Spiser jeg forkert??

Du læser en tråd i debat > vægttab

Spiser jeg forkert??
Hej

Jeg har været igang med min kur i ca 5 uger, og har tabt 6kg. Det er sådan set super, men i de seneste 14 dage er det mere eller mindre gået i stå...
En typisk dag spiser jeg feks 2 stykker knækbrød med ost til morgenmad sammen med min kaffe. Frugt - feks en banan og lidt grønt - kan være agurk, tomat eller radisser om formiddagen, a38 med müsli til frokost eller en god salat med lidt kød eller fisk. Spiser som regel igen lidt grønt om eftermiddagen eller et stykke rugbrød eller knækbrød med pålæg. Om aftenen laver jeg fedtfattig mad med masser af grønt og jeg varierer aftensmaden en del. kan godt slutte af med lidt jordbærgrød eller en bakke blåbær til dessert. Jeg spiser ikke ris, pasta, kartofler og brød. Jeg har ikke problemer med at holde mig fra sukker - drikker dog light saftevand, "snacker" med 10-15 mandler dagligt og spiser en gang i mellem lidt is fra ISIS. Og så et glas rødvin eller max 2 i weekenden. Jeg synes jeg spiser meget og tit, og kcal indtag ligger omkring 12-1300 dagligt.
Gør jeg noget forkert? Eller skal jeg bare vente...? Er min kost ikke varieret nok?
Gode råd modtages med kyshånd :)
13 år22. februar 2011 kl. 15:18
re: Spiser jeg forkert??
Umiddelbart synes jeg ikke det lyder som om du får ret mange proteiner? Det har jeg hørt skulle være godt for et vægttab. Men 12-1300 kalorier dagligt er ikke ret meget så du burde tabe dig - selvfølgelig helt afhængigt af hvad du vejer ;)

Dyrker du noget motion?
13 år22. februar 2011 kl. 15:24
nåh ja - jeg er forresten 168cm høj og vejer pt 68,3kg - ikke overvægtig men der er lige lidt for meget på sidebenene. ;)
Jeg har er meget fysisk krævende arbejde og er konstant igang i min arbejdsdag - og ellers nej. Jeg har simpelthen ikke overskuddet. Derfor er jeg også indstillet på at det tager lidt tid.
Men protein siger du - jeg spiser jo ost på min morgenmad, a38, købpålæg og altid kød til aften - elsker faktisk kød. Spiser også et æg eller 2 et par gange om ugen. Hvad vil du forslå jeg gør anderleders?
13 år22. februar 2011 kl. 15:33
Hvis du vil spise mere protein kan jeg anbefale skýr som du kan blande op med forskellige frugter efter din smag. Jeg moser jordbær og putter i og lidt sukkererstatning. Hytteost m. avocado og evt. rejer eller laks på en skive rugbrød. Fuldkornsknækbrød m. peanutbutter…
13 år22. februar 2011 kl. 15:51
Hvad er skyr...? Hvordan er det anderledes end a38...?
Spiser også advokado og laks. Peanutbutter - føj ;) Kan ikke li søde ting på mad ;)
Når jeg taster mine ting ind spiser jeg - ifølge madital - for meget protein. Så ved ikke rigtig...
13 år22. februar 2011 kl. 16:05
Skyr (udtales: skir) er et mejeriprodukt fra island. En slags yoghurt. Meget lig med fromage frais. Den er rig på protein og fedtfattig. Haha, ja peanutbutter er lidt sødt (mmmmhhh) men den økologiske er 99,5 % jordnødder og resten er salt. Det har et højt indhold af protein og sund fedt. Men man skal ikke spise for meget da der er meget energi (kcal) i. Og man kan også få for meget af det sunde;) Jeg spiser også for meget protein ifølge madital. Men hvis man gerne vil tabe sig og samtidig beholde sin muskelmasse skal energifordelingen ca. være 40 % protein, 40 % kulhydrater og 20 % fedt:)
13 år22. februar 2011 kl. 22:52
Jeg må prøve med noget mere protein - kunne se, at bønner skulle være en god kilde, så jeg må vist lave lidt chili con carne en af dagene... :)
13 år23. februar 2011 kl. 16:45
hej.
jeg synes det lyder som om du spiser ret fornuftigt.
og har hørt fra riiigtig mange og det skete også for mig fuldstændig som du beskriver det, at lige som vægttabet er bedst i gang, så går det i stå.
og så rammer man bare en mur og en får vildest nedern på over det hele! som om det er lige meget, hvad man gør, så står vægten stille, og man tager måske endda på igen.!!

og det er her, man virkelig skal holde motivationen oppe. kroppen skal bare lige reducere sig.
jeg tror, at hvis du bliver ved at spise, som du gør nu og rør dig godt på arbejdet, så vil der komme en periode hvor kiloene rasler af.
og igen efter noget tid, vil det stå stille igen. det er som regel, når man er lige ved slutspurten. så sidder de sidste kilo bare forbandet fast som klister på kroppen!!!! og man må passe på ikke at tage til takke, fordi man egenlig talt er tilfreds med resultatet. og så er det man nemt kommer til at tage på igen. (har haft elevatorvægt i 7 år, så jeg ved det!)

men tror bare du er nået til den første mur :) hold modet oppe. tro på dig selv

vh ditte
13 år24. februar 2011 kl. 13:26
Tak for støtten - jeg hænger skam i - jeg er stædig som bare pokker...
Jeg jeg tænker også, at jeg har ramt en "mur" - det er bare så frustrerende når intet sker...
Men der er da røget et halvt kg på en lille uges tid, så det er da super!
13 år26. februar 2011 kl. 08:39
Jeg havde samme problem i mit vægttab og måtte være MEGET tålmodig, før kiloene igen begyndte at ryge af.
En ting, jeg havde succes med for at komme videre, var at variere mit kalorieindtag, altså i en dag om ugen at spise nogenlunde det, jeg også forbrændte. Altså 1700-1900 kcal. Og så gå ned på 1200 i de følgende dage.

Jeg tror, det er fordi, din krop begynder at justere sig i forhold til, hvad du indtager og dermed sparer på energien. Hvis du giver den mere at arbejde med, end den forventer, er det som om den lige kickstarter sig selv.
Hvor underligt det end lyder har jeg haft det største vægttab i en periode på tre uger, hvor jeg i løbet af ugen i hvert fald i et par dage har spist meget men kulhydratfattigt og ikke dyrket noget særlig motion og så i de øvrige dage har spist lidt (1200-1400 kcal) og kombineret det med træning. Åbenbart forvirrer det kroppen, så den begynder at forbrænde mere i de dage, hvor du ikke spiser så meget.
13 år28. februar 2011 kl. 01:23

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });