Hvad er vigtigst - Mad el. motion?

Du læser en tråd i debat > vægttab

Hvad er vigtigst - Mad el. motion?
Okay det var måske lidt forkert stillet spørgsmål :)
Men jeg ville gerne vide hvor meget motionen tæller i et vægttab i forhold til kcal indtag.. Sagen er den, at jeg ikke altid får al den motion jeg kunne ønske! For ja, jeg er lidt doven i det ;)

- Kan det lade sig gøre at tabe sig, hvis man som mig vil prøve og holde mit indtag på ca 1300kcal dagligt og derudover har et normalt/lidt aktivt job i en børnehave til daglig?

- Jeg dyrker også motion et par gange i ugen. Ca 1 gang i fitness og 1-2 gang løb om ugen (25 min ad gangen).

KAN det overhovedet lade sig gøre, eller skal man bare have en ordentlig portion tålmodighed, hvis man ikke gør en større indsats på motions-området?

13 år28. januar 2011 kl. 23:16
re: Hvad er vigtigst - Mad el. motion?
Nogle gange kan det godt være mindre motion - som i denne uge, nærmest ingenting.. Hmmrf :/
13 år28. januar 2011 kl. 23:21
For et par år siden tabte jeg mig 25 kg på ca 1½ år stort set kun ved ændring af kosten. Jeg svømmede 1-2 gange om ugen (ca 1-1.5 km pr gang) og cyklede ofte til arbejde (ca 5 km), men havde derudover et ret stillesiddende arbejde. Men jeg aner faktisk ikke hvor mange kcal jeg spiste. Slik, kage og chips var skåret kraftigt ned, og jeg var meget opmærksom på at spise sundt og velsmagende og gå efter god kvalitet fremfor kvantitet, og sultede ikke.
Så alt i alt: Ja fornuftig kost burde godt kunne gøre det alene. Jeg mener også at have set i flere artikler rundt omkring at motionen betyder mindre end kosten - selvom den opstrammende effekt jo altid er god ;0)
13 år28. januar 2011 kl. 23:22
Okay :) Ja mener jeg nemlig også at have et sted før, at kosten er vigtigere... Jeg skal dog ikke tabe så mange kilo, jeg er ikke overvægtig, men bare lidt chubby. Jeg vil gerne af med 8kg, og have min slanke krop tilbage igen. Så håber det kan virke, også selvom det ikk er 25kg det drejer sig om. :-)
13 år28. januar 2011 kl. 23:27
Man kan sagtens tabe sig uden at dyrke vildt meget motion. Men ved at dyrke motion øger man bare fedtforbrændingen og samtidig styrke nogle muskler, der igen øger den naturlige forbrænding. styrketræner man samtidig, er det endnu bedre.
Desuden er motion jo vigtig uanset om det er fordi du ønsker at tabe dig eller ikke.... motion og træning generelt, har så mange positive effekter på krop og hjerte. For man kan skam sagtens være tynd, men samtidig have en temmelig usundt og svag krop. Så i sidste ende burde kg jo ikke være dem der er i fokus, men livskvaliteten og kroppens sundhed generelt!! :)

Men er jo altid lettere at spille klog overfor andre, end altid selv at være mønster person :) Så hvis du bare vil tabe dig uden det store fysisk aktivitet, skal du nok nå dit mål, bare væbne dig med tålmodighed. Og fokusere fuldt ud på din kost. Ikke kun på kcal, men også hvad du indtager :) ønsker dig i hvert fald alt held og lykke :)
13 år28. januar 2011 kl. 23:43
jeg mener kosten er 100% af kcalorierne, mens motionen kun er ca 20% af kcalorierne. da hvilestofskiftet tager de andre 80%.

så man kan godt tabe sig kun med kost.
13 år29. januar 2011 kl. 06:38
Meget enig JiBar.......uden motion går alt langsommere.....har oplevet en person tabe sig 50 kg i en kørestol....jo det er muligt men da betydeligt sværere. Kræver mental disiplin.

Motion får tankerne hen på andre ting end at fokusere på lækkerier.

Men når det er sagt.... så forstår jeg godt hvis nogen her skræmmes væk hvis de tror at man skal følge flokken som dyrker det ene og det andet som om det er et must. Bare det at ændre kosten som en skrev her et eller andet sted er en kæmpe ændring. eks. at pudsevinduer og andre dagligdags ting forbrænder ligeså kalorier. Viljen til at tabe sig er nødvendig men vi må bruge de redskaber vi kan ud fra vore forudsætninger. Ellers kunne jeg med for lavt stofskifte og gangbesvær ligeså godt opgive......

Til sss : ja, og det er muligt at tabe sig, selv med et mere stille siddende job..........
13 år29. januar 2011 kl. 07:52
sss glemte lige: Ja det kan lade sig gøre og Ja det kræver en godt portion tålmodighed. Calcit.
13 år29. januar 2011 kl. 07:55
Ok, tak for alle svarene! ;)
13 år29. januar 2011 kl. 09:00
Må lige indskyde at jeg mener det er rigtigt at du sagtens kan tabe dig uden at dyrke motion. Der er bare den detalje at du ikke kun taber fedt, men også muskelmasse, og hvis du ikke samtidig bygger muskler op, vil du ende med lavere forbrænding end da du startede og du vil måske endda være tyndfed, selvom du ser slank ud.

Jeg hører til flokken der absolut må dyrke alt muligt, men det er altså ikke vægttab og kalorier der er min motivator ;-)
13 år29. januar 2011 kl. 10:54

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });