare er heldige og automatisk har let ved at bibeholde en lav fedtprocent. Måske har de i deres unge dage dyrket sport, der har opbygget muskelmasse, der har holdt fedtet bort, eller det kan være noget hormonelt, der påvirker deres fedtoplagring. En helt andet bud kan være at nogle af dem du har spurgt, ikke helt taler sandt? Det er jo ligesom med vægt, at mange kvinder gerne lyver sig 5kg lettere når de bliver spurgt, så det samme gælder måske fedtprocent.

Dertil skal det siges at disse mennesker med lav fedtprocent, der alligevel spiser usundt og ikke rører sig, de er jo stadig ikke sunde, ej heller selvom deres fedtprocent forbliver lav. God kondi og næring er et must uanset vægt og fedtprocent. Mangel på dette kan ikke undskyldes med en lav fedtprocent. Så ingen mennesker er født så heldige at kunne slacke på de områder fra naturens side.

Men hos de fleste normale mennesker vil fedtprocenten blive høj i forbindelse med fysisk inaktivitet og uhensigtsmæssig, måske næringsløs kost. Mangel på blandt andet protein. Det behøver ikke betyde at vedkommende har ligget i overskud kaloriemæssigt, men den næringsløse kost og manglen på motion i sig selv fører til tilstanden, der i vores dage har fået navnet tyndfedme. Alene blandt mine veninder er et væld af individer, der befinder sig i denne kategori. Jeg har chokerende nok en veninde på 53kg og 168cm, med en fedtprocent nærmende sig de 45%... Det sætter lidt tingene i perspektiv

12 år29. februar 2012 kl. 09:13
Tak for svar :)

I mit tilfælde kan det vist ikke skyldes mangel på protein eller en meget fed kost. -For lever fedtfattigt og får rigtig meget protein.

Men jeg er også i tvivl om hvor meget fedtprocenten falder hvis man taber sig 5 eller 10 kilo. Hvordan finder man ud af om man er tyndfed? Jeg har aldrig fået målt min fedtprocent før så er lidt et stort spørgsmålstegn. Både fordi min er så vanvittig høj til trods for at jeg næsten er normal vægtigt, og fordi jeg i det hele taget ikke kender noget til fedtprocenter

Det med at lyve, det er selvfølgelig en mulighed. Du har nok ret i at nogen i hvert fald pynter lidt på sandheden ;-)
12 år29. februar 2012 kl. 11:55
Er der egentligt nogen af jer andre der har fået målt deres fedtprocent og som vil fortælle hvad den ligger på? Syntes det kunne være interessant at høre :)
12 år7. marts 2012 kl. 10:17
Min ligger omkring de 20%, har fået det målt både hos lægen, i fitnesscentret, på diverse badevægte osv så er efterhånden ret sikker på at det passer :) og mit bmi er omkring de 21 :)

12 år7. marts 2012 kl. 10:36

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });