Min dag.. Gode råd?

Du læser en tråd i debat > vægttab

Min dag.. Gode råd?
Hej :)
Jeg er netop flyttet hjemmefra, og hurra for det , for nu styrer jeg selv lige præcis hvad der er at finde i skabe, køleskab og fryser.
Det giver mig et meget større mod på at leve sundt, tage vægttabet som det kommer (og det gør det forhåbentligt), og prøve at finde overskud til hverdagen gennem kost og god søvn samt motion. Jeg arbejder desværre på Burger King som fuldtidsansat et ½ år endnu, grundet uventet studiestart i februar

Og så vil jeg lige høre jer andre, om i har nogle forslag til forbedring af kosten mht ernæring osv.
Jeg har netop købt en stor pose canadisk vildlaks (mums), så selvom jeg ikke skriver fisk på, så bliver dét behov dækket.
Min dag idag ser ud som følger:
Morgen: 1 banan (jeg kom lidt sent op desværre)
Formiddag: 1 nektarin + stor håndfuld blåbær + 10 g 70% chokolade
Frokost: 1½ skive fuldkornsrugbrød med kalkunspegepølse, kalkunost + kødpølse (alle 3 i light-varianter) + 5 snack cherrytomater
Eftermiddag: jeg tager 1 nektarin med på vej i fitness
Aften: Jeg har planer om at lave en stor salat af blomkål, tomater, løg, mozzarella og basilikum

Så hvad synes i? Jeg har valgt at droppe at tælle kalorierne, da jeg synes det for mig tager overhånd at tælle ned til mindste detalje, men hvis i skulle skyde fra hoften, hvor meget tror i så sådan en dag indeholder?

Mange kram
Lisa :D
13 år1. august 2011 kl. 14:03
re: Min dag.. Gode råd?
Du har stort set ikke noget protein i din kost hvilket jeg klart vil anbefale. Fx en gang kylling til din salat i aften.
13 år1. august 2011 kl. 14:56
Jeg synes det ser ret OK ud. Men det kan godt være svært at vurdere når man ikke kender mængder af f.eks. pålæg. Hvis jeg skulle gætte på kalorier, tror jeg du har fået for lidt måske 1100 kcal....

Jeg indtaster min mad hver dag, men vejer kun sjældent maden (faktisk kun til aften) resten af tiden gætter jeg på mængden (der er hjælp på mange af varerne) Du behøver ikke at tælle til mindste detalje for at have gavn af at taste kalorierne ind.
Du får både kcalorier og fordelingen imellem protein/kulhydrat og fedt. Og du kan se om du f.eks. spiser for mange frugter og for lidt grønt (tror jeg du gør) Jeg kan helt klart anbefale det.

Det er kun i starten det virker lidt langsomt. Når du fanger systemet er det rigtig nemt. Hvis du mangler varer kan du oprette en vare vha varedeklarationen eller bare vælge en vare som ligner.
13 år1. august 2011 kl. 15:23
Hej veile.
13 år1. august 2011 kl. 18:13
Hej Veile.
Jeg er skam bruger gennem flere år, kender systemet og har brugt det længe :)
Men lige for tiden bliver det for detaljeret for mig - jeg kommer til at kredse mine tanker om mad konstant, så jeg vil prøve at leve ganske fornuftigt, uden at tælle, og så se om der sker en forskel i fht vægt, overskud og energi.

Det er selvfølgelig ikke nemt at se et mønster i min kost, men normalt spiser jeg 1 æg til morgenmad, eller all bran, og der ryger som regel en del mere rugbrød ned. Derudover er jeg meget glad for blomkål, og spiser gerne 1/3 hoved i min salat (som f.eks i aften)..
Jeg har idag samlet fået 3 nektariner, 1 banan og 2 håndfulde blåbær - det er det jeg mener svarer til de6 stykker frugt om dagen, altså ikke mere end det..

Og tak for svar :)
13 år1. august 2011 kl. 18:17
Brugeren har valgt at få sine indlæg slettet.
13 år1. august 2011 kl. 18:34
Du skal have 6 stk frugt/grønt om dagen - ikke 6 stykker frugt :-)
13 år1. august 2011 kl. 18:44
Hej LML.

Der er ikke ret mange kcal i det du har spist i løbet af dagen, slet ikke nok, hvis du også har trænet. Er enig i, at du skal have meget mere protein. Kan du klare ved at spise kød sammen med grøntsager til aften. Kan også være en idé at snacke grøntsager i løbet af dagen med dip til :o)

Held og lykke.
13 år1. august 2011 kl. 19:11
Flab: Det er sådan set det hele. Jeg har længe vejet al mad, tastet det ind og fået det præcise kalorieindtag, hvilket fik mig til at ryge fuldstændig af sporet og få dårlige tanker, som jeg ikke ønsker at have.

Veile: Men hvad mener du så med, at jeg får for lidt grøntsager? Jeg har i alt spist 12-14 små tomater idag, 1/3 blomkålshoved samt ½ løg og lidt rød chili, og samlet set, så har jeg spist for meget frugt, ja.. Men det er vel bedre end at jeg fandt mig en pose chips eller andet lettilgængeligt?

Krysser: Jeg har udover det jeg skrev op, spist 1 nektarin + 1 hel rugbrød med kalkunbryst + kalkunspegepølse + ovnkartofler med hvidløg (grove m. skræl) til aftensmaden
Tror du ikke mit kalorieindtag er dækket? Jeg synes næsten ikke jeg har lavet andet end at spise idag
13 år1. august 2011 kl. 22:59
Brugeren har valgt at få sine indlæg slettet.
13 år1. august 2011 kl. 23:08

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });